Profesii

Ioana Filipescu, partener consultanţă în fuziuni şi achiziţii, Deloitte România: Asumarea de riscuri în antreprenoriat: două modele diferite de consolidare a pieţei

Ioana Filipescu, partener consultanţă în fuziuni şi...

Autor: Ioana Filipescu

01.05.2018, 11:28 298

O căutare pe Google a definiÅ£iei „antreprenorului“ prezintă aproximativ 140 de milioane de rezultate (în engleză), iar lectura primelor afişări generate de motorul de căutare arată că nu există o definiÅ£ie universală. Există însă câteva elemente comune: „pun bazele unei afaceri“, „îşi asumă riscuri“, „se bucură de profiturile generate“, „joacă un rol cheie în economie“, „inovator“, „sursă de idei noi“. 

Din punctul nostru de vedere, toate acestea rezumă esenÅ£a antreprenoriatului: identificarea unei nevoi, inovaÅ£ia, investiÅ£ia ÅŸi construcÅ£ia propriu-zisă. 

Investopedia, unul dintre cele mai mari site-uri de educaÅ£ie financiară ÅŸi informaÅ£ii de business din lume, punctează trei dintre cele mai mari provocări pe care un antreprenor le gestionează aproape constant în viaÅ£a businessului său: birocraÅ£ia, identificarea de noi talente ÅŸi obÅ£inerea de finanÅ£are. 

Iar noi am mai adăuga una: creÅŸterea. 

 

Achiziţii sau dezvoltare organică?

Cine nu intră în acest joc al creÅŸterii nu va supravieÅ£ui ÅŸi va lăsa un loc liber pe care să-l ocupe alÅ£ii. Orice industrie nouă este fragmentată la început ÅŸi se consolidează pe măsură ce se maturizează, iar un studiu publicat de Harvard Business Review arată că succesul pe termen lung al unei companii depinde de viteza de reacÅ£ie la procesul de consolidare. Firmele care au capacitatea să strângă suficientă masă critică încă din etapele iniÅ£iale ale consolidării pentru a se dezvolta vor fi cele care vor avea de câştigat. A încerca să stai departe de acest joc nu este o opÅ£iune. 

Prin prisma domeniului în care activăm, fuziuni ÅŸi achiziÅ£ii, cel mai adesea vedem cum consolidarea prin intermediul tranzacÅ£iilor permite creÅŸterea, obÅ£inerea de economii de scară, îmbunătăţirea profitabilităţii. 

Realitatea economică ne oferă la fel de multe exemple de companii care au ales calea creÅŸterii organice ÅŸi sunt lideri în pieÅ£ele lor ÅŸi exemple de afaceri de succes. 

Astfel, noi am ales să prezentăm două modele antreprenoriale diferite de consolidare a pieţei: MedLife, liderul sectorului de servicii medicale private, care mizează pe achiziţii pentru consolidarea pieţei în care activează şi Fan Courier, cea mai mare companie de pe piaţa de curierat, care s-a bazat pe o creştere organică şi care a reuşit să depăşească multinaţionalele prezente pe această piaţă.

 

Un cuvânt drag consultanţilor de M&A: „add-on“

Dezvoltarea pieÅ£ei de servicii medicale ÅŸi a MedLife reflectă cel mai bine nevoia de creÅŸtere prin consolidare, care a apărut pe măsură ce MedLife a ajuns la o anumită dimensiune, prin creÅŸtere organică. 

Serviciile private de sănătate au prins avânt după anul 2000, pe măsură ce abonamentele private de sănătate s-au dezvoltat ÅŸi au continuat o traiectorie ascendentă ÅŸi în perioada de declin economic de după 2008. 

După două exit-uri parÅ£iale ale acÅ£ionarilor fondatori, în 2006 (către IFC) ÅŸi în 2009 (către SGAM), care ÅŸi-au păstrat pachetul majoritar, MedLife a început seria achiziÅ£iilor în 2011 ÅŸi a realizat cel puÅ£in două tranzacÅ£ii pe an, ajungând la un total de 16 în prezent. 

Toate achiziţiile realizate de MedLife sunt add-on-uri, care au vizat pachete majoritare, iar viziunea a fost de a-şi păstra aproape fondatorii businessurilor cumpărate. Puţine sunt companiile care au realizat achiziţii în cei 27 de ani de capitalism din România, dar şi mai puţine sunt cele care au ajuns la 16 achiziţii în şapte ani, reuşind astfel să dezvolte o capacitate atât de mare de integrare.

Un business de familie transmis de la mamă la copii ÅŸi-a menÅ£inut poziÅ£ia de lider pe piaÅ£a de servicii medicale private printr-o strategie agresivă, care a îmbinat activitatea de M&A cu dezvoltarea organică. Cumulat, din 2009 până în prezent, a deschis sau achiziÅ£ionat peste 83 de unităţi medicale.  

Din punctul nostru de vedere, acesta este un exemplu de succes de creÅŸtere prin M&A. 

 

Doar creÅŸtere prin investiÅ£ii de la zero 

ÃŽntr-un alt sector, cel al serviciilor de curierat, strategia fondatorilor Fan Courier a fost diferită. Mizând doar pe creÅŸtere organică, fondatorii Fan Courier au ajuns la opt ani de la fondare lideri pe segmentul de curierat, o piaţă cu o dezvoltare extrem de rapidă. 

Cu toate că strategiile de creÅŸtere au fost diferite, între MedLife ÅŸi Fan Courier există unele similitudini prin prisma faptului că sunt prezente în pieÅ£e cu un ritm de creÅŸtere rapid, fragmentate ÅŸi cu o tendinţă de consolidare. 

AcÅ£ionarii Fan Courier au avut viziunea de a investi în sectorul curieratului în 1998, într-o Å£ară cu o infrastructură săracă aÅŸa cum este România, s-au lovit de birocraÅ£ie, de constantele schimbări legislative, dar au mers mai departe, iar aÅŸteptările le-au fost confirmate. 

Strategia de dezvoltare a mizat pe investiÅ£iile în noi depozite, prima dintre investiÅ£iile de dimensiune mare fiind cea din 2011, atunci când compania a pus în funcÅ£iune prima bandă automată de sortare colete ÅŸi plicuri din România, investiÅ£ie urmată de altele în mod constant. 

InvestiÅ£iile din ultimii ani au permis Fan Courier atingerea unei dimensiuni ce înlesneÅŸte acum obÅ£inerea de economii de scară ÅŸi multiple alte avantaje din domeniul comercial. 

Dezvoltarea serviciilor de curierat în care Fan Courier activează a fost susţinută de comerţul online, care a avut o creştere extrem de puternică. Doar în 2016 comerţul online din România a avut cel mai rapid ritm de dezvoltare din Europa, iar tendinţa de creştere va continua în condiţiile în care România are cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături online.

CreÅŸterea volumelor pe care curierii le livrează a determinat nevoia de noi investiÅ£ii a Fan Courier ÅŸi extinderea companiei cu noi depozite, aÅŸezând compania în poziÅ£ia de lider al pieÅ£ei. 

 

Antreprenori noi ÅŸi antreprenori cu tradiÅ£ie 

MedLife ÅŸi Fan Courier sunt exemplele pe care noi le-am prezentat, lideri pe segmentul lor, dar ca ele sunt multe alte companii ÅŸi mulÅ£i alÅ£i antreprenori care consolidează sectorul în care activează ÅŸi care au viziunea de a construi afaceri de la zero. 

Pentru antreprenorii României, acumularea de capital s-a făcut greu. 

Am văzut după 1990 companii care au ajuns lideri de piaţă sau firme care au ajuns în insolvenţă, am asistat vânzători care au atras lideri mondiali în domeniul în care activează sau fonduri cu active de zeci de miliarde, am trăit perioada tristă în care criza a luat suflul unor afaceri, dar am văzut în ultimii ani ÅŸi noi iniÅ£iative, care evoluează frumos. 

Ne uităm ÅŸi către generaÅ£iile noi de antreprenori, care vor susÅ£ine economia în anii următori ÅŸi credem cu tărie în mixul corect între businessurile cu tradiÅ£ie ÅŸi sângele nou. Sperăm să vedem ÅŸi mai multe companii româneÅŸti care încearcă achiziÅ£ii în afară. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO