Profesii

Angajatii tin cu dintii de joburi

Angajatii tin cu dintii de joburi
18.01.2009, 16:06 26

Fluctuatia de personal a fost una din principalele dureri de cap ale directorilor de HR anul trecut. Angajatii se mutau de pe un job pe altul, dupa numai sase luni de zile pentru salarii mai mari sau pentru a promova pe alta pozitie. Este posibil ca anul acesta situatia sa se schimbe, iar mutarile din companii sa se faca cu mai mare greutate, fie din cauza fricii de a nu pierde locul de munca ori pentru ca angajatorii deja nu mai iau in seama pretentiile prea mari ale candidatilor. 

"Majoritatea oamenilor care au plecat dintr-o organizatie in 2008, plecau pentru marire de salariu sau o pozitie mai buna. Acum un nou job intr-o organizatie poate insemna un salariu mai mic si, sigur, in posibilitatea unei crize in respectiva organizatie, ultimul venit de obicei inseamna si primul plecat. Din perspectiva stabilitatii jobului, avem in aceasta perioada persoane care refuza joburi noi, chiar si in conditii salariale mai mari", explica Marian Manolache, directorul general al companiei specializate in servicii de resurse umane Skill Team.
Astfel, in opinia lui Manolache, angajatul eficient se va afla cu siguranta in organigrama unei "mori de vant" eficiente. Pe de alta parte, oamenii care au preferat in ultimii ani sa sara din firma in firma in cautarea unui salariu mai mare au avut mai putin timp sa creasca profesional, iar acum a venit timpul sa fie mai putin apreciati. Oricum, acestia din urma "fug deja catre un posibil adapost".
"Am putea sa caracterizam fluctuatia de personal din 2008 ca fiind una 'salbatica'. In 2009 oamenii vor incerca sa-si securizeze pozitiile in companii. 'Turistul de interviuri' se va opri si se va concentra pe crestere profesionala si stabilizarea jobului. Oamenii eficienti vor fi mult mai vizibili angajatorului, iar vizibilitatea o sa le aduca si recunoastere", mai spune Manolache, care este de parere ca putem intalni doua tipuri de manageri, angajatori sau companii, in conditiile actuale: multi sunt panicati si "fug catre un adapost inchipuit" si disponibilizeaza angajati, blocheaza bugete si vor sfarsi afectand major viitorul companiei, in timp ce altii au inceput sa discute cu angajatii, sa ii implice si sa se asigure de sustinerea acestora pentru parcurgerea crizei. Pe scurt, e ca in proverbul chinezesc: "Pe vant puternic poti sa fugi incercand sa ajungi la un adapost inchipuit sau sa profiti si sa-ti faci o moara de vant".
In situatia actuala, angajatii care isi schimba jobul pot fi impartiti in doua categorii.
"Exista doua tipuri: cei care aplica pentru ca se inchide compania, isi dau seama ca sunt inutili si se asteapta ca vor fi dati afara si ceilalti care isi doresc cu adevarat sa evolueze din punct de vedere profesional. Trebuie sa facem diferenta intre aceste doua tipuri de angajati si noi suntem de cinci ori mai atenti la aceste lucruri", explica Daniela Necefor, managing partner in cadrul companiei de executive search Total Business Solutions (TBS), care adauga ca aproximativ 10% dintre cei contactati pentru o schimbare de job refuza sa participe la discutii, in principal pentru ca le este frica sa faca o schimbare.
Mai mult decat atat, Necefor apreciaza ca fluctuatia de personal in retail, care inregistra valori pana la 80% in prima parte a lui 2008, ar putea sa scada cu 20 de procente anul acesta.
In domeniul retailului, nivelul mare al fluctuatiei era dat in special de vanzatori, insa contabilii sau directorii, spre exemplu, sunt mult mai stabili. Cu toate acestea, in opinia lui Necefor deocamdata nu putem spune ca angajatii s-au intors spre stabilitate, desi este posibil ca in urmatorul an durata dupa care un angajat isi schimba jobul sa creasca pana la cel putin un an de zile.
Mai mult decat atat, atitudinea candidatilor incepe sa se schimbe. Pe langa faptul ca va exista o stabilitate mult mai mare anul acesta, precum si o scadere a pachetelor salariale ca pretentii, fata de anul trecut, cand angajatii au fost intr-o goana continua dupa bani, acum nu isi vor mai permite sa faca promisiuni fara sa le respecte, mai ales sa spuna ca vin la interviu si sa nu mai apara. Totodata, oamenii sunt mai interesati, mult mai deschisi ca inainte.
Un efect pozitiv al situatiei actuale, cel putin pentru recruiteri, este faptul ca din ce in ce mai multi candidati aplica pentru joburi, numarul de CV-uri crescand cu aproape 30%. De asemenea, numarul raspunsurilor la anunturile de angajare a crescut.
Printre candidatii care sunt cei mai reticenti in a purta o discutie despre schimbarea jobului se numara cei din constructii, domeniu care a fost afectat de criza economica, de altfel. In opinia lui Necefor, acesti angajati ar trebui sa fie si cei mai curiosi sa afle cine angajeaza pentru a sti totodata care sunt companiile puternice de pe piata in acest moment.
"In aceasta perioada angajatii nu parasesc companii cu perspectiva. Angajatii nu parasesc companii ale caror management le cere implicare si le prezinta o viziune favorabila. Angajatii nu parasesc companii care au investit in ei", mai spune si Manolache.
Indiferent de criza, este recomandat ca o persoana sa ramana minim trei ani pe un post. In primul an angajatii invata ce se intampla in companie si de-abia apoi pot dovedi ca au rezultate.
"Daca ne uitam la generatia Y se vede ca acestia au sarit etapele si ca acum se afla pe pozitii manageriale fara sa aiba o experienta solida. Lipsa de experienta de viata, dar si profesionala isi spune cuvantul", mai crede Necefor, care precizeza ca TBS nu obisnuieste sa lucreze cu candidatii care se muta dintr-o companie dupa sase luni. "Nu am lucrat cu candidatii care isi schimbau jobul dupa sase luni. Nu-i recomandam. Chiar daca aveau un CV bun, ii intrebam ce motive au avut pentru a-si schimba jobul si, daca motivele nu ni se pareau suficient de puternice, ii refuzam".
Pe de alta parte, semnele ca tinerii incep sa fie mai fideli locului de munca incep deja sa apara. Potrivit studiului "Generatia mileniului la locul de munca", realizat de compania de consultanta si audit PricewaterhouseCoopers (PwC), 80% din tineri considera ca pe parcursul carierei lor profesionale vor schimba doar intre doi si cinci angajatori.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO