Opinii

Dragoş Dragoteanu, Euroest Invest: Ce se ascunde în spatele cifrelor frumoase din piaţa auto

Dragoş Dragoteanu, Euroest Invest: Ce se ascunde în...

Autor: Dragoş Dragoteanu

01.07.2023, 15:30 6620

In luna mai, inmatricularile de masini noi au crescut cu 18% in Europa. Cele electrice au luat avant, plus 66%. ''O ce veste minunata''... Asa este, pentru dealerii si importatorii auto aceste cifre le umplu conturile, mai ales ca masinile electrice sunt subventionate masiv. Asta inseamna ca economia se misca, chiar daca unele tari au intrat in recesiune.

Exista insa cateva ''detalii'' pe care cei mai multi specialisti auto nu le iau iau in considerare sau, ca sa ma exprim elegant, le ascund cu buna stiinta. Iata 3 aspecte de care majoritatea producatorilor beneficiaza:

1.   Masinile electrice par a fi mai putin poluante... Adevar sau provocare? Ceea ce cumparatorii nu stiu este gradul de poluare pe care il declanseaza producerea acestor masini. Bateriile electrice au in componenta lor materiale rare (litiu, nichel, cobalt, grafit) a caror exploatare produce o poluare masiva. Este adevarat ca acest fenomen se intampla in cateva tari din Africa, dar curentii de aer circula pe tot globul. Am avut ocazia sa vad personal efectul minelor de expoatare, in tari diferite. Nu vreti sa stiti cum arata, pe zeci/ sute de kmp, zonele limitrofe. Cele mai poluate orase din lume au aer de munte, comparativ cu carierele de extractie a minereurilor din care se realizeaza cele mai multe componente auto ''ecologice''.

2.   Dealerii auto si importatorii de masini, mai ales cele electrice, livreaza pe piata reclame inselatoare in privinta procentului consumului de carburanti sau a distantei de deplasare cu o incarcare electrica. La orice show-room va duceti, orice vanzator serios va va spune clar ca acesti doi indicatori sunt orientativi, in niciun caz precisi. Nu stiu ce teste se fac pe pistele de proba, dar, probabil, conditiile sunt ideale: un singur sofer - care sa cantareasca cat mai putin, fara roata de rezerva si alte ''accesorii'' inutile, sa nu bata vantul deloc, sa nu stai la semafoare sau sa prinzi toate stopurile pe verde si trafic urban zero. Sa fie temperatura perfecta cat sa nu ai nevoie de aer conditionat, sa nu deschizi geamurile ca pierzi din viteza de deplasare, sa nu ai curbe ca ar trebui sa si franezi, fara gropi, sa nu ploua sau sa fie prea frig, sa nu deschizi niciun consumator intern  care ar putea sa reduca viteza sau sa consume combustibil/ curent etc. 

3.   Ca si cum primele 2 repere nu sunt suficiente, iata ca ''specialistii'' in softuri auto au ridicat excrocheriile la loc de cinste, modificand din tastatura nivelul emisiilor de gaze.... Astfel, campionii absoluti ai escrocheriilor din domeniu sunt nemtii. Stiti voi, aia cinstiti si corecti, care ne dau lectii anti-coruptie. Ca sa nu mai vorbim de modificarea softurilor pe masinile produse, pacalind astfel testele de emisii. Scandalul Dieselgate a aratat inca o data, daca mai era cazul!, ca cinstea si precizia germana palesc in fata golaniei producatorilor auto. Numai in SUA au fost ''piratate'' 600.000 de masini, iar in UE de vreo zece ori mai putine. Toate aceste informatii sunt publice, oficiale, cercetate si dovedite. Orice replica acida la adresa mea sau a celor care au scris pe acest subiect este o gluma.

Decalajul dintre nivelurile de emisii de CO2 masurate in laborator si cele masurate in conditii reale este de necontestat. Faptul ca aceasta golaneala pe piata auto, desi dovedita, nu a diminuat apetitul consumatorilor arata clar ca omenirea nu este preocupata de mediu, ci de confortul si profitul imediat. Acest fenomen are o amploare internationala si lobby-ul facut de fabricantii de masini este foarte eficient.

In concluzie, mai toti romanii au o masina. Este un bun necesar, foarte util si la moda. Problemele semnalate de mine, ca sofer si beneficiar, nu vin sa restranga cursul tehnologiei moderne. Ceea ce merita cunoscut este ca realitatea este (usor) diferita. Prin acest articol, nimeni nu este indrumat sa renunte la masina proprie sau de serviciu, dar adevarul poate fi mentionat. Macar din cand in cand.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO