Profesii

Manuela Dragomir: Managerul de HR isi creeaza singur rolul in companie

Manuela Dragomir: Managerul de HR isi creeaza singur rolul in companie

Manuela Dragomir, director de resurse umane al ING Bank Romania

25.09.2006, 17:16 806

Directorii de resurse umane care raman la stadiul de executanti in organizatiile lor sunt cei neancorati in business si care nu aduc valoare adaugata acestuia, crede Manuela Dragomir, director de resurse umane al ING Bank Romania.
"Fata de multe alte joburi, managerul de resurse umane isi creeaza rolul el insusi, iar cei care se plang ca nu sunt parteneri in business sunt vinovati ca nu stiu sa comunice si sa se impuna. In plus, managementul vrea rezultate, vrea sa vada impactul pe care resursele umane il au asupra afacerii", explica Dragomir. Din acest punct de vedere, crede ea, companiile din Romania inca nu au gasit calea de mijloc in ceea ce priveste comunicarea dintre specialistii in HR si board-urile de management ale acestora.
Managementul orientat catre obtinerea de rezultate se aplica la fel de bine si in cazul resurselor umane si este, de altfel, conceptul care trebuie sa stea la baza tuturor proceselor din organizatie, pentru ca "nu competentele se platesc, ci rezultatele".
Este o filosofie care sta si la baza politicilor de profil ale ING Bank, o organizatie unde partea variabila din pachetele salariale tinde sa capete o pondere din ce in ce mai mare, putand ajunge in viitor chiar la o valoare de peste 50% din valoarea totala a acestora.
Sistemul de management al performantei implementat de ING se bazeaza pe principiul ca fiecare persoana isi doreste sa fie rasplatita pe masura eforturilor depuse, singurii nemultumiti ramanand cei cu un nivel scazut de performanta, care se vor autoexclude. "Avem o structura organizationala matriciala, ceea ce presupune o responsabilitatea ridicata a managerilor de linie si dezvoltarea spiritului antreprenorial. Este o structura in cadrul careia aspectele legate de comunicare intre departamente devin extrem de importante", explica Dragomir.
De asemenea, adauga ea, intr-o astfel de structura responsabilitatea managerilor de linie implica si atributii de resurse umane, iar functia specifica tinde sa fie descentralizata. "Oamenii trebuie sa inteleaga ca instrumentele de resurse umane nu sunt numai instrumentele noastre, ci in primul rand ale lor", spune Dragomir, adaugand ca fiecare manager de linie trebuie sa participe la procesele de recrutare si sa identifice nevoile de training ale subordonatilor lor.
"In final, oamenii pe care ii coordoneaza intra in raspunderea lor, din toate punctele de vedere", precizeaza managerul.
ING Bank are in prezent in jur de 800 de angajati permanenti, la care se adauga alte cateva sute de colaboratori in sucursale, pe partea de retail banking. Numarul acestora din urma va creste insa in functie de nevoile de expansiune ale bancii.
"Ce urmarim in general la oamenii care intra in ING este atitudinea. Nu luam specialisti doar pentru ca sunt specialisti, ci le studiem si profilul pentru a vedea daca este cel potrivit pentru organizatie", spune Dragomir, adaugand ca se cauta in general oameni care sa fie mai departe loiali companiei. "Incercam sa evitam mercenarii si sa identificam problemele de integritate", mentioneaza ea. In acest sens, interviurile de angajare ale bancii sunt axate foarte mult pe discutii concrete, bazate pe situatii cu care candidatul s-a confruntat in experienta sa si pe modul in care acesta a inteles sa le rezolve.
"Este o diferenta majora intre a spune lucruri din teorie si a spune lucruri pe care le-ai trait. Structura interviurilor este foarte importanta, pentru ca unii oameni pot sa simuleze foarte bine un anumit tip de personalitate", spune managerul.
Directorul de resurse umane al ING Bank precizeaza ca una dintre principalele dificultati in recrutare apare in zonele de provincie, unde specialistii axati pe clienti corporativi sunt mai greu de gasit.
Avand in vedere ca strategia bancii presupune dezvoltarea agresiva pe segmentul de retail, reteaua nationala urmand sa ajunga anul viitor la 250 de unitati, office managerii nu se lasa nici ei prea usor atrasi.
Manuela Dragomir a studiat filologia germanica in cadrul Facultatii de limbi straine a Universitatii din Bucuresti. Si-a inceput cariera ca profesor de limba germana, la Colegiul National "Gheorghe Lazar".
Dupa sapte ani petrecuti in invatamant, nevoia de schimbare a dus-o la usa unei firme de consultanta - Eurom Management Consulting - in al carei portofoliu de clienti figura si Metro Cash & Carry Romania.
Nu a trecut mult timp si country managerul de atunci al retailerului local i-a facut o oferta de angajare.
Dupa trei ani petrecuti in companie, schimbarea top managementului a coincis cu primul post obtinut in sfera resurselor umane - training and development manager. A avut mai putin de un an la dispozitie sa se familiarizeze cu elementele de baza ale proceselor specifice, pana cand Metro a creat postul de director de resurse umane pentru afacerile de pe piata autohtona si i-a oferit sansa sa il ocupe.
"A fost o trecere brusca, pentru ca a trebuit sa invat foarte multe lucruri pe parcurs, insa pana la urma a insemnat o scoala extrem de buna", isi aminteste Dragomir.
Anul 2004 i-a adus o noua provocare, atunci cand Metro a intrat pe piata din Serbia, iar Dragomir a primit insarcinarea de a crea structurile locale de resurse umane, o oportunitate venita la timp, intr-un moment in care isi dorea sa "ia lucrurile de la zero".
"Experienta din Serbia a reprezentat in primul rand o lectie de incredere, pentru ca am plecat
intr-o tara despre a carei cultura nu stiam nimic. A trebuit sa merg pe mana oamenilor de-acolo, care cunosteau mult mai bine particularitatile locale, si sa imi asum anumite riscuri", spune Dragomir.
Situatiile amuzante nu au intarziat nici ele sa apara. Numele ei de familie este perceput in cultura locala ca fiind mai degraba un prenume masculin, ceea ce provoca uneori uimirea "domnisoarelor semidezbracate care mai veneau la cate un interviu de angajare".
De asemenea, se intampla ca, dupa ce se prezenta si isi spunea numele de familie oamenilor cu care facea cunostinta, acestia sa ii raspunda printr-un cuvant identic. Nelamurirea s-a clarificat cand si-a dat seama ca era vorba de o formula standard de salut, care insemna de fapt "imi pare bine".
In primavara anului trecut a parasit Serbia si, desi initial nesigura, a ales dintre cele trei oferte care i s-au asternut pe masa - toate venite de la banci - pe cea a ING.
Dupa o vizita la Amsterdam, unde a fost "intoarsa pe toate partile, pentru ca dupa noua ani petrecuti intr-o companie existau semne de intrebare in ceea ce priveste capacitatea de adaptare la o organizatie noua", a intrat pe postul de director de resurse umane pentru toate activitatile ING din Romania, care la acea vreme insemnau atat operatiuni bancare, cat si asigurari.
Separarea celor doua activitati, in luna martie a acestui an, a dus practic la impartirea competentelor si a impus noi recrutari menite sa raspunda nevoilor suplimentare de resurse. Noul departament de resurse umane al bancii, condus de Dragomir, s-a implicat si in procesele de recrutare pentru partea de asigurari.
Daca in cazul diviziei bancare structurile de management erau aproape integral completate cu oameni din vechea organizatie, in jur de 30% din managerii necesari pentru divizia de asigurari au fost adusi din piata.

Cariera
Varsta: 39 de ani
martie 2006 - prezent : director human resources, ING Bank NV Amsterdam - Bucharest Branch
aprilie 2005 - 2006 : director human resources & management development ING Romania
martie 2004 - 2005 : human resources director, Metro Cash & Carry Serbia
septembrie 1996 - 2004 : assistant to finance & administration director, training and development manager, human resources director Metro Cash & Carry Romania
septembrie 1989 - 1996 : profesor de limba germana, Colegiul "Gheoghe Lazar" Bucuresti
1985 - 1989 : Facultatea de limbi straine, Universitatea din Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO