OPINII PRIMITE LA REDACŢIE

Institutul Cantacuzino devine unitate militară în subordinea Ministerului Apărării. O măsură salutară. Dar cum protejăm restul de peste 40 de fabrici de medicamente din România?

27 aug 2017 Autor: Dragos Damian

Dupa repetate pasari ale raspunderii incepand cu 2013, in cele din urma Institutul Cantacuzino a ajuns la MApN. In acest moment mie mi se pare o idee foarte buna, chiar daca masura nu rezolva decat o etapa administrativa si nu ofera inca un plan de corectie si preventie. Intr-un fel imi ofera si o satisfactie personala, pentru ca semnalam in opinii anterioare ca “(…) sunt tari gata sa securizeze prin paza militarizata producatorii de vaccinuri in asa fel incat sa se evite o eventuala agresiune de tip terorist (...)”.

O sa vedem ce se va intampla de acum incolo, cu siguranta presa si opinia publica vor continua sa urmareasca acest caz; ce merita spus aici este ca inclin sa cred ca MapN, spre deosebire de MS, va apela la specialistii care se pricep la manufacturiere industriala si va incerca sa faca din institut nu numai un producator strategic ci si un jucator in economie.

Am destula experienta in industrie pentru a afirma ca Institutul Cantacuzino a fost doborat in primul rand de reglementarile autoritatilor de decizie, care afecteaza toti cei peste 40 de manufacturieri de medicamente din Romania, indiferent de capital: ordine de pret date cu dedicatie si fara dialog cu producatorii din tara, o taxa pe cifra de afaceri (clawback) care este un nonsense fiscal pentru entitatile romanesti, intarzieri in aprobarea oricaror autorizatii privind productia de medicamente in tara, absenta diplomatiei economice care sa promoveze exporturile, etc., etc. Si de aceea, chiar daca probabil Institutul Cantacuzino in administrare cazona isi va reveni in urmatorii 3 ani, alta este situatia pentru celelalte peste 40 de site-uri industriale de fabricatie de medicamente din tara, care pierd din competitivitate fiind in continuare victime ale reglementarilor aberante. Asa ca, pentru reflectia autoritatilor si chiar si pentru cautatorii de teorii ale conspiratiei, ofer mai jos o lista de intrebari care se refera tocmai la aceste reglementari aberante si consecintele lor, la care invit pe toti cei interesati sa caute raspunsul cuvenit.

1.     Cine are interesul sa inchida fabricile de medicamente si materiale sanitare din Romania?

-         Stiu autoritatile ca in ultimii 10 anii utilizarea medicamentelor din productie interna a scazut de la 40% la 25%?

-         Cine ar avea de castigat din eventuala inchidere a Institutului Cantacuzino si, caz deja clasat, “Sanevit”?

-         Cine a fost in 2016 in spatele campaniei de discreditare a Antibiotice, care este producator strategic cu capital majoritar de stat?

-         De ce manufactura de medicamente a fost scoasa in 2016 din lista domeniilor strategice de competitivitate, desi fusese introdusa in urma cu numai un an (HG 775/2105)?

-         De ce refuza autoritatile de resort sa se intalneasca cu producatorii locali de medicamente, desi se intalnesc in numeroase forumuri cu cei internationali?

-         Este Romania cu adevarat capabila sa faca fata in caz de forta majora, dat fiind gradul inalt de dependenta de importuri in domeniul medicamentelor si parafarmaceuticelor?

-         Cine blocheaza elaborarea unei strategii nationale a medicamentului, care exista si in perioada comunista?

2.     Cine are interesul sa blocheze intiativele de corectare ale taxei clawback? (taxa pe cifra de afaceri a producatorilor de medicamente)?

-         Cine a introdus aceasta taxa in 2009 si de ce nu s-a dorit corectarea ei cand s-a constatat ca este cauza disparitiei a mii de medicamente ieftine, multe dintre ele fabricate in tara?

-         Cine a blocat si dus in derizoriu in Parlament Plx 425 / 2014, care reprezinta solutia pentru mentinerea in uz a medicamentelor ieftine?

-         De ce nu se admite faptul ca taxa clawback este de fapt o taxa pe cifra de afaceri, prin care fabricile de medicamente din tara sunt obligate sa plateasca pentru veniturile altor jucatori?

3.     Cine este in spatele campaniei anti-medicamente generice pornita in ultimul an?

-         De ce se incearca manipularea opiniei publice sustinandu-se ca medicamentele generice sunt diluate, sau in orice caz, ca sunt de calitate inferioara?

-         Cine si de ce este in spatele sutelor de atacuri din presa de dupa mai 2016 care tintesc in mod special medicamentele fabricate in Romania?

-         Cine are interesul sa discrimineze medicamentele fabricate in Romania, perpetuand o reglementare vicioasa prin care preturile acestora sunt inferioare  celor din import?

-         De ce autoritatile nu iau act de raportul investigatiei din 2014 a Consiliului Concurentei, care demonstreaza din abundenta ca medicamentele generice au probleme in ceea ce priveste accesul catre pacienti?

-         Ce se ascunde in spatele fake news-urilor cu privire la “gradul inalt” de penetrare a medicamentelor generice in Romania, cand este un lucru stiut ca  romanii din zona rurala nu au acces la nici un fel de medicatie?

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.08.2017

 
Cuvinte cheie:
palat
, palatul victoria
, victorie
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide