Profesii

Mirajul joburilor in advertising: Ce vor tinerii? Ce ofera agentiile?

Mirajul joburilor in advertising: Ce vor tinerii? Ce ofera agentiile?

Click pentru imaginea marita

26.05.2008, 00:17 1120

"Se vorbeste mult despre salariile in publicitate si se stie ca in publicitate se plateste bine. Astfel, adesea, tinerii viseaza sa ajunga intr-o agentie fara sa aiba neaparat cunostinte in domeniu, ci sunt doar atrasi de mirajul salariilor si al spiritului boem cu care sunt asociati publicitarii in general. De vazut insa cine si ce rol joaca in acest spectacol al seductiei, in care aparent agentia se pozitioneaza ca eternul seducator, iar angajatul ca marele sedus", spune Elena Visan, HR manager al agentiei de publicitate Tempo Advertising Ea adauga ca, totodata, pretentiile salariale fac jocul seductiei: acesta este momentul in care angajatul isi redefineste statutul si se transforma din sedus in seducator.
Asadar, salariile sunt diferite in functie de agentie. "Variaza intre 400 si 500 de euro. Unele agentii dau 350 de euro unui junior la inceput, urmand ca dupa 4-6 luni sa dea 600-700 de euro, iar dupa un an sau doi ajung la peste 1.000 de euro", explica Iulia Tanase, manging partner la firma de PR Image Promotion
Exista insa si tineri care au pretentii salariale mult prea mari. "Unii cer 1.000 de euro fara experienta, neefiind informati in legatura cu contributia lor in afacere. E foarte la moda industria publicitatii si se fac multe presupozitii. Intr-adevar e nevoie permanenta de oameni, dar nu atat de mare incat sa dai salarii de 1.000 de euro. E mai mare nevoie de seniori. Acestia intr-adevar ajung sa castige intre 1.000 si 2.500 de euro", spune Bogdan Theodor Olteanu, PR director la agentia de PR Millenium Communication, care mentioneaza faptul ca dupa ce posteaza un anunt pentru un job de entry level primeste 300 de CV-uri, insa pentru posturile de senior numarul CV-urilor este mult mai mic.
Adevarul este insa undeva la mijloc. "Unii tineri cer salarii in limita pietei, sunt suficient de maturi sa isi dea seama ca nu au experienta. Sunt si unii care isi doresc salariul unui account manager inca din start si, din acest motiv, se descalifica. Trebuie sa-ti dai seama si sa te evaluezi singur, sa stii care sunt cunostintele tale teoretice, ce experienta ai, care este nivelul pietei", este de parere Laura Tampa, managing director al agentiei de publicitate Grey Worldwide Romania
In opinia sa, pentru orice persoana fara experienta, companiile investesc in pregatire. "Degeaba se asteapta unii sa primeasca salarii de 1.000 de euro.
Intr-adevar exista criza de personal, dar e absurd sa ceri atat pentru ca in cele din urma totul se reduce la business", spune aceasta, care este de parere ca salariul reprezinta valorea unui angajat, iar daca acesta nu poate livra nici macar un sfert din ceea ce pretinde, cererea lui nu este justificata. Asadar, Tampa explica faptul ca pentru un junior fara experienta salariul este de 350 de euro net pe luna. Acesta creste in timp in functie de experienta si performanta, in timp existand posibilitatea de a ajunge pana la nivelul salarial al unui director de filiala de banca, care castiga in jur de 800 -1.200 de euro.


Salarii mai mici in PR
In alta ordine de idei, Iulia Tanase este de parere ca in domeniul PR nivelul mediu al salariilor este mai mic decat in publicitate pentru ca bugetele pe care le aloca companiile pentru cele doua zone sunt diferite.
De aceeasi parere este si Elena Visan. "Si PR-ul este o optiune foarte atragatoare pentru cei cu studii si abilitatti de comu-nicare. Perspectivele salariale nu sunt la fel de spectaculoase ca in advertising insa cu siguranta oferta ramane generoasa", spune aceasta. Pe de alta parte, un specific al acestei industrii este ca totul se face personalizat, chiar si negocierea salariilor. "Spre deosebire de alte industrii, tendinta este de a negocia salariul in mod diferentiat si in particular cu fiecare angajat, in functie de pregatirea, experienta si mai ales de performanta acestuia. Daca ar fi sa trasam niste repere generale si optimiste, poti incepe intr-o agentie pe o pozitie new entry cu un salariu de 200 - 400 de euro si ajunge in 5-6 ani un senior de cateva mii", explica Elena Visan, HR manager, Tempo Advertising.
"Salariile nu vor mai creste in ritmul in care au crescut in anii trecuti. Industria se va stabiliza si agentiile vor investi in oameni. Incet se va crea un segment de oameni care vor sa faca cariera si au mai mult elan, iar acest lucru va reduce presiunea salariala", spune Laura Tampa, care este de parere ca salariile din publicitate si PR sunt aliniate pentru ca amandoua domeniile fac parte din zona comunicarii si variaza numai in functie de experienta.
In mod evident, evolutia salariala este legata obligatoriu de evolutia profesionala, ea survine in momentul in care angajatul a dobandit suficient de multa experienta si a dovedit ca este suficient de bine pregatit pentru urmatorul nivel.
Pe de alta parte, "cresterea se va raporta in mod obiectiv la acei parametri macroeconomici care determina nivelul de trai din Romania, inflatia, puterea de cumparare a populatiei sau raportul leu, euro. Cum aici nu ne-am confruntat cu o stagnare, probabil nici salariile din industria media & advertising nu vor stagna", spune si Visan.


Cum se recruteaza in publicitate
Publicitarii cauta tineri creativi, dornici sa invete si sa avanseze rapid in cariera. "In industria comunicarii nu te angajezi la taraba, ci totul se face personalizat", este de parere Iulia Tanase.
In ceea ce priveste durata procesului de recrutare, aceasta a crescut comparativ cu anii precedenti. "Cele doua saptamani de preaviz la fostul loc de munca nu mai sunt suficiente pentru gasirea unui nou angajat", spune Visan. Ea adauga ca agentiile au inceput sa acorde o atentie mai mare procesului de recrutare, iar interviul de angajare presupune mai multe intalniri si testari. Pe de alta parte, "fluctuatia mare de personal din industria publicitatii poate ingreuna identificarea candidatilor de catre agentii: desi cercul profesionistilor este restrans, oamenii migreaza dintr-un loc in altul in intervale de timp relativ scurte, iar bazele de date isi pierd din actualitate", spune aceasta.
Pe de alta parte, agentiile de publicitate au fost intotdeauna interesate de tineri, iar motivele sunt bine cunoscute: tinerii aduc un suflu nou in agentii, de la ideile originale pe care le au si pana la pasiunea si entuziasmul molipsitor. De asemenea, au o contributie importanta in cultura organizationala a companiei si in business.
Astfel, unele agentii apeleaza la companii de head-hunting specializate. In altele, procesul de recrutare este responsabilitatea departamentului de resurse umane, acesta fiind si cazul Tempo Advertising. "Unde ne gasim oamenii? Chiar in mediul lor: adica pe internet, in facultati sau la evenimentele de specialitate adresate studentilor", explica Visan.
Un exemplu in acest sens este si compania Grey care are un program prin care studentii fac practica pe perioada verii. "Anul trecut am avut patru studenti in practica, doi dintre ei au fost angajati. De asemenea sunt tineri care isi doresc sa lucreze in agentii si urmaresc evolutia acestora, aplicand chiar daca nu exista oferte. Eu, spre exemplu, primesc unul sau doua CV-uri saptamanal", explica Laura Tampa.


Cum vad tinerii publicitatea
Pe de alta parte, Bogdan Theodor Olteanu, PR director la agentia de PR Millenium Communication, este de parere ca Olimpiadele Comunicarii, competitia anuala a studentilor care vor sa lucreze in domeniul comunicarii, este un loc bun de recrutare. "Recrutarea nu trebuie sa se intample imediat, dar tii minte participantii si ii chemi cand ai nevoie de oameni", spune acesta.
"Jobul in publicitate trebuie sa fie provocator. Trebuie sa fie un motiv suficient de bun ca sa te ridice din pat in fiecare zi la o anumita ora. Trebuie sa te stimuleze, ca sa poti sa te simti implinit profesional prin el", spune Sorin Dincea, unul dintre castigatorii probei de advertising din cadrul competitiei Olimpiadele Comunicarii.
Olimpiadele Comunicarii este o competitie pentru studentii care vor sa lucreze in advertising, relatii publice, comunicare institutionala sau marketing politic. Proiectul are loc anual, inca din 2001. In cadrul concursului, participantii au ocazia de a face proiecte de comunicare pentru companii de pe piata.
In ceea ce priveste salariile din publicitate, Dincea este de parere ca acestea sunt suficient de bune incat sa "nu se faca greve in viitorul apropiat".
"Stiu ca pe o pozitie de entry-level se castiga aproximativ 300 de euro, deoarece am fost in pozitia respectiva si aceasta suma este potrivita pentru nevoile studentesti", spune acesta, adaugand ca a primit oferte de angajare in urma participarii la Olimpiadele Comunicarii, ca mai toti cei care s-au aflat pe podiumul probei de advertising. Pe de alta parte, pentru unii participanti, salariul este cel mai putin important la inceput de cariera.
"Consider ca un salariu nu este la fel de important precum experienta pe care o acumulezi daca lucrezi in domeniu. Sunt de parere ca mai intai ar trebui sa se puna accent pe cunostintele pe care le acumulezi, si abia cand ai devenit expert, sau macar aproape de perfectiune, poti sa pretinzi un salariu pe masura", explica Ionela Lancea, a carei echipa a castigat primul loc la sectiunea PR in cadrul aceleiasi competitii. "Dupa prezentarile publice, am fost felicitati de catre mai multe persoane, am primit carti de vizita, precum si o oferta de colaborare. Probabil, dupa ce potentialii angajatori vor studia CV-urile participantilor si prestatiile lor, ofertele nu vor intarzia sa apara. Cel putin asa consider ca este normal", explica Ionela Lancea Si pentru ea, participarea la Olimpiade a fost destul de importanta. "Stiu acum si ce inseamna munca in echipa, dead-line-uri si cum se construieste o strategie viabila", spune aceasta.
Si Sorin Dincea este de parere ca participarea la Olimpiadele Comunicarii a fost o experienta utila.
"Am invatat sa lucrez intr-o echipa de cinci persoane, la ore tarzii si sub presiunea timpului. Am mai invatat sa ii apreciez mult pe cei care se pricep sa vorbeasca in public. Si am mai invatat ca cei care se plang ca e greu sa intri in publicitate nu isi dau silinta suficient de mult", conchide acesta.

La recrutare de creativi la olimpiada

Competitie anuala infiintata acum sapte ani de Asociatia de Comunicare Ethos.
Se adreseaza studentilor care vor sa lucreze in publicitate, relatii publice, comunicare institutionala sau marketing politic
Anul acesta au existat 235 de concurenti in finala, impartiti in echipe de cate cinci persoane
Competitia se potriveste cu nevoile agentiilor de recrutare de a angaja oameni in mod personalizat
In general, aproximativ un sfert dintre participanti obtin o oferta de angajare
Toti castigatorii probei de publicitate au primit o oferta de job intr-o agentie anul acesta
In cadrul concursului, participantii au ocazia de a face proiecte de comunicare pentru companii de pe piata
Printre clientii pentru care au lucrat participantii de anul acesta s-au numarat ABN Amro, Dacia, Danone, Vodafone sau Coca-Cola.
Intr-o agentie publicitara, copyrighterii sunt studenti de filozofie, litere sau jurnalism, iar art-directorii au background in arte, arhitectura sau design.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO