Prima pagina

80% din bugetul de cumparaturi merge in hipermarketuri

11.09.2008, 19:47 11

Patru din cinci gospodarii din orasele cu peste 100.000 de locuitori isi cheltuiesc cea mai mare parte din bugetul alocat bunurilor de larg consum (FMCG) in magazine din comertul modern, arata studiul "Shopper Trends 2008" realizat de compania de cercetare de piata Nielsen.
In aceste conditii, magazinele traditionale raman pe primul loc doar in cazul a 19% din gospodariile din orasele mari si medii, pondere care s-a injumatatit in ultimii trei ani.
"Hipermarketurile mentin detasat conducerea si in 2008 in atragerea bugetului cumparatorilor", se arata in studiul Nielsen. Acestea au in prezent cea mai mare pondere in preferintele consumatorilor din zonele mentionate (38%), fata de 28% in cazul supermarketurilor sau 10% in cel al magazinelor discounter.
La polul opus se afla chioscurile - care reprezinta principalul loc de achizitionare de bunuri de larg consum doar pentru 1% din gospodarii - dar si pietele agroalimentare, cu o pondere de 3%.
In Bucuresti, dominatia hipermarketurilor este mult mai accenuata, acestea reprezentand locul principal pentru cumparaturi curente pentru 58% dintre gospodarii, cu o pondere dubla fata de cea inregistrata in restul oraselor mari.
Studiul Nielsen releva o impartire a bugetelor in orasele medii preponderent intre supermarketuri, discountere si magazine alimentare, insa expansiunea marilor retaileri ar putea inclina balanta tot spre hipermarketuri, in urmatorii ani.
Investitiile in extindere au adus retelelor internationale de comert cresterea cotei de piata in FMCG de la 24% in 2006 la 29% anul trecut. Acestea detineau la finele lui 2007 un numar total de 543 de magazine in Romania, mai arata datele Nielsen. Potrivit companiei de cercetare, comertul local este inca departe de gradul de concentrare din tarile mai dezvoltate din vestul Europei, unde sectorul FMCG se afla in mainile a 3-4 retaileri mari.
Kaufland, Carrefour si Billa, cele mai mari retele active in Romania, dupa cota detinuta pe piata locala FMCG, au cumulat intre 10 si 20% din vanzarile totale din acest sector, conform estimarilor Nielsen.
In regiune, Romania se numara inca printre tarile cu cele mai mari ponderi ale produselor alimentare proaspete in cosul lunar de cumparaturi (peste 50%).
Cercetarea realizata in randul consumatorilor romani mai arata ca avansul veniturilor unei gospodarii depaseste ritmul de crestere al bugetului pentru bunuri de larg consum, ceea ce demonstreaza existenta unor schimbari in stilul de viata al consumatorilor cu castiguri in crestere.

Pasionati de cumparaturi
Cumparatorii viziteaza, in medie, 3 magazine diferite pe luna, demonstrand o oarecare rezistenta in loializare;
Apetitul romanilor pentru shopping ramane la cote ridicate: 4 din 5 cumparatori din orasele mari si medii spun ca le place sa mearga la cumparaturi;
In ultimii ani, preturile mici si promotiile isi diminueaza importanta in criteriile de alegere a unui magazin pentru cumparaturi curente; in schimb, devine decisiv accesul usor la magazin;
4 din 5 cumparatori principali in aceste magazine sunt femei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO