Profesii

Ce ii motiveaza mai mult pe angajati: 500 de euro in plus la salariu sau o excursie in Alaska?

Ce ii motiveaza mai mult pe angajati: 500 de euro in plus la salariu sau o excursie in Alaska?
14.11.2008, 18:48 559

"Angajatii romani reactioneaza foarte bine in ceea ce priveste beneficiile non-financiare si din ce in ce mai multi angajatori incep sa constientizeze acest lucru, chiar daca in prezent estimez ca doar 10% dintre companiile de pe piata locala aloca astfel de stimulente salariatilor", declara Mihai Prisecaru, directorul general al Roddia, companie specializata in motivare non-financiara.

Pe de alta parte, companiile de pe pietele occidentale dezvoltate, cum sunt cele din Statele Unite, ofera intr-o mai mare masura beneficii non-financiare angajatilor, cu o pondere si de pana la 23% in totalul angajatorilor.
"In Statele Unite, unde piata de motivare non-financiara era evaluata la nivelul anului 2006 la 61 de miliarde de euro, 23% dintre angajatori acorda beneficii non-financiare angajatilor", spune Prisecaru.
Actiunile si campaniile de motivare non-financiara inglobeaza evenimente destinate angajatilor, conferinte, evenimente speciale, team building-uri, campanii de motivare a angajatilor si de responsabilitate sociala. "Piata de motivare non-financiara din Romania nu este foarte bine definita, iar printre jucatorii prezenti in acest sector se numara firmele specializate in training, agentiile de publicitate, organizatorii de evenimente sau agentiile de turism", mentioneaza Prisecaru.
Spre deosebire de stimulentele financiare care au rolul de a-l face fericit pe angajat doar pentru o scurta perioada de timp, motivarea non-financiara urmareste atingerea unor obiective pe terment mediu si lung, contribuind totodata la cresterea productivitatii angajatilor.
"Daca un angajat primeste o crestere salariala de 500 de euro, recompensa financiara este una asumata de catre acesta, fiind considerata o recunoastere normala a contributiei aduse in organizatie, iar avantajul pe care il obtine angajatorul este de scurta durata. In schimb, daca angajatul este recompensat cu o excursie in Alaska, de exemplu, memorabilitatea unei astfel de actiuni este mult mai mare decat in cazul unei cresteri salariale", mentioneaza Prisecaru.
Mai mult, recompensele non-financiare entuziasmeaza angajatul si consolideaza o legatura de lunga durata cu angajatorul. "Acest lucru duce intr-un final la scaderea fluctuatiei dintr-o anumita organizatie, lucru extrem de util in conditiile actuale de pe piata fortei de munca. Recompensele financiare nu au acelasi efect asupra oamenilor, deoarece 80% din castigurile lunare ale angajatilor se duc pe mancare si pe cheltuielile de intretinere. Prin urmare, angajatul nu se bucura in mod real de acesti bani, iar impactul unui astfel de beneficiu este de scurta durata", subliniaza Prisecaru.
Startul beneficiilor non-financiare pentru angajati pe piata locala a fost dat de multinationale, iar modelul a inceput sa fie preluat ulterior si de antreprenorii locali.
Angajatorii de pe piata locala au inceput sa acorde stimulente non-financiare cu intarziere fata de cei din alte tari si pentru ca managerii autohtoni nu au fost educati sa isi arate aprecierea fata de subordonati.
Companiile romanesti au inceput sa constientizeze, desi putin mai tarziu, atat ideea de competitivitate, cat si importanta pe care o joaca oamenii in interiorul unei organizatii.
"Chiar daca procentul companiilor care acorda stimulente non-financiare este foarte mic, este imbucurator faptul ca angajatorii care nu-si puneau pana acum problema motivarii oamenilor prin intermediul beneficiilor non-financiare au inceput sa se preocupe din ce in ce mai mult in aceasta directie", spune directorul general al Roddia, companie care mizeaza pe o cifra de afaceri de 2,6 milioane de euro in acest an, in crestere cu aproape 87% fata de 2007.
Compania a fost infiintata in 2005 sub numele de Incentive Insight, iar la inceputul acestui an a trecut printr-un proces de rebranding la finele caruia si-a schimbat numele in Roddia. Printre clientii companiei se numara companii ca Moeller, Sony, Carrefour, Ursus si Raiffeisen Bank.
 
Un program de motivare non-financiara poate costa peste un milion de euro
Costul unui program de motivare non-financiara poate depasi un milion de euro, in functie de numarul parti-cipantilor si de profilul participantilor "O firma norvegiana de IT care si-a trimis toti angajatii (peste 300 de oameni) la un team-building de trei zile in Romania a cheltuit peste 300.000 de euro", spune Prisecaru.
Atunci cand se concepe un program de motivare non-financiara trebuie stabilit foarte clar publicul-tinta si particularitatile acestuia, pentru ca pot exista diferente foarte mari intre dorintele angajatilor. Mai mult, beneficiile non-financiare nu trebuie sa excluda partea financiara.
"Daca un angajator ofera beneficii de motivare non-financiara, asta nu inseamna ca trebuie sa reduca salariile. Tot ceea ce inseamna motivare non-financiara se refera la aprecierea aratata angajatilor", spune directorul general al Roddia.
De obicei, beneficiile non-financiare se acorda personalului care poate aduce o valoare adaugata importanta businessului, cum ar fi managementului sau echipelor de vanzari.
 
Beneficiile nonfinanciare, pe scurt:
 
  • Angajatii romani reactioneaza foarte bine in ceea ce priveste beneficiile non-financiare.
  • Beneficiile non-financiare nu trebuie sa excluda partea financiara.
  • Stimulentele financiare au rolul de a-l face fericit pe angajat doar pentru o scurta perioada de timp.
  • Motivarea non-financiara urmareste atingerea unor obiective pe terment mediu si lung, contribuind totodata la cresterea productivitatii angajatilor.
  • Beneficiile non-financiare contribuie la scaderea ratei de fluctuatie a angajatilor.
 
Romani vor mai multe bonsuri
Bonusurile si beneficiile au castigat tot mai mult teren in structura pachetului salarial in ultimii ani, potrivit studiului PayWell-Salary and Benefits 2008 realizat de compania de consultanta si audit PricewaterhouseCoopers (PwC).
Daca la nivelul anului 2004, salariul fix reprezenta 75% din pachetul salarial, bonusurile variabile aveau o pondere de 13%, cele fixe - de 5% si beneficiile - de 7%, datele din acest an arata ca salariul fix a ajuns sa reprezinte doar 65% din venitul lunar al unui angajat.
Cel mai puternic avans l-au inregistrat bonusurile variabile, care au ajuns la o pondere de 20%.
Cel mai frecvent beneficiu acordat salariatilor de pe piata locala este tichetul de masa, 85% dintre companii recompensandu-si angajatii cu acest stimulent.
Totusi, angajatorii autohtoni au inceput sa acorde o mai mare atentie beneficiilor flexibile, care au crescut cu 5% fata de anul trecut ca pondere in totalul beneficiilor.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO