Politică

Ucraina acuza Romania ca monopolizeaza navigatia intre Dunare si Marea Neagra

21.07.2004, 00:00 53

Negocierile romano-ucrainene privind constructia de catre tara vecina a canalului Bistroe, in rezervatia Delta Dunarii, au debutat prost. Intr-o vreme in care in relatiile dintre cele doua tari exista multe probleme nerezolvate - stabilirea frontierei fluviale sau delimitarea platoului continental - problema canalului ucrainean adanceste disputele.
Oficialii ucraine au acuzat Romania ca se opune constructiei pentru a pastra monopoului transportului intre Dunare si Marea Neagra (prin canalul Sulina si canalele Medgidia- Navodari si Cernavoda - Constanta). Ministerul roman de externe care a respins acuzatiile a anuntat ieri - in timp ce la Kiev debutau negocierile - ca partea ucraineana a refuzat, in urma cu o saptamana propunerea romaneasca pentru o vizita la fata locului, la care ar fi urmat sa participe specialisti si oficiali din cele doua tari. Partea ucraineana a spus ca oficialitatile din tara vecina au un program foarte incarcat si nu au timp de vizite de lucru. De asemenea, autoritatile de la Kiev au anuntat ca nu vor opri lucrarile cum cere Romania si Comisia Europeana. Comisia doreste sistarea lucrarilor pana la realizarea unui studiu privind impactul pentru mediu al constructiei.
Partea romana sustine ca refuzul Ucrainei de a accepta specialisti la fata locului este inexplicabil, cu atat mai mult cu cat, la nivelul declaratiilor, Kievul a promis o transparenta totala.
Mai mult, lucrarile vor fi devansate, iar canalul va fi deschis in august curent, desi finalizarea lucrarilor nu este prevazuta inainte de 2008. Canalul va avea o lungime de 162 de kilometri. Cativa kilometri din canal care va lega Dunarea de Marea Neagra trec prin Delta Dunarii, in apropierea bratului ucrainean Bistroe - si aici se afla originea disputei. Organizatiile ecologiste spun ca impactul este foarte periculos pentru fauna si flora Deltei, care este monument al naturii, sub protectia UNESCO.
Ucrainenii sustin ca nu construiesc nimic nou,ci ar fi vorba despre modernizarea unui canal care a devenit impracticabil in urma cu 10 ani. Potrivit proiectului, prima faza a constructiei va fi terminata pana la 24 august, ziua nationala a Ucrainei, si costa 15 milioane de dolari. Cea de-a doua faza care va incepe in septembrie urmareste adancirea canalului astfel incat sa permita accesul unor nave cu un pescaj mai mare, pana la 7,2 metri. Proiectul costa 26 de milioane de dolari. Canalul Bistroe - spun autoritatile vecine - ar putea prelua doua treimi dintre navele ucrainene care tranziteaza acum canalul Sulina spre porturile ucrainene, cu un cost mai redus pentru ca nu ar mai plati taxe partii romane.
In ajunul inceperii negocierilor adjunctul ministrului de externe ucrainean, Oleksandre Motyk a acuzat Romania ca se opune constructiei nu pentru ca ar interesa-o fauna si flora Deltei, ci din motive pur economice. "Daca Ucraina opreste aceasta constructie, vecinul nostru roman isi va pastra monopolul asupra transportului intre Dunare si Marea Neagra si porturile noastre, desigur, vor pierde", a spus el. Ucrainenii spun ca porturile lor pierd anual 2 milioane de dolari pentru ca Bistroe nu este practicabil.
La intalnirea de ieri partea ucraineana urma sa puna la dispozitia partii romane detaliiile proiectului care pana in prezent au fost tinute secrete. Cat despre opozitia UNESCO, ambasatorul ucrainean Natalia Zarudnaia a spus ca autoritatile de la Kiev colaboreaza de doi ani cu organismul ONU si ca au respectat intocmai indicatiile primite de la acestia pentru protejarea biosferei Deltei.
iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO