Opinii

Mihai Popa şi Roxana Diaconescu, Muşat & Asociaţii: Avertizarea timpurie, prevăzută de actualele norme speciale ale insolvenţei

Mihai Popa, Deputy Managing Partner şi Roxana Diaconescu, Senior Associate, Muşat & Asociaţii

Mihai Popa, Deputy Managing Partner şi Roxana Diaconescu, Senior Associate, Muşat & Asociaţii

13.06.2023, 15:39 205

Avertizarea timpurie definită prin dispoziţiile art. 5 pct. 51 din forma actuală a Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă (denumită în continuare „Legea nr. 85/2014”) ca reprezentând alertarea asupra existenţei unor circumstanţe care ar putea da naştere stării de dificultate sau de insolvenţă a debitorului şi care îi pot semnala acestuia necesitatea de a acţiona fără întârziere şi/sau furnizarea, cu titlu gratuit, a unor informaţii cu privire la soluţii de redresare” a fost introdusă prin Legea nr. 216/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 85/2014 şi a altor acte normative (denumită în continuare „Legea nr. 216/2022”).

Practic, legiuitorul a urmărit prevenirea falimentării debitorilor aflaţi în dificultate financiară prin trasarea unui sistem de reguli susceptibil să genereze un program preventiv care să permită restructurarea activităţilor întreprinderilor şi întreprinzătorilor din spaţiul Uniunii Europene.

Noile reguli propuse au fost transpuse în legislaţia românească ca urmare a reglementării lor prin Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie şi de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 (denumită în continuare Directiva).

Forma actuală a Legii nr. 85/2014 detaliază mijloacele de avertizare timpurie, facând trimitere la (i) alerta organului fiscal în cazul neexecutării de către profesionişti a unor obligaţii faţă de bugetul de stat, faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat sau faţă de bugetul asigurărilor de şomaj, (ii) informarea şi îndrumarea prin intermediul paginilor de internet ale anumitor ministere, (iii) îndrumarea şi asistenţa oferite prin liniile telefonice puse la dispoziţia profesioniştilor interesaţi de accesarea unor soluţii de redresare etc.

Astfel, profesioniştii, cu excepţiile prevăzute expres de norma specială, sunt:

  • alertaţi de către organul fiscal cu privire la neexecutarea unor obligaţii şi le sunt puse la dispoziţie gratuit informaţii cu privire la soluţiile de redresare prevăzute de lege prin intermediul unei pagini de internet;
  • sunt alertaţi prin intermediul unei notificări de alertă transmise în mod automat prin sistemul de comunicare electronică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă dezvoltat de Ministerul Finanţelor/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în legătură cu neexecutarea obligaţiilor către bugetul de stat, către bugetul asigurărilor sociale de stat sau către bugetul asigurărilor de şomaj.

În plus, legiuitorul a stabilit şi că Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului

  • pune la dispoziţia publicului pe pagina sa de internet, într-o secţiune dedicată informării şi îndrumării în domeniul avertizării timpurii:
  1. informaţii detaliate cu privire la avertizarea timpurie şi rolul acesteia de a semnala debitorului necesitatea de a acţiona fără întârziere;
  2. indicatori pentru o evaluare generală a situaţiei financiare, în vederea diagnosticării stării de dificultate sau a insolvenţei, utilizând programe de diagnosticare disponibile;
  3. informaţii sistematizate şi prezentate într-un format uşor de utilizat privind soluţii de redresare, inclusiv procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, având ca efect şi descărcarea de obligaţii;
  4. lista practicienilor în insolvenţă şi a autorităţilor şi organismelor care exercită supravegherea acestora;
  5. informaţii privind programe şi alte facilităţi de sprijin.
  • începând cu 17.07.2023, va pune la dispoziţie o linie telefonică de îndrumare şi asistenţă în domeniul avertizării timpurii, pentru o evaluare generală a afacerii în vederea accesării unor soluţii de redresare;
  • poate înfiinţa o reţea de consultanţi, care pot fi şi din domeniul privat şi/sau iniţia, cu implicarea asociaţiilor reprezentative ale mediului de afaceri, formarea unei reţele de mentori în domeniul avertizării timpurii.

Evident, instrumente de avertizare timpurie pot fi dezvoltate şi de entităţi private, legiuitorul nelimitând sfera expeditorilor acestor informaţii absolut vitale pentru profesionişti.

Sistemul de avertizare rapidă şi informaţiile online care ar putea să evidenţieze orice probabilitate de insolvenţă prin alerte atunci când anumite plăţi nu sunt efectuate, prin servicii de consiliere publică şi privată, prin stimulente pentru terţi, cum ar fi contabilii şi autorităţile fiscale şi de securitate socială, pentru a semnaliza potenţiale probleme etc. este susceptibil de a susţine un program preventiv care să permită profesioniştilor, cu excepţiile prevăzute de lege, restructurarea finanţelor lor spre a evita falimentul, pe de o parte, dar şi menţinerea locurilor de muncă şi continuarea activităţii de afaceri, pe de altă parte.

Mecanismul avertizării timpurii împreună cu procedurile de prevenţie reglementate prin forma actuală a Legii nr. 85/2014 sunt menite să contribuie la oferirea unei şanse profesioniştilor aflaţi în dificultate financiară, inclusiv să le reamintească de posibilitatea accesării medierii. Astfel, persoanele fizice sau juridice alertate pot notifica organul fiscal cu privire la intenţia lor de mediere, anexând la notificare documente şi informaţii care să susţină situaţia lor economică şi financiară sau pot accesa facilităţile fiscale în vigoare.

Până în prezent, din informaţiile pe care le deţinem raportându-ne la datele publice disponibile, alertarea asupra existenţei unor circumstanţe care ar putea da naştere stării de dificultate sau de insolvenţă a unui profesionist şi care îi pot semnala acestuia necesitatea de a acţiona fără întârziere sau furnizarea, cu titlu gratuit, a unor informaţii cu privire la diverse soluţii de redresare nu a fost implementată, chiar dacă modificările Legii nr. 85/2014 aduse prin Legea nr. 216/2022 au intrat în vigoare încă din iulie 2022.

Procedura de comunicare a notificărilor de alertă, incluzând cuantumul obligaţiilor restante ce atrage emiterea mesajului de alertă, pe categorii de debitori stabilite potrivit legislaţiei fiscale, data emiterii primului mesaj de alertă şi, dacă este cazul, frecvenţa mesajului de alertă şi formatul acestuia, urmează a se reglementa prin normele Codului de procedură fiscală.

Avertizarea debitorului printr-unul sau mai multe instrumente de avertizare timpurie clare şi transparente care să permită detectarea circumstanţelor care ar putea da naştere probabilităţii insolvenţei şi care pot semnala debitorilor necesitatea de a acţiona fără întârziere va avea un rol deosebit de important la data la care mecanismul va fi operaţionalizat.

Chiar dacă, până în prezent, acest mecanism nu a fost pus în funcţiune, autorităţile române beneficiază de asistenţă tehnică acordată de Comisia Europeană prin proiectul intitulat „Instrumente de avertizare timpurie şi cadre de restructurare preventivă în România” derulat în cadrul Programului de Sprijin pentru Reforme Structurale.

Cum de altfel se întâmplă şi în alte state ale Uniunii Europene, spre exemplu, in Letonia unde Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în cooperare cu Comisia Europeană (Direcţia Generală pentru Sprijinirea Reformei Structurale) şi un consorţiu de experţi în domeniul financiar, juridic şi al comunicării au finalizat un proiect de evaluare a resurselor de informare privind dificultăţile financiare la care pot avea acces persoanele interesate.

(Sursa: https://www.ebrd.com/news/2023/latvia-has-a-new-action-plan-to-support-public-in-resolving-financial-distress.html).

Proiectul, finanţat de Uniunea Europeană, are ca scop sprijinirea bunăstării financiare a populaţiei letone în contextul presiunilor inflaţioniste actuale din ţară.

S-a constatat că un număr important de persoane interesate au căutat în trecut informaţii privind gestionarea dificultăţilor financiare, însă paleta acestor informaţii este una redusă.

În acest context, se urmăreşte implementarea unui nou plan de acţiune emis de Ministerul Justiţiei, prin intermediul căruia părţile interesate vor avea acces la un site de informare guvernamental pentru a identifica oportunităţi şi informaţii disponibile pentru gestionarea dificultăţilor financiare.

Proiectul în discuţie atinge două subiecte strâns legate între ele, respectiv educaţia financiară şi avertizarea timpurie şi propune următoarele:

  • consolidarea cooperării între instituţiile guvernamentale pentru a implementa activităţile de comunicare într-o manieră omogenă, coordonată;
  • elaborarea unui conţinut accesibil publicului ţintă;
  • utilizarea atât a canalelor de comunicare digitale, cât şi a celor nedigitale;
  • prezentarea de proiecte care urmează să fie puse în aplicare la nivel local, dar şi în instituţii de stat etc.;
  • realizarea unei campanii de sensibilizare pentru a se asigura că informaţiile despre materialele disponibile ajung la publicul larg. 

Aşa cum se poate cu uşurinţă observa atât în România, cât şi în alte ţări membre, noua abordare a Uniunii Europene este aceea de a încuraja întreprinderile/profesioniştii să acţioneze din timp pentru a preveni sau a face faţă oricăror dificultăţi financiare, dar şi pentru a-şi îmbunătăţi perspectivele de redresare cu succes în piaţa în care activează.

În aceste condiţii, nu mai rămâne decât reglementarea procedurii de comunicare şi implementarea ei la nivelul instituţiilor publice din ţară în aşa manieră încât, până în iulie 2023, să beneficiem de aceste mijloace adecvate de avertizare timpurie prevăzute de actualele norme speciale ale insolvenţei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO