Opinii

Vara, 35 de grade, dar "trenurile noastre nu sunt dotate cu aer condiţionat", spune o firmă privată

Opinie Georgiana Mihalache, redactor ZF

Vara, 35 de grade, dar "trenurile noastre nu sunt dotate...

Autor: Georgiana Mihalache

21.08.2022, 14:15 1951

Scriu aceste rânduri la cald, la propriu, aflându-mă într-un tren privat, operat de Transferoviar Călători, în drum spre Bucureştiul anului 2022, sper eu.

Temperatura pe care o arată smartphone-ul în era digitalizării: 35 grade celsius. Atmosfera? Aproape irespirabilă, în lipsa aerului condiţionat. Doar o briză pe geamurile deschise, din viteza trenului, iar când spun viteză, mă refer la sub 50 km pe ora, în medie vreo 30 însă, mai aminteşte călătorilor că nu sunt la saună, ci într-un mijloc de transport în comun.

Mulţi dintre călătorii pe şinele patriei recunosc situaţia expusă pe scurt până acum. Aşa se întâmplă de zeci de ani în multe dintre trenurile CFR, iar după cum se vede şi simte, nici la privat nu e o situaţie diferită. Nemulţumiţii se pot certa cel mult cu controlorii -  sau naşii, aşa cum li se mai spune în limbajul popular.

Încerc să îl rog pe domnul controlor, de asemenea vizibil transpirat, să pornească aerul condiţionat. Răspunsul mă blochează: "nu există aer condiţionat".

Îmi revin din şoc şi, sceptică, sun la compania privată, la numarul din call center, să verific dacă domnul controlor mi-a spus adevărul.

Îmi raspunde un operator şi îi expun problema arzătoare privind aerul condiţionat. Probabil mai sunaseră şi alţi călători de-a lungul timpului pentru că răspunsul a venit prompt si învăţat ca o poezie: "trenurile noastre nu sunt dotate cu aer condiţionat".

De data aceasta, răspunsul nu mă mai blochează şi plusez, cred eu: "şi pe cine ar trebui să întreb de ce, în mijlocul verii, circulă un tren fără posibilitatea de aer condiţionat?".

Rămân cu întrebarea pentru că operatorul repetă acelaşi răspuns de mai sus. Cu alte cuvinte, tu, călătorule, suportă cele 35 grade, că noi am încasat banii pe bilete şi nu ne interesează de vreun confort al tău.

Iar prezentarea companiei Transferoviar Călători de pe propriul site e cel puţin hilară. „Călătorii ne aleg pentru calitatea serviciilor oferite şi mai ales pentru flexibilitatea şi orientarea către client pe care le-am avut înca din prima lună de funcţionare. Avem placerea să ne mândrim cu oferirea nu doar a unui servciu de transport ci şi cu aportul pentru comunităţile locale pe secţiile pe care le deservim. De-a lungul celor 10 ani le-am oferit călătorilor noştri mai mult decât un mijloc de transport, le-am oferit posibilitatea de a comunica direct cu noi”.

Noi, călătorii, comunicăm faptul că ne-am dori aer condiţionat, dar cam aici se opreşte interacţiunea.

Şi acum, câteva cifre.

Transferoviar Calatori SRL a generat în 2021 afaceri de 144 milioane de lei, în creştere de la 113 mil. lei cu un an în urmă. Într-un an, din 2020 în 2021, profitul companiei a sporit cu mai bine de 1 milion de lei, de la 3,2 mil. lei în 2020, la aproape 4,4 mil. lei anul trecut. Transferoviar Călători este deţinută în procent majoritar de omul de afaceri Călin Mitică.

La aceste rezultate financiare, bănuiala mea este că şefii Transferoviar Călători stau la aer condiţionat. I-aş invita, alături de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la o călătorie cu trenul, printre călătorii de rând. Dar cum Sorin Grindeanu a admis că nu merge nici cu metroul când oamenii aşteptau şi 20 minute în staţii, slabe şanse să se schimbe ceva.

Iar pe final de călătorie, s-a topit şi întrebarea „de ce sunt în funcţiune trenuri fără aer condiţionat vara, în 2022?”. Nu interesează pe nimeni dintre cei „mari”. Noi vorbim de zeci de ani despre investiţii promise în spitale, autostrăzi. Astea sunt „avioane”. Mai întâi să avem aer condiţionat şi condiţii de călătorie decente în practică, în trenuri, nu în prezentările de pe site.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO