Prima pagina

Tender, Hidroconstructia sau Marriott, subcontractori in afacerea Bechtel

28.12.2004, 00:00 30

Cea mai mare companie de constructii din Romania, Hidroconstructia, o divizie a companiei Tender SA, precum si hotelul Marriott sunt pe lista subcontractorilor americanilor de la Bechtel pentru autostrada Brasov - Bors, afacere de 2,2 miliarde euro.
Bechtel a inclus pe lista pentru derularea celui mai mare proiect de infrastructura din Europa peste 30 de subcontractori, care totalizeaza peste jumatate din forta totala angajata de peste 1.300 de oameni, potrivit informatiilor de pe site-ul companiei, lansat la finele saptamanii trecute.
Bechtel a semnat in urma cu un an un contract pentru proiectarea si executia autostrazii Brasov - Bors, ce va fi suportat integral de catre bugetul de stat.
Statul roman a atribuit direct contractul americanilor fara licitatie, lucru care a provocat nemultumirea Uniunii Europene.
Cu toate acestea, companiile romanesti si straine cu operatiuni locale au asteptat cu nerabdare comenzi din partea Bechtel in cadrul unui proiect gigantic, prevazut sa se deruleze pana in 2012.
De la companii de constructii la firme de catering si tichete de masa (cum este cazul Sodexho Pass), respectiv firme de servicii de paza sunt pe lista de subcontractori ai Bechtel, totul avand ca miza cresterea pe termen lung a afacerilor, folosind ca vector autostrada Transilvania.
Potrivit primelor statistici furnizate de catre Bechtel, subcontractorii au circa 680 de angajati in cadrul proiectului pana la 1 decembrie. Aproximativ jumatate din acestia lucreaza pentru IPTANA, companie implicata alaturi de Search Corporation in proiectarea autostrazii.
"Noi am semnat patru contracte cu Bechtel si speram sa mai semnam si altele. Speram sa aiba un impact de crestere asupra afacerilor noastre. Recent, am primit o alta cerere de oferta pentru o fasonare de armaturi", a declarat pentru Ziarul Financiar Emil Timofti, director general al companiei Hidroconstructia SA Bucuresti.
Autostrada Transilvania va fi executata de catre americanii de la Bechtel, care si-au stabilit deja cartierul general la Cluj - Napoca, avand ca partener firma de constructii Enka din Turcia.
Autostrada, cu o lungime de 415 km, va face conexiunea intre Bucuresti si Budapesta si este de asteptat sa produca un efect de crestere pe orizontala asupra mai multor afaceri, nivelul potential al afacerilor ce vor fi dezvoltate de hoteluri, restaurante sau retele de benzinarii este estimat la sute de milioane de euro pe an. In total, managementul proiectului a angajat direct peste 470 de romani, alti peste 700 fiind implicati ca personal al subcontractorilor pana la finele lunii septembrie. S-au semnat contracte cu 81 de subcontractori si furnizori.
Compania Bechtel este unul dintre cei mai mari contractori generali din lume pe proiecte mari de infrastructura, deruland recent un proiect asemanator de autostrada in Croatia.
Criticii proiectului sustin insa ca pretul pe kilometru de peste 5,3 mil. euro este unul prea costisitor, mai ales in conditiile in care costul total al finantarii proiectului trece de 3 mld. euro.
Pe de alta parte, Romania dispune de una dintre cele mai slabe infrastructuri de autostrazi din Europa la ora actuala, cu o retea de numai 200 kilometri.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO