Profesii

Metodele de invatare ale managerilor, prea traditionale

07.12.2008, 16:39 46

"De obicei liderii sunt putin diferiti de personalul obisnuit al unei companii, ei au nevoie de o educatie speciala sau vor sa studieze la o scoala internationala. Cu toate acestea, liderii invata inca intr-un mod foarte traditional si cred ca va mai trece timp pana se vor obisnui si cu altfel de instrumente de invatare", a explicat Andreas Dittrich, chief operating office (COO) si cofondator al companiei Bridge2Think, care ofera solutii de invatare la nivel global, in cadrul workshopului "Development Leadership Talent" organizat de furnizorul de solutii de eLearning, Enovate in parteneriat cu Bridge2Think si HR Club Romania.

In cadrul acestuia, Dittrich a prezentat cateva solutii de eLearning dezvoltate de Harvard Business Publishing. Implementarea unei astfel de tehnologii costa aproximativ 25.000 de euro, daca vorbim de construirea unui portal pentru 100 de angajati, care poate fi folosit timp de un an, reunind peste 10.000 de articole si studii de caz.
Majoritatea managerilor invata cele mai multe lucruri noi la serviciu, dar si de pe internet. Cu toate acestea, ei situeaza pe ultimele locuri invatatul de pe bloguri sau cu ajutorul comunitatilor online, arata un studiu realizat de Dittrich, care a adunat raspunsurile a peste 100 de manageri din S.U.A, Australia, Grecia, Elvetia, Germania, Austria, Singapore SAU Polonia.
Cu toate acestea, potrivit unei alte cercetari realizate acum doi ani in SUA si citata de Dittrich, managerii pierd aproximativ patru ore pe saptamana cautand informatii pe motorul de cautare Google. Unul dintre motivele pentru care aceste cautari dureaza atat de mult este faptul ca multi dintre manageri nu stiu cum sa caute informatii intr-un mod eficient, mai exact nu stiu ce cuvinte-cheie sa foloseasca.
De asemenea, metodele de invatare pe care managerii le apreciaza cel mai mult sunt interactiunile personale cu colegii precum si seminariile organizate de companie. Pe urmatorul loc se situeaza cititul cartilor, in timp pe ce ultimele locuri sunt blogurile, podcast-urile (serie de materiale audio-video pe internet) sau comunitatile virtuale.
Dittrich este de parere ca in viitor managerii vor deveni mult mai familiarizati cu tot ce prespune web 2.0, termen care desemneaza o multime intreaga de aspecte interactive si colaborative ale internetului. Astfel, in trei pana la cinci ani, conceptul de web 2.0 ar putea avea o influenta tot mai mare in dezvoltarea liderilor din intreaga lume, in special in SUA sau Australia si apoi in Europa. De asemenea, si blogurile ar putea castiga mai mult teren.
"Pana acum n-am vazut niciun blog care sa functioneze in procesul de management development. Cred insa ca va exista o perioada cand blogging-ul va deveni mai popular, dar nu urmatorii doi ani", crede Dittrich.
Cu toate acestea, exista companii care apeleaza la wiki-uri, aplicatii web ce permit utilizatorilor sa adauge continut si sa pastreze propriile lor versiuni, la fel ca pe un forum pe internet, pentru a comunica strategia sau procedurile companiei. Avantajele unui astfel de instrument sunt rapiditatea foarte mare, dar si faptul ca presupune multa interactivitate intre utilizatori.
In alta ordine de idei, pe fondul crizei economice, din ce in ce mai multe companii renunta la trainingul facut in clasa, aceasta fiind o investitie la care se poate renunta mai usor, decat sa concediezi oameni.
"Bugetele de training sunt cele care sunt taiate cu cea mai mare usurinta, dar acest lucru este periculos pentru ca trebuie sa faci training cu oamenii tai si pe timp de criza, trebuie sa ii pregatesti pentru criza si sa te ocupi de managementul schimbarii", explica Dittrich, care este de parere ca ar trebui sa existe o combinatie intre cursurile online si cele facute in clasa. Astfel, daca organizatiile renunta la un curs de cinci zile in clasa, pot alege sa faca doua zile de training in clasa combinat cu cateva ore de e-learning. In acest fel pot tine sub control costurile.
Printre temele care pot fi studiate pe un portal de eLearning se numara si subiecte ca time management. Unul dintre sfaturile pe care Dittrich le da managerilor este ca acestia sa invete sa prioritizeze, sa construiasca o structura a fiecarei zile, si sa nu fie condusi de catre casuta de e-mail, spre exemplu.
"Sa spunem ca vii dimineata la serviciu si incepi sa citesti e-mailuri, apoi la pranz faci acelasi lucru si seara la fel. Ideea este ca nu trebuie sa stai in fata calculatorului si sa te lasi condus de
e-mailuri. Este foarte important sa ai control asupra timpului tau si nu invers. Esti mai eficient daca iti iei o ora sa raspunzi la toate e-mailurile, in loc sa primesti e-mail, sa dai reply, sa te apuci de altceva, sa te opresti iar sa scrii un e-mail", conchide Dittrich, care a lucrat si ca trainer in cadrul Deutsche Bank.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO