Politică

Ne-am săturat de miniştri ai transporturilor rupţi de realitate, care nu pun piciorul în tren

Ne-am săturat de miniştri ai transporturilor rupţi de...
22.04.2013, 10:12 3568

Ministrul transporturilor Relu Fenechiu spune cu nonşalanţă că nu a mers cu trenul de trei-patru ani, nici măcar după ce a devenit, de patru luni, ministru al transporturilor. Cum poţi fi ministru fără să vezi personal ce condiţii sunt în trenuri şi în gări?

Ministrul trans­portu­ri­lor Relu Fenechiu (47 de ani) a spus ieri la emisiunea „După 20 de ani“ că nu a mers cu trenul de 3-4 ani, deşi este de patru luni ministrul transporturilor.

Fenechiu a devenit astfel expresia perfectă a clasei politice care, deşi este chemată să administreze eficient şi performant bunurile publice, nu îi pasă în realitate cum arată şi cum funcţionează acestea.

Ministrul transporturilor nu ştie cum arată Gara de Nord şi nu a pus piciorul în tren de când este ministru, ministrul de finanţe şi şeful Agenţiei Na­ţio­nale de Ad­minis­trare Fiscală nu merg în restaurante şi magazine să vadă că nu se dau bonuri fiscale, ministrul agriculturii nu merge în pieţe să vadă cum producătorii nu ajung să îşi vândă marfa. Cum poţi să ştii care este adevărata situaţie a transportului feroviar de călători când nu te-ai urcat într-un tren nici măcar din curiozitate sau în marja obligaţiei pe care o ai ca ministru de resort? Cum să nu iei trenul să vezi - pleacă la timp, este curat, cum arată gara, ce spun călătorii, este hârtie igienică şi apă la toalete, ajunge la timp, ai unde să îşi laşi bagajele, eşti anunţat când trebuie să cobori, ce spun călătorii.

Cum poate să spună un şef de companie că nu a consumat „de 3-4 ani“ din produsele firmei sale şi să nici nu ştie eventual ce produse vinde sau, dacă ştie, să spună eventual, că, de fapt, preferă produsele companiei rivale pentru că ale sale sunt modeste?

Radu Timiş, proprietarul Cris-Tim, cu afaceri de 70 mil. euro şi 1.500 de angajaţi, spune că dacă un business nu este controlat direct  de cei care îl conduc riscă să primească doar informaţii trunchiate, dacă nu chiar false, mai ales în sistemul de stat.

De aceea, antreprenorul care a creat unul dintre cele mai importante afaceri în domeniul procesării de carne este de părere că managerii trebuie să fie tot timpul conectaţi la business.

„În managementul românesc lipseşte controlul, şi la stat, şi la privat. Diferenţa este că la stat nu ai con­curenţă, pierderile îţi sunt iertate, iar datoriile şterse. La noi, la privat, rişti să intri în faliment foarte repede.“

Timiş a spus că el i-a sfătuit pe reprezentanţii Ministerului Agriculturii, Finanţelor şi ANAF să meargă pe teren înainte de a implementa TVA de 9% la pâine. „Să meargă în 100 de locuri să vadă că nu primesc bon fiscal. Dacă nu mergi în piaţă să vezi ce se întâmplă acolo măsurile pe care vrei să le iei se pot dovedi un fiasco.“

„Vizitez regulat magazinele Selgros. Dialogul cu oamenii este important, este cu totul altceva să vezi care sunt problemele la faţa locului faţă de ceea ce vorbeşti la telefon“, spune Alexandru Vlad, director la Selgros, lanţ de retail cu 19 magazine, 802 milioane de euro cifră de afaceri şi peste 4.000 de angajaţi.

Alexandru Vlad a ţinut însă se spună că un ministru are responsabilităţi mult mai mari decât un director de companie, deci nu este neapărat o comparaţie.

Însă pentru Transporturi cea mai gravă situaţie din toate sectoarele - rutier, feroviar, fluvial, maritim, aerian - este acum la căile ferate, unde de ani de zile investiţiile, dacă se fac, se scurg abuziv în buzunare private, iar  viteza medie orară a trenurilor este de 44 de km pe oră, mai redusă decât în 1990. De asemenea, gările arată deplorabil, iar majoritatea călătorilor sunt nemulţumiţi de condiţiile din trenuri.

Fenechiu are în subordine căile ferate în structura CFR SA, care cuprinde toate gările din România şi liniile de cale ferată, cu 23.000 de angajaţi, CFR Călători, cu 14.000 de angajaţi, CFR Marfă, cu 8.000 de angajaţi. Aeroportul Otopeni are 1.000 de angajaţi, Tarom are 2. 300 de angajaţi.

Compania de Drumuri şi Autostrăzi, cu 5.000 de angajaţi, a ieşit de la Transporturi şi a mers la Ministerul Marilor Proiecte.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO