Prima pagina

Legea pensiilor, o noua durere de cap pentru firme

02.04.2001, 00:00 34



Guvernul a modificat la ultima sedinta Legea pensiilor (19/2000), iar modificarea a si aparut vineri in Monitorul Oficial, sub forma Ordonantei de Urgenta 49/2001.

Cu acest amendament, legea este de ieri in vigoare, dar noile modalitati de calcul pentru contributiile de asigurari sociale (CAS) raman neclare sau necunoscute pentru firme si cu atat mai mult pentru contribuabilul persoana fizica.

Noua lege a pensiilor introduce sanctiuni usturatoare pentru cei care nu platesc CAS: daca firma angajatoare nu plateste, intr-o anumita luna, CAS-ul, salariatului i se socoteste un "stagiu de cotizare" pentru pensie de numai o treime din luna respectiva.

"Angajatul care a semnat un contract de munca nu trebuie sa fie legat in drepturi, adica, in cazul in care angajatorul nu plateste CAS-ul, sa suporte tot el sanctiunile, nu salariatul", este de parere Nicolae Grigorescu, presedintele societatii de expertiza contabila Grini Expert.

Legea mai prevede ca orice firma trebuie sa depuna la banca, in acelasi moment cu documentatia pentru plata salariilor, si actele pentru plata CAS si ca cele doua plati vor fi facute simultan, "sub control bancar". Aceasta prevedere pare anume facuta sa impiedice firmele sa mai aiba restante la plata CAS, dar este greu de aplicat.

"Cum fac firmele sa nu plateasca CAS-ul chiar daca, in momentul cand ridica salariile de la banca trebuie sa inregistreze plata CAS-ului? Simplu: platesc salariile din incasari si ridica banii de la banca cu alte destinatii", explica Grigorescu.

Numai ca, la capitolul privind raspunderea juridica, se precizeaza ca fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri si nevirarea la buget a CAS este infractiune, si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda. Controlul in materie revine caselor teritoriale de pensii.

Legea prevede cresterea varstei de pensionare de la 57 de ani la 60 de ani pentru femei si de la 60 de ani la 65 de ani pentru barbati, precum si cresterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 13 ani. Dar aceasta prevedere se va aplica treptat, in urmatorii 13, dupa scheme si punctaje complicate, enumerate in anexele legii.

Noua lege a pensiilor contine si alte prevederi alambicate, cum ar fi diferitele baze de calcul pentru diferite categorii de contribuabili, precum si o serie de vesti proaste pentru firme si salariati.

Deocamdata insa, mingea este in terenul Casei Nationale de Pensii si alte Asigurari Sociale, care pana la intrarea in vigoare a legii trebuia sa stabileasca si sa publice in Monitorul Oficial "codul personal de asigurari sociale si modalitatile de atribuire a acestuia".



Vesti rele si neclaritati in noua lege a pensiilor

Noua lege a pensiilor stipuleaza ca prin legea bugetului asigurarilor de stat Parlamentul va aproba, in fiecare an, cotele de CAS. Proiectul de buget pe anul 2001 prevede o cota de CAS de 35% pentru conditii normale de munca, 40% pentru conditii deosebite, si 45% pentru conditii speciale.

Vestea rea este ca, potrivit acestui proiect, firmele - angajatori va trebui sa plateasca cu 5% mai mult CAS pentru un salariat fata de anul trecut. Pentru salariat, vestea buna este ca angajatorul nu ii poate micsora salariul net cu 5%, ci trebuie sa majoreze corespunzator salariul brut.

Alta veste rea: proiectul de buget pe 2001 nu mai include o serie de facilitati in materie de CAS care se bazau pe o reglementare din 1999 - firmele care plateau la timp CAS aveau o reducere de 7%, iar cele care angajau salariati noi aveau alte reduceri, mergand pana la 16%.

Legea introduce contributia individuala de asigurari sociale, care pentru salariati cu carte de munca, dar si pentru persoanele care au venituri doar pe baza unor contracte civile de prestari servicii este de o treime din CAS stabilita annual pentru conditii normale de munca.

In 2001, aceasta ar fi deci de o treime din 35%, respectiv aproape 11,67% din salariul individual brut lunar, inclusiv sporurile si adaosurile. Singura veste buna: salariatul nu trebuie sa mearga in persoana la casa de pensii ca sa achite aceasta contributie individuala, ci aceasta va fi virata tot de catre angajator, lunar.

De-abia acum incep bataile de cap pentru companii, mai ales pentru cele care lucreaza cu oameni cu care au diferite tipuri de contracte: legea contine prevederi complicate in privinta bazei de calcul pentru CAS.

Pentru contributia individuala, aceasta baza "nu poate depasi plafonul a de trei ori salariul mediu brut lunar pe economie".

Acesta din urma "se prognozeaza si se face public de catre Casa Nationala de Pensii pana la data de 31 decembrie a anului curent", pentru anul urmator. Pentru 2001, probabil ca salariul brut luat in calcul va fi cel din proiectul de buget, anume de 4.148.653 lei.

In cuvinte mai simple, rezulta ca daca cetateanul are un salariu lunar brut mai mare decat de trei ori cifra de mai sus, CAS-ul individual ar fi acelasi, oricat de mare este salariul.

Dar, spune tot legea, baza de calcul pentru contributia individuala, "nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul mediu al asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea a trei salarii medii brute pe economie".

Prevedere care ii incurca teribil pe contabili, care au tot dreptul sa se intrebe "care numar mediu de asigurati, din toata tara sau numai din companie"?



Art. 37 (2) In perioada in care asiguratului i s-a retinut contributia de asigurari sociale, iar angajatorul nu si-a achitat contributia datorata in calitatea sa de contribuabil, stagiul de cotizare ce se ia in calcul reprezinta o treime din perioada respectiva.

Art. 78' (1) In situatia prevazuta de art. 37 alin (2) numarul de puncte realizat in fiecare luna, calculat conform art. 78 alin (1), se diminueaza cu o treime.



Art. 30 (1) Angajatorii, indiferent de forma de proprietate, vor depune in banca, o data cu documentatia pentru plata salariilor si a altor venituri ale asiguratilor, si documentele pentru plata contributiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, platile efectuandu-se simultan, sub control bancar

(2) In cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate, casele teritoriale de pensii vor proceda la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite, conform dispozitiilor legale prvind executarea creantelor bugetare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO