Profesii

Managerii nu ar trebui sa taie bugete, ci sa fie atenti la destinatia banilor

Managerii nu ar trebui sa taie bugete, ci sa fie atenti la destinatia banilor

Alexandru Aleman, country manager al Krauthammer Romania: Nu vrem ca oamenii sa plece de la training spunand ca a fost dragut si ca s-au simtit bine, ci sa plece cu o idee, sa stie ce vor sa modifice la comportamentul lor. Ne intereseaza ca trainerul sa aiba un impact asupra participantilor.

30.11.2008, 16:43 123

"Prioritar ar fi acum sa nu se taie bugete, ci sa existe o mai mare atentie inspre unde se investesc banii. Daca pana acum puteai sa investesti in ceva fara sa fii 100% sigur ca vei avea un rezultat, de-acum inainte nu va mai fi posibil. Daca ne referim la industria trainingului, inainte puteai sa-ti permiti sa incerci sa investesti niste bani in training stiind ca angajatii vor fi multumiti dupa aceea, insa la ora actuala trebuie sa te asiguri ca trainingul va avea un rezultat clar si ca impactul pe care il are trainingul va fi real. Altfel, exista riscul sa investesti o suma mare de bani si sa nu obtii niciun rezultat. In perioada aceasta de criza este destul de riscant", explica Alexandru Aleman, country manager al Krauthammer Romania, companie specializata in consultanta bazata pe training si coaching, care are sediul central in Bruxelles.

Krauthammer, care are 190 de consultanti in Europa, a intrat pe piata romaneasca anul acesta, in special ca urmare a faptului ca existau numerosi clienti ai companiei pe piata locala.
"Deschiderea biroului era in plan pentru anul urmator, insa deoarece a aparut un proiect international care necesita un trainer in Romania, am ales sa deschidem mai repede biroul de aici", mai spune Aleman, precizand ca intr-un scenariu optimist, adica daca organizatia nu va fi afectata de criza financiara, vor fi angajati inca trei traineri pana la sfarsitul anului viitor la nivel local.
Un alt motiv pentru care Krauthammer a ales Romania pentru a dechide o filiala este faptul ca aceasta este una dintre cele mai nou intrate tari din Uniunea Europeana, unde se poate vorbi deja despre stabilitate economica.
"A trecut valul de investitori care cautau low-cost in Romania. Deja firmele care mai intra in acest moment pe piata locala, si inca mai intra, sunt firme care nu se concentreaza atat de mult pe costuri reduse, ci vor un balans intre costuri mai mici decat in vestul Europei, dar si o anume calitate a pietei", mai spune Aleman.
Unul dintre lucrurile care ii diferentiaza pe cei de la Krauthammer de celelalte companii specializate in coaching este faptul ca acestia obisnuiesc sa confrunte managerii sau participantii la training cu propriile comportamente.
"In momentul in care esti confruntat cu un comportament si cu o atitudine pe care le ai, inconstient apare o anume rezistenta. Trebuie sa accepti ca gresesti sau ca nu faci lucrurile asa cum ar trebui. Trebuie sa accepti pentru a schimba. Acest lucru se intampla si in training si in coaching", explica Aleman.
In opinia acestuia, care a fost numit country manager in luna august a acestui an, dupa ce a parasit pozitia de Mobile Data Team Leader in cadrul Orange, scopul unui coach este sa fie sincer si sa confrunte oamenii direct cu comportamentele pe care le au.
"Nu vrem ca oamenii sa plece de la training spunand ca a fost dragut si ca s-au simtit bine, ci sa plece cu o idee, sa stie ce vor sa modifice la comportamentul lor. Ne intereseaza ca trainerul sa aiba un impact asupra participantilor pentru ca, in principal, motivul pentru care o firma plateste bani buni in training este ca trainingul acela sa aiba un rezultat concret in business", spune Aleman.
Cat priveste managerii, obiectivele pe care acestia si le stabilesc sunt: sa isi dezvolte proprii angajati si sa se asigure ca metoda lor de abordare a angajatilor da rezultate. "In mod normal se incepe de la o autoevaluare asistata de catre coach a competentelor personale si apoi se studiaza comportamentul, de la care sunt punctele forte pana la care sunt riscurile, ce se va intampla daca managerii fac foarte mult un anumit lucru. Daca sunt prea bun doar la ceva exista riscul sa depasesc limita in care sa fiu eficient", explica Aleman, adaugand ca, ulterior, se stabileste unde ar trebui sa mai lucreze managerul si ce masuri ar trebui sa ia.
In continuare, managerul asistat de coach isi stabileste obiectivele si lucreaza pe ele, facand actiuni concrete si luand decizii concrete. De asemenea, de mentionat este faptul ca un coach nu ia decizii pentru clientul sau, in timp ce un mentor poate face acest lucru.
 In cazul Krauthammer, reteta consta intr-o combinatie de 80% coaching si 20% mentoring. Acest lucru pentru ca multi dintre specialistii in coaching de la nivel mondial au experienta si practica de management in numeroase companii si le este usor sa faca mentoring.
Una dintre tendintele pe care Aleman le-a observat pe piata locala este faptul ca tinerii incep sa puna din ce in ce mai mult accent pe viata personala.
"Pentru noi echilibrul dintre viata personala si cea profesionala este o valoare. Exista o tendinta semnificativa in Romania de a da o mai mare importanta vietii personale. Este si o tendinta la nivel mondial a celor doua generatii, asa numitele X si Y, iar la generatia Y este cu atat mai pronuntata. Generatia Y in Romania are pana in 30 de ani si inca nu a ajuns pe pozitii serioase de management, insa se resimte faptul ca prefera sa nu stea peste program la job sau ca prefera joburi care sa-i acorde timp si pentru dezvoltarea personala si pentru hobby-uri", este de parere Aleman.
Potrivit lui Aleman, salariul unui junior trainer roman nu depaseste 1.000 de euro, iar salariul unui senior trainer este de aproximativ 1.500 de euro. 
"In tari ca Franta sau Olanda, un senior trainer poate castiga peste 5.000 de euro pe luna, chiar 10.000 de euro", mai spune Aleman.
Asadar, salariile in Franta sau Olanda sunt de doua trei ori mai mari decat salariile din tara noastra. La nivel european insa, cat priveste piata trainingului cat si salariile sau tarifele pentru programele de training, tara noastra sta bine in comparatie cu Ungaria, Bulgaria sau chiar Slovacia.
Pe de alta parte, specialistii in coaching acestia au salarii mai mici decat managerii cu care lucreaza.
"Un manager cu o experienta foarte mare de management, de exemplu o persoana care a fost top manager la mai multe corporatii, castiga mult mai bine decat poate sa castige cineva efectiv din coaching. La noi veniturile in companie sunt mai mari din training decat din coaching si ca numar de oameni care apeleaza la coaching si ca durata, un training fiind mai indelungat decat o sesiune de coaching", mai spune acesta.
Toti consultantii Krauthammer participa intre doua si sase saptamani la cursurile universitatii interne a companiei.
"Participarea la cursurile acestei universitati ne ajuta sa avem o consistenta internationala pentru toti consultantii nostri. Acest lucru se realizeaza prin faptul ca oamenii interactioneaza international si sunt educati constant in aceeasi cultura", explica Aleman.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO