Opinii

Generaţia care schimbă România. Ei au dus economia înainte în ultimii 20 de ani, în timp ce politica a tras-o în jos

Generaţia care schimbă România. Ei au dus economia înainte în ultimii 20 de ani, în timp ce politica a tras-o în jos

Autor: Cristian Hostiuc

24.07.2011, 19:54 9770

O ţară se identifică prin liderii ei politici, sportivi oriculturali sau prin ceea ce a construit de-a lungul timpului.

Prin raportarea la liderii noştri politici, de la care aşteptămzi de zi autostrăzi, drumuri fără gropi, profesori şi şcoli maibune, spitale moderne, taxe şi impozite mai mici, România esterepetentă, departe de speranţele noastre.

Parcă nu s-a întâmplat nimic, iar românii s-au săturat de ţaralor, de aceleaşi personaje din generaţia "escu" care parcă suntbătute în cuie la putere. Românii nu sunt mândri de liderii lorpolitici şi nici de urmaşii lor la putere. Cred că nu îireprezintă.

Şi, din acest motiv, interesul pentru politică, pentru cineconduce ţara s-a transformat într-o "scârbă naţională".

Cei mai mulţi mută canalul, sar peste pagina politică din ziareşi se duc direct la show-biz şi nu se duc la vot.

Dacă liderii politici actuali atâta pot, atunci cine duceRomânia înainte? Avem cu cine?

Avem, dar nu îi căutaţi în politică pentru că nu sunt acolo.

De trei ani, Ziarul Financiar împreună cu Universitatea dinViena acordă o bursă pentru un Executive MBA unui abonat alziarului. Anul acesta a fost rândul meu să fac parte din juriuîmpreună cu decanul programului, profesorul Bodo B.Schlegelmilch.

Am cunoscut şi discutat cu 27 de candidaţi: manageri dineşaloanele doi şi trei din multinaţionale, companii româneşti sauantreprenori care sunt mândri de afacerile lor, de câteva milioanede euro.

Ei sunt generaţia care are 30-45 de ani, generaţia tăcută, carenu a ieşit în faţă. Ei sunt cei care au început să lucreze încă dintimpul facultăţii, care au crescut odată cu companiile, generaţiacare a învăţat rigoarea şi organizarea multinaţionalelor şi care apus pe picioare afaceri din instinct, fler, energie şideterminare.

Ei sunt generaţia care a fost trimisă la cursuri, seminarii,şcoală, adică la pregătire de angajatorii lor, generaţia care aînvăţat cum este şi la alţii, care a extins în ţară afacerilecompaniilor pentru care lucrează, generaţia care ştie în oricemoment, până la ultimul sac, care este cererea de produse şi ce vorromânii, generaţia care se scoală în fiecare dimineaţă subpresiunea targeturilor de vânzări, care se duce la job în fiecarezi pentru că prezenţa lor nu este opţională, aşa cum se întâmplă laParlament- unde Crin Antonescu este liderul chiulangiilor,generaţia care a dat manageri români pentru alte ţări. Ei suntgeneraţia care nu trăieşte din rente, sinecuri sau comisioane. Eisunt plătiţi în funcţie de realizări.

Eu am stat de vorbă cu doar 27 dintre ei, dar sunt mult maimulţi...mii şi zeci de mii.

De mai bine de trei luni, Ziarul Financiar împreună cu revistaBUSINESS Magazin are o rubrică zilnică, "Generaţia care trebuie săschimbe România", prin care vrem să scoatem la lumină măcar o partedintre cei care formează această generaţie, cei ce nu ştiu şi nu sebat cu pumnul în piept că duc România mai departe zi de zi.

O fată din IT, care candidase pentru acea bursă de ExecutiveMBA, povestea la interviu cum este responsabilă din România şipentru alte ţări din zona fostei Iugoslavii şi cum trebuie să facălucrurile să meargă într-o echipă multinaţională. Un candidat învârstă de aproximativ 30 de ani din industria auto avea pe mână unbuget de 50 de milioane de euro pentru mai multe ţări. Iar unmanager din HR, care lucrase la o firmă de audit, era responsabilde resurse umane pentru nouă ţări.

Iar Traian Băsescu se chinuia în primăvară să găsească unpremier.

O altă candidată din industria petrolieră, un domeniu desprecare se spune că este rezervat bărbaţilor, spunea, aşa ca orăzvrătire personală, că i se cere de către şeful ei, un expat, săvină cu trei soluţii pentru fiecare problemă şi să o indice pe ceape care ar alege-o ea. Şi aceea era soluţia cu care expatul seducea mai departe.

Acestea sunt doar câteva exemple din generaţia tăcută careschimbă România.

Iar această generaţie are o doză de patriotism profesional multmai puternic decât al liderilor politici.

Ei ştiu că nu sunt mai prejos decât cei pentru care lucrează,decât omologii lor din alte ţări şi nu înţeleg de ce suntem văzuţiatât de prost la nivel politic. Mulţi dintre ei şi-ar dori caRomânia să fie mai antreprenorială şi să aibă afacerile einaţionale. Iar acest lucru îl spun cei care lucrează de ani buni înmultinaţionale.

Pentru ei politica este un scandal continuu căruia nu îi înţelegrostul şi de aceea fug de ea. Sunt conştienţi că pot schimbaRomânia mult mai repede şi mai bine decât cei care conduc aceastăţară, dar nu îşi găsesc o platformă în care să se regăsească.Cei care conduc nu sunt din generaţia lor, generaţia care înultimii douăzeci de ani a dus economia înainte în timp ce politicaa tras-o în jos.

Una dintre întrebările mele a fost "Cu cine ar vota, întreCeauşescu şi Băsescu dintr-o perspectivă a realizărilor". Dupăcâteva clipe de gândire, toţi au spus că ar vota cu Băsescu pentrucă ţin la libertate şi democraţie mai mult decât ne-am puteaînchipui.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO