Fostul ministru al transporturilor în perioada 2004- iunie2006, Gheorghe Dobre, 62 de ani, care nu a construit niciunkilometru de autostradă în timpul mandatului pe care l-a avut, afost numit în septembrie în funcţia de secretar general alMinisterului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
La aprobarea lui Emil Boc, el a fost transferat pe această poziţiede pe funcţia de secretar general adjunct în cadrul MinisteruluiDezvoltării. Poziţia de secretar general într-un minister estecrucială pentru funcţionarea instituţiei, pentru că spre exemplupe la biroul acestuia trec toate dispoziţiile ministrului, aicifiind luate inclusiv decizii privind acte normative şiactivităţi ce trebuie considerate primordiale. De ce?
"Părerea mea este că experienţa pe care o are în domeniul feroviarşi nu numai îl recomandă pentru această poziţie. În timpulmandatului de ministru pe care l-a avut Dobre, au fost verificatelucrările care s-au făcut în perioada 2001-2004, sub mandatulguvernului PSD şi astfel s-a pierdut timp. Faptul că nu s-a făcutniciun kilometru de autostradă se explică prin conjuncturanefavorabilă de la vremea respectivă", a declarat Alexandru Dobre,preşedintele de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor dinConstrucţii (ARACO).
Unul dintre cei mai slabi ani pentru infrastructură a fost 2005,când Gheorghe Dobre, un apropiat al lui Traian Băsescu, a fostministru. În mandatul acestuia nu s-a construit niciun kilometru deautostradă, au fost reabilitaţi doar 20,4 km de drumuri naţionaleşi au fost finalizaţi 5,7 km de centuri ocolitoare, potrivitdatelor furnizate în mai de Compania Naţională de Autostrăzi şiDrumuri Naţionale din România (CNADNR).
Dobre nu a răspuns la solicitarea ZF cu privire la ce proiecte îlrecomandă pentru această funcţie, ce rezultate consideră că a avutîn timpul mandatului de ministru al transporturilor şi cestrategie va folosi pentru dezvoltarea infrastructurii înRomânia.
Anca Boagiu, actualul ministru al transporturilor şiinfrastructurii, nu a putut fi contactată de ZF până la închidereaediţiei pentru a explica ce îl recomandă pe Gheorghe Dobre pentrufuncţia de secretar general. "Un ministru al transporturilor facekilometri de autostradă pe bani de la bugetul de stat. Dacăprimul-ministru, dirijorul care orchestrează, nu alocă bani,atunci nu ai cu ce să faci autostrăzi", a declarat Radu Berceanu,care a condus MTI în 2006-2007 şi anul trecut. Totuşi, datele aratăcă în 2005 bugetul Ministerului Transporturilor a fost de aproape2,27 mld. euro, iar în 2006 de 2,4 mld. euro. Lipsa de bani era dealtfel răspunsul favorit al ministrului Radu Berceanu de câte oriera întrebat de investiţiile în drumuri, cu toate că în mandatulsău a avut la dispoziţie 2,4 mld. euro şi 2,5 mld. euro în 2009. Ela susţinut că această chestiune cu kilometri de autostradă nu estecel mai relevant aspect pentru un mandat şi că dacă ar fi săevaluăm activitatea unui ministru după kilometri de autostradăconstruiţi, atunci şi Ludovic Orban intră în categoriaminiştrilor care nu au făcut autostrăzi.
Pentru întreaga perioadă 2005-2009 au fost alocaţi MinisteruluiTransporturilor aproape 2,3 mld. euro pentru construirea deautostrăzi, 3,5 mld. euro pentru reabilitarea şi întreţinereadrumurilor naţionale şi alte 1,3 mld. euro pentru reparaţii, deciîn total 7,1 mld. euro.
Spre comparaţie, CFR Infrastructură a primit doar 136 mil. euro dela bugetul de stat pentru investiţii, la care se mai adaugă circa500 mil. euro din fonduri de la UE. Chiar dacă sumele pentru rutierşi feroviar diferă mult, rezultatele sunt similare - s-amodernizat doar 5% din reţeaua de drumuri naţionale şi căiferate.
"Dacă am avea şosele şi autostrăzi aşa cum sunt în străinătate,cred că economia românească ar merge mult mai bine. În businessulde curierat, lipsa autostrăzilor şi a drumurilor bune ne cauzeazăcosturi mari, întârzieri ale maşinilor care livrează colete înţară, dar şi probleme tehnice la maşini. Cred că dacă am aveaşosele mai bune, costurile noastre de operare ar fi mai mici cu10-15%", a declarat Adrian Mihai, unul dintre cei trei proprietariai companiei de curierat Fan Courier, cu o cifră de afaceri de 41milioane de euro anul trecut.
În perioada 2005-2009, în care au fost construiţi doar 109kilometri de autostradă, Ministerul Transporturilor a fost condusde trei miniştri: Gheorghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL) şiRadu Berceanu (PD-L) care au administrat bugete de 12,8 mld. euro,dintre care peste jumătate, circa 7,2 mld. euro, au fost alocaţipentru investiţii în infrastructura de drumuri şi cale ferată. Lapreluarea mandatului de ministru al transporturilor înseptembrie anul acesta, Anca Boagiu a spus că rezultateleministerului sunt dezastruoase din cauza managementului.
Ea a demis-o în septembrie din funcţie de Dorina Tiron, directorulgeneral al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale,companie în care responsabilul cu autostrăzi, Adrian Ionescu, aveastudii de agronomie.
"Dacă s-ar cere unui ministru calificare şi în drumuri şi poduri,cale ferată, autostrăzi, atunci nu am mai avea un ministru. DomnulDobre este calificat în transportul feroviar, eu în aviaţie şi totaşa, nu putem să fim specialişti în toate domeniile care ţin detransporturi", a spus Berceanu, care a mai adăugat că i se pareciudat faptul că domnul Dobre s-a întors în MTI ca secretargeneral, după ce a fost ministru şi subsecretar general adjunctla Ministerul Dezvoltării.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels