Profesii

Laura Muraru, director de resurse umane al Elmec Romania: Nu exista luna in care sa nu facem angajari. In medie, angajam 30-40 de oameni lunar

Laura Muraru, director de resurse umane al Elmec Romania: Nu exista luna in care sa nu facem angajari. In medie, angajam 30-40 de oameni lunar
30.11.2009, 00:00 924

"Nu exista luna in care sa nu facem angajari, intrucat inindustria de retail mobilitatea personalului este destul deridicata, in special in Bucuresti. Am angajat preponderent personalpentru departamentul de vanzari, atat pentru cele sapte magazinenou-deschise in 2009, cat si pentru inlocuirile de personal",sustine Laura Muraru, directorul de resurse umane al Elmec Romania,care are aproximativ 800 de angajati.

Compania detine in prezent 53 de magazine monobrand simultibrand (in care exista 600 de angajati), dintre care 24 demagazine Nike, 2 magazine Converse, 6 magazine multibranddezvoltate sub conceptul Famous Brands, 2 magazine multibrand(dezvoltate sub conceptul Famous Brands Gallery), un magazinmultibrand de incaltaminte KIX, 11 magazine monobrand (CalvinKlein, Calvin Klein Jeans, Miss Sixty & Energie, Pepe JeansLondon, Marlboro Classics), 4 magazine Folli Follie, 3 outlet-urisi centrul de sanatate WellnessClub din Plaza Romania.

Compania nu a facut disponibilizari in acest an, insa s-aconfruntat cu o reducere a numarului de angajati din magazine.

"A fost o perioada in primavara acestui an cand am incetinitritmul angajarilor, iar numarul de angajati din magazine s-adiminuat prin plecarile relativ normale in acest sector. Angajam inmedie 30- 40 de persoane lunar, intrucat fluctuatia in retail estemai ridicata decat in alte domenii, dar si pentru ca existasuficiente oportunitati de angajare pentru tineri".

Pretentiile salariale ale candidatilor, cu pana la 40%mai mici

Desi numarul candidatilor buni nu a crescut pe fondulrestructurarilor operate de companii, exista totusi o baza deselectie mult mai mare pentru cei care fac recrutari.

"In 2009 am recrutat mai mult specialisti pentru sediul central,atat in departamentul comercial, cat si in departamentele desuport, iar pretentiile salariale ale candidatilor au scazut cu 30- 40% fata de anii trecuti."

Una dintre pozitiile pentru care compania are in permanentaanunturi pe site-urile de recrutare este cea de asistent devanzari, pentru care se primesc, in medie, 500 de CV-uri, de treiori mai multe decat in anii precedenti.

"Nu toti candidatii care aplica corespund cerintelor postului,am observat ca exista o tendinta de a trimite CV-uri doar insperanta ca vor fi chemati la interviu si se vor potrivi unui altpost din companie." Pentru angajatii din departamentul de vanzari,compania recruteaza juniori care urmeaza sa fie pregatiti intern,intrucat a dezvoltat un program de instruire pe mai multeniveluri.

Recrutarile pentru pozitiile de top si middle management se facadesea prin networking, insa in anii trecuti s-a apelat si laexecutive search sau headhunt-ing pentru recrutarea angajatilor dinechipele de management. "In acest an am recrutat un singurexecutiv. De regula, platim cam 25- 30% din salariul anual brutpentru recrutarea unui manager de top."

Cresteri salariale minimale

Anul acesta cresterile salariale acordate angajatilor Elmec aufost minimale si s-au facut numai pentru o parte din angajati, careau preluat mai multe responsabilitati.

"Pentru 2010 am bugetat in unele cazuri cresteri salariale, insapreferam sa ne gestionam cu prudenta resursele, astfel incat saasiguram un ritm de crestere corelat in special de performantele sicu experienta acumulata in timp."

Nivelul salarial pentru personalul din magazine se incadreaza inmedia pietei de retail, iar bonsurile angajatilor din vanzari potvaria in functie de marimea magazinului, volumul vanzarilor siindicatorii de performanta individuala ai fiecarui angajat inparte.

"Pentru angajatii din vanzari s-a implementat o schema debonusuri extrem de transparenta, astfel incat fiecare stie la finalde luna ce suma va primi, conform obiectivelor primite siperformantelor sale. Am constatat ca plata unui bonus variabil infunctie de performanta individuala este atat in beneficiulangajatului, cat si al companiei."

Pentru reducerea cheltuielilor cu personalul in acest an,compania a renuntat la trainingurile externe pentru angajatii dinvanzari, optand pentru programele de pregatire interna.

"De asemenea, am optimizat organizarea echipelor din magazine siam redus activitatile operationale pentru a ne concentra mai multpe procesul de vanzare si pe atentia acordata clientilor. Amimplementat si programe de motivare bazate pe beneficiinonfinanciare si am stabilit indicatori de performanta pentru toatepozitiile din companie." Printre beneficiile nonfinanciare acordatede companie angajatilor se numara voucherele cu premii dinprodusele proprii, abonament la sala de fitness a companiei,program de lucru flexibil pentru ca angajatii sa-si poata continuastudiile si concursuri pe magazine, avand ca premii sustinerea decatre companie a unor activitati de timp liber impreuna cuechipa.

Si activitatea departamentului de resurse umane a fostredirectionata in acest an catre dezvoltarea, instruirea sievaluarea angajatilor. "Am incercat sa fim cat mai aproape deoamenii care sunt in contact direct cu clientii nostri, pentru a-iintelege mai bine si pentru a le oferi suportul si instruireanecesare."

Angajatii sunt mai stresati si maieficienti

In opinia lui Muraru, angajatii au devenit in acest an maiconstiinciosi si sunt mai eficienti la locul de munca. Acest lucrunu se intampla neaparat din cauza temerii ca si-ar putea pierdelocul de munca, ci pentru ca si-au dat seama ca trebuie saperformeze pentru a ajuta compania sa depaseasca perioadeledificile.

"Se observa ca angajatii sunt mult mai stresati in acest an,insa cred ca stresul este amplificat de tot ceea ce se intampla injurul nostru, traversand o perioada total noua, total atipica fatade ceea ce au experimentat pana acum."

Totusi se poate spune ca piata muncii s-a asezat putin in acestan, mai ales in ceea ce priveste pachetele salariale pe care lesolicitau anterior candidatii, nejustificate in raport cupregatirea lor, dar care primeau o oferta mai buna de laconcurenta.

"Se ajunsese sa se plateasca in multe cazuri compensatii preamari pentru candidati cu experienta minima. Anul acesta, piata s-aorientat mai mult catre specialisti si mai putin catre entry-levelsau middle-management."

Rolul directorului de resurse umane si al departamentului de HRa devenit unul strategic, de consultant si mai putin administrativin acest an.

"Este foarte important ca directorul de HR sa inteleaga foartebine care este strategia de business si care sunt obiectivelestrategice generale ale companiei in care lucreaza pentru a puteacreste in final performanta organizatiei."

Cariera

  • 34 de ani
  • 2008 - prezent: director resurse umane, Elmec Romania
  • 2002 - 2008: director resurse umane, Emporiki Bank Romania
  • 1999 - 2002: psiholog, Cabinet de Consiliere siPsihoterapie
  • 2008: Diploma profesionala in management, CODECS, OpenUniversity Business School, Marea Britanie
  • 2006: Master in managementul resurselor umane, Academia deStudii Economice, Bucuresti
  • 1998: Facultatea de psihologie, Universitatea dinBucuresti

Elmec Romania, pe scurt

  • 53 de magazine
  • 800 de angajati, din care peste 600 lucreaza in magazineproprii
  • Branduri: Nike, Converse, KIX, Calvin Klein, Calvin KleinJeans, Miss Sixty & Energie, Pepe Jeans London, MarlboroClassics, Folli Follie
  • Afaceri de 49,4 mil. euro in 2008
  • Concurenti: Extenso (importatorul Lotto), Adidas, Kraus &Co. Sport&Casual Distribution (importatorul Reebok).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO