Opinii

Cu toţii am acumulat cunoştinţe în cei 20-25-30 de ani, am văzut multe situaţii, am discutat cu mulţi oameni, dar s-ar putea să nu ştim ce să facem dacă am fi în locul unei studente care are un business de spălat covoare!

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Cu toţii am acumulat cunoştinţe în cei 20-25-30 de...

Autor: Cristian Hostiuc

15.12.2023, 18:30 4106

În cadrul unei întâlniri despre carieră la ASE, Facultatea de Economie Teoretică şi Aplicată, Alexandra, o studentă, a pus o întrebare celor trei executivi (Ana Dumitrache – ex-CEO al CTP, cel mai mare dezvoltator logistic din România, Andrei Dudoiu – managing partner al platformei Seedblink şi fost vicepreşedinte al Băncii Transilvania – şi Andrei Frunză, CEO, BestJobs) invitaţi să vorbească despre carierele lor: Cu cunoştinţele pe care le aveţi acum, ce aţi face dacă aţi fi în locul meu, dacă aţi putea da timpul înapoi? Alexandra se referea la antreprenoriat, având în vedere că are un business de spălat covoare. Fiecare dintre cei trei a dat un răspuns general, de exemplu: – M-aş uita să văd ce face concurenţa, Aş încerca să folosesc tehnologia, Aş încerca să văd ce vor clienţii etc.

Eu am riscat un răspuns în locul lor: Nu ştiu ce ar face. Mulţi cred că dacă ai cunoştinţe, dacă ai acumulat knowledge într-un anumit domeniu, dacă eşti într-o poziţie executivă sau ai fost, dacă cunoşti multă lume, poţi să devii extrem de uşor antreprenor, poţi să transpui tot ce ştii peste noapte într-o afacere de succes.

Nu cred, cred că mai degrabă ceea ce ştii te încurcă în a face un business de la zero pentru că întotdeauna te vei raporta la ceea ce ştii, la ceea ce ai făcut şi s-ar putea să nu fie valabil în businessul pe care vrei să-l faci. Este foarte greu să conduci un business de câteva milioane de euro, de zeci de milioane de euro, de sute de milioane de euro şi să te reduci după aceea la un business de câteva mii, zeci de mii sau sute de mii de euro.

În primul rând nu ai bani de o secretară sau asistentă care să-ţi preia o parte din taskuri. Ca să fii antreprenor, cred că trebuie să ai o anumită doză de nebunie, curaj, să crezi într-o idee şi să ai mai multe certitudini că vei reuşi decât îndoieli că nu vei reuşi. Cred că mai degrabă cunoştinţele în detaliu despre un business te încurcă la început, pentru că cu cât ştii mai mult, cu atât ai mai multe îndoieli.

Este mai important să ai capacitatea şi calităţile de lider să-i convingi pe alţi oameni să vină după tine, aceştia fiind cei care trebuie să aibă cunoştinţele tehnice, financiare, administrative necesare unui business. Foarte mulţi cred că a avea succes în business şi cu un business ţine de cunoştinţe, de şcoală, ţine de relaţii şi pe cine cunoşti. Cred că la început ţine mai mult de întâmplare, de întâmplări, de faptul că ai curaj să faci un lucru, de faptul că ai curaj să-ţi pui în aplicare ideea, fără să ai nicio idee unde vei ajunge şi dacă vei avea succes.

După ce începi acea afacere, începi să vezi ce este un bilanţ, ce este un P & L, începi să acumulezi cunoştinţe mai în detaliu despre ideea ta. Foarte mulţi dintre cei care au avut o idee au ajuns să aibă succes printr-o întâmplare care a făcut ca produsul sau serviciul lor să fie descoperit.

Spre exemplu, UiPath, cel mai valoros start-up din tehnologie pornit din România, care este şi cel mai valoros start-up de tehnologie care a pornit vreodată din Europa şi a ajuns pe Bursa de la New York, a beneficiat la început de o întâmplare care i-a adus primul contract cu un client, iar de acolo a pornit totul.

Şi cariera fiecăruia ţine de întâmplări, chiar de noroc, de faptul că un şef te place şi îţi dă ceva de făcut, de faptul că ai întâlnit pe cineva care te-a tras după el, de faptul că ai nimerit întâmplător într-o companie etc. După ce obţii acea poziţie, ceea ce contează ţine apoi de cunoştinţe, de studii, de diplome etc.

Dacă ai lua un executiv de succes care de multe ori a avut succes fără să ştie de unde a venit acel succes şi îl pui într-o altă situaţie, îl pui să dezvolte un business, s-ar putea să înregistreze un eşec glorios, la fel cum a fost succesul pe care l-a avut. Este foarte greu să-i spui cuiva care este la început de drum ce să facă mai aplicat, dincolo de anumite generalităţi universal valabile.

Cu toţii au acces la cărţi de marketing, cu toţii au acces la cărţi de leadership, unii chiar au MBA-uri, dar s-ar putea să nu te ajute acest lucru într-un business aflat la început. Cum spunea Ana Dumitrache, cu o carieră de peste 20 de ani în industria imobiliară, ca să fii un agent imobiliar bun şi de succes nu trebuie neapărat să ai şcoală. Poţi să fii un antreprenor bun fără să ai o şcoală în domeniu. Nebunia şi curajul, determinarea şi ambiţia nu le înveţi la şcoală.

Foarte mulţi executivi, când pleacă dintr-o poziţie, nu ştiu să facă altceva într-un alt domeniu sau fiind într-o altă situaţie. Se spune că poţi să ai succes doar o singură dată, fie în carieră, fie în business. Poţi să fii coach sau mentor, dar acolo asculţi şi poate vorbeşti din experienţă proprie, dar nu eşti tu cel care trebuie să faci ceea ce spui altuia că trebuie să facă.

Cu toţii am acumulat cunoştinţe în cei 20-25-30 de ani, am văzut multe situaţii, am discutat cu mulţi oameni, dar s-ar putea să nu ştim ce să facem dacă am fi în locul unei studente care are un business de spălat covoare!  

Această opinie a apărut prima dată pe Business Magazin.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO