Profesii

HR de primarie: Recrutarea de personal este extrem de greoaie pentru functiile publice

HR de primarie: Recrutarea de personal este extrem de greoaie pentru functiile publice

Geta Dragoi, director executiv al directiei managementul resurselor umane din PMB: In primarie raman sa lucreze pentru perioade lungi de timp oamenii mai conservatori, care vor sa stie inca de la inceput unde si in ce pozitie pot ajunge dupa o anumita perioada de timp. In mediul privat, lucrurile nu sunt atat de previzibile in ceea ce priveste evolutia si planificarea carierei.

30.05.2008, 22:31 360

Salariul lunar brut de incadrare al unui proaspat absolvent de studii superioare care se angajeaza in cadrul Primariei Municipiului Bucuresti (PMB) variaza intre 660 si 900 de lei (180 - 250 de euro). Salariul net de inceput al unui operator care lucreaza intr-un call center variaza intre 200 si 400 de euro, in timp ce in marile multinationale de pe piata salariile pe care le primesc absolventii pornesc de la 300 - 350 de euro.
Absolventii de administratie publica vin sa se angajeze in cadrul primariei Capitalei pentru a avea un punct de pornire in cariera. "Dupa ce obtin o carte de munca, multi dintre angajati aleg sa plece in companii din mediul privat, unde si castigurile sunt mai consistente", spune Geta Dragoi, director executiv al directiei managementul resurselor umane din PMB.
Doar aproximativ 10% dintre functionarii care lucreaza in PMB sunt absolventi de administratie publica si un procent asemanator au absolvit studii cu profil economic. "La concursurile de recrutare vin in jur de 80% de absolventi cu studii in administratie publica. Absolventii stiu teorie, insa gasesc mai mult de lucru decat s-ar astepta si nu stiu sa lucreze pe baza de proceduri, adica sa faca exact la fel acelasi lucru de mai multe ori", spune Dragoi.
Acesta este si motivul pentru care media de varsta in cadrul PMB este destul de inaintata, de 36 - 40 de ani.
Desi in cadrul Academiei de Studii Economice, specializarea administratie publica atrage printre cei mai multi candidati, alaturi de cea de finante-banci, majoritatea absolventilor tind catre administratia centrala pentru angajare.
La un an dupa angajare in cadrul primariei, timp in care are loc o perioada de stagiu, are loc o evaluare in urma careia se decide daca respectivul angajat primeste statutul de functionar public sau daca nu ramane in staff-ul primariei. Din momentul numirii in functia de functionar public, respectivul angajat va avea acest statut definitiv, cat timp va lucra in administratia publica, chiar daca isi schimba locul de munca si incadrarea. "Cei care pleaca din Primaria Capitalei pleaca tot in administratie, la institutiile centrale sau cele cu fonduri europene", explica Dragoi, care lucreaza de peste 12 ani in administratia publica si conduce resursele umane in cadrul PMB de anul trecut din iunie.
In 2007, aproximativ 80 de persoane au plecat din Primarie, ceea ce inseamna ca fluctuatia de personal a ajuns la peste 10%. In acelasi timp, numarul de angajati a crescut constant, doar anul trecut fiind facute 200 de angajari. "Lumea pleaca din cauza salariilor mici. Salariile mici de incadrare constituie principalul motiv pentru fluctuatia de personal din cadrul institutiilor publice si pentru eficienta scazuta de care sunt acuzati functionarii", explica directorul executiv, care adauga ca juristii stau doar in foarte putine cazuri mai mult de doi ani in primarie, in timp ce economistii raman pana la trei ani. "In primarie raman sa lucreze pentru perioade lungi de timp oamenii mai conservatori, care vor sa stie inca de la inceput unde si in ce pozitie pot ajunge dupa o anumita perioada de timp. In mediul privat, lucrurile nu sunt atat de previzibile in ceea ce priveste evolutia si planificarea carierei", explica Geta Dragoi.
Mai mult decat atat, ea spune ca legea care reglementeaza statutul functionarului public este de partea angajatului, intr-o masura chiar mai mare decat Codul muncii. In consecinta, este destul de dificil sa concediezi un functionar public, chiar daca nu este eficient. "Recrutarea de personal este extrem de greoaie pentru functiile publice", spune Dragoi. Astfel, pentru orice pozitie vacanta trebuie parcurs un traseu institutional de o luna si jumatate. Cu 30 de zile inainte de organizarea concursului pe un post, se publica un anunt in Monitorul Oficial si intr-o publicatie de presa. Mai mult, cu 40 de zile inainte de concursul propriu-zis, este notificata Agentia Functionarilor Publici pentru a vedea daca sunt indeplinite conditiile pentru angajare. "Trebuie sa te gandesti cu 45 de zile inainte daca ai nevoie de un functionar public. Daca imi apare o pozitie noua astazi, nu prea pot sa fac nimic timp de o luna si jumatate", spune Dragoi.
La un an de la angajare, la salariul de baza se poate adauga sub forma unui bonus de merit inca 15% din salariul de baza. Cu toate acestea, doar 20% dintre functionari pot beneficia de aceasta crestere. "Se face o evaluare anuala a functiei publice si fiecare director isi propune dintre subordonati pentru acest spor de merit, insa doar unul din cinci angajati poate beneficia de majorari salariale", explica Dragoi.
In prezent in PMB lucreaza 1.170 de angajati, iar Dragoi spune ca nu ar mai fi motive pentru ca numarul de angajati sa creasca semnificativ in viitor. "Chiar daca ar mai fi nevoie de functionari, avem probleme cu spatiul si daca am face angajari, ar scadea productivitatea", spune directorul executiv al directiei de management al resurselor umane din cadrul PMB are 21 de angajati.
Salariul mediu brut de baza din cadrul administratiei publice a ajuns in luna octombrie a anului trecut la 1.220 de lei (365 de euro), in timp ce ocupantii pozitiilor de conducere din administratie castigau 4.540 de lei (1.360 de euro), potrivit datelor de la Institutul National de Statistica.
Angajatii cu studii medii au un salariu de baza de 800 - 1.000 de lei (250 de euro), in timp ce functionarii cu studii superioare au un salariu de baza de 2.000 - 2.500 de lei (650 de euro), la care se adauga diferite sporurui si indemnizatii.
Astfel, la venitul functionarilor care au studii superioare si care detin functii de conducere se adauga inca 25% din salariul de baza, iar in cazul directorilor, inca 50%. In consecinta, venitul lunar al unui functionar care detine o functie de conducere in cadrul PMB poate ajunge la 3.000 - 4.000 de lei (peste 800 - 1.100 de euro).
Angajatii care ocupa pozitii de conducere in administratia publica se numara printre cei platiti cel mai bine din economie, cu un venit mediu brut de 1.355 de euro pe luna, alaturi de cei din intermedieri financiare - 2.230 de euro si cei din industria extractiva, care au castiguri lunare de 1.460 de euro, arata datele de la Institutul National de Statistica.
Cel mai mare venit din cadrul PMB este cel al primarului general, care are o indemnizatie fixa bruta de 7.250 de lei pe luna (2.000 de euro), urmat de viceprimari, care castiga circa 6.000 de lei pe luna (1.650 de euro). Atat primarul, cat si viceprimarii au o indemnizatie fixa, la care nu se adauga alte sporuri, ca in cazul altor functionari.
Pe locul trei in topul salarial al PMB se afla secretarul Bucurestiului, care avea la inceputul lunii aprilie 4.190 de lei (1.150 de euro), aici fiind inclus salariul de baza si indemnizatia de conducere.
Directia de management al resurselor umane nu are un buget de salarizare. "Mergem in sens invers. Ne uitam in lege, vedem cu cat putea plati salariatii, si in functie de acest lucru, stabilim ulterior si un buget". Cel mai puternic se resimte deficitul de personal pe pozitii specializate, de suport, cum sunt joburile din IT&C sau cele cu profil economic.
"Cei cu specializare economica vin, stau si pleaca, in timp ce specialistii in IT&C nu vin deloc sa se angajeze in primarie, pentru ca diferentele de salarizare intre mediul privat si administratia publica este foarte mare", precizeaza Dragoi, care adauga ca, in prezent, din primarie lipsesc 20 - 25 de specialisti IT&C.
Statutul functionarului public este reglementat prin legea functionarului public, in timp ce grila de salarizare este stabilita prin ordonante de guvern care au valabilitate un an de zile.
La sfarsitul anului trecut, aparatul propriu de specialitate al primarului general al Capitalei numara 1.002 salariati, dintre care mai bine de 700 aveau studii superioare si 132 - functii de conducere. Din numarul total de angajati, circa 90% ocupa functii publice, in timp ce restul sunt angajati contractuali, respectiv departamente administrative si care desfasoara activitati de secretariat.
Cat priveste schimbarea functionarilor din cadrul primariei o data cu instalarea unui nou primar, cu o alta coloratura politica, Dragoi spune ca incepand de anul trecut primarul ales are dreptul de a veni cu staff-ul propriu, format din opt consilieri si cativa secretari, tocmai pentru a fi preintampinata o astfel de situatie. Pe langa angajatii din PMB, in fiecare primarie de sector lucreaza intre 400 si 600 de salariati, efectivele de personal fiind dimensionate in functie de numarul de locuitori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO