Opinii

Falimentul CFR si sfaturile primite „din afara”

21.10.2009, 23:00 30

Dupa trei incidente pe calea ferata in mai putin de o luna, arfi cazul sa cumpanim unde gresim. Unde gresim sistemic, nu careministru ar trebui destituit, pentru ca urmatorul ministru vamosteni acelasi dezastru structural.

Dupa 20 de ani, nu ne lipsesc doar autostrazile, ci avem si oinfrastructura feroviara catastrofala. Mii de kilometri folositi inpierdere, destructurarea celor 22 de companii din sistem,preocupare minima pentru reconstructia infrastructurii de baza - inschimb s-au aplicat pomeni cu ghiotura pe spatele companiilorexistente.

Daca tot e la moda sa ascultam sfaturile Fondului Monetar, sa neamintim ca am fost avertizati inca din 2005 sa inchidem sau sainchiriem minimum 3.000 de kilometri de cale ferata mai putinfolosita.

Un exemplu de success exista deja in judetul Bihor. Cateva liniisecundare CFR au fost inchiriate de o companie romaneascapentru

a-si aduce muncitorii la munca din zonele invecinate.Nenorocirea este ca nu am reusit aceasta operatiune nici macarpentru jumatate din acei 3.000 de kilometri. Chiar si pentrukilometri inchiriati deja, cu greu, in urma unor procedurianevoioase, companiile private plutesc intr-un semi-vid legislativsi o incrancenare administrativa a statului care este greu deinteles.

Al doilea sfat al Fondului Monetar a fost restructurareacompaniilor CFR (a se intelege inclusiv disponibilizari depersonal). Cele 22 de companii care formeaza vechiul CFR au fostcreate in urma unui program al Bancii Mondiale care nu a fostniciodata dus pana la capat. Neclaritatea patrimoniului fiecareicompanii conduce la subventii prost calculate si datoriiincrucisate intre noile entitati. 40% din terenuri nu suntintabulate si incluse in capitalul social, de pilda. Curentul dincalea ferata este gestionat de CFR Electrificare, care la randul eiprimeste bani de la celelalte companii. Cand ele nu au bani pentruca Ministerul Transporturilor ii da cu taraita, CEZ sau Enelexecuta silit CFR Electrificare. Rezultatul este o bezna totala inmulte din garile mici din Romania. Si, in bezna, personalexcedentar, cam de doua ori mai mare decat in companii echivalentedin Europa de Est, conform unui benchmarking facut in 2008.

Al treilea sfat pe care BERD, de exemplu, a incercat sa ilimpuna a fost reconstructia sistemului, incepand de la sigurantasinei de cale ferata. A existat odata un ministru altransporturilor pe nume Traian Basescu, care a iesit la televizor,in stilul consacrat, si a spus ferm votantilor calatori: cat suntministru al transporturilor, nu se va reconditiona din punct devedere confort niciun tren, toti banii vor fi dati pentru intarireasinelor si a sistemului in general. Oamenii au inteles. Daca macaraceasta gandire ar fi fost continuata pana la capat cu finalizarealucrarilor pe toate tronsoanele majore, urmata de imbunatatireasemnalizarii, nu am mai fi avut trei deraieri in mai putin de oluna.

Al patrulea sfat primit de la Banca Mondiala a fost eliminareapierderilor financiare din sistem prin limitarea pomenilor siinlocuirea lor cu bani dati de la bugetul de stat. Invalizi derazboi, persoane cu handicap, personal CFR si familiile lor,revolutionari, pensionari calatoresc gratis cu trenul, la fel ca insocialismul multilateral dezvoltat. Elevii platesc doar 50%, altecategorii de persoane au tot felul de facilitati. Rezultatulacestor pomeni este o cale ferata care se prabuseste, bani care sereturneaza cu intarziere de la buget. In plus, avem companiidecapitalizate unde directionarea banilor se face cu precaderecatre salarii, prin taierea sumelor pentru dezvoltare. Biletele numai acopera de ani de zile costul real al calatoriei efective.

Evident, strainii habar nu au de problemele noastre din Romania,iar noua ne-ar trebui niste solutii zdravene, romanesti, demne de odemocratie "originala" autentica. Putem deci sa ignoram cu succesaceste propuneri, la fel cum am facut timp de 20 de ani. Pana laurmatorul tren deraiat.

Razvan Orasanu a fost presedinte al AVAS siconsilier al primului-ministru

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO