Profesii

Poti sa fugi, dar nu te poti ascunde!

08.11.2004, 00:00 89



Proaspat licentiati, cu siguranta multi dintre voi va ganditi la modalitatile prin care sa va construiti o cariera. Intrebarea pe care trebuie sa v-o puneti in acest moment se leaga de felul in care veti folosi aceasta diploma si cum va veti putea pozitiona sau "brand-ui" intr-o maniera noua.



Cred ca folosirea unei abordari brand-building este o modalitate excelenta de a avansa pe plan profesional, aceasta ascensiune fiind posibila dintr-o multitudine de motive. Oamenii de succes folosesc deja aceste tehnici de branding, in mod constient sau nu, deoarece procesul de branding, atunci cand il descoperi, nu este decat o modalitate comprehensiva de a vinde, fie ca e vorba despre un produs, fie ca e vorba despre tine. Ceea ce incerc sa spun este ca aceste tehnici, impreuna cu metodologia de "a vinde" produse brand-uite, exista de foarte multa vreme - de la definirea valorilor brand-ului, la diferentierea ofertei, la selectionarea ambalajului potrivit pana la munca depusa din spatele brand-ului. Cred ca aceasta "asemanare totala" cu marketingul are mare efect atunci cand vinzi de exemplu, brand-ul Toyota sau brand-ul TU! Asa ca data viitoare cand mai dai fuga in timpul pauzei de pranz la un interviu, brand-ul TU trebuie sa te motiveze mai mult decat simplul fapt ca "vrei un job".



Lucrul cel mai important pe care l-am invatat despre brand-uri este ca trebuie sa fie autentice. Trebuie sa fie pentru ca in cele din urma, si fara exceptie, consumatorul va afla adevarul. Daca mesajele pe care le transmitem din partea brandurilor pe care le promovam nu sunt "reale", atunci riposta acestora nu va intarzia sa apara de fiecare data. Cred ca acest lucru se aplica si oamenilor atunci cand isi cladesc propriul brand. Stiu cu siguranta ca acest lucru s-a intamplat la Saatchi. Am fost convinsi ca angajam o persoana - persoana descrisa in CV - cand, de fapt, ne-am ales cu altcineva. Inutil de mentionat, ca acele persoane nu mai lucreaza in agentie. Si nu ne-a luat multa vreme sa ne dam seama in fiecare dintre situatii. As spune ca prima regula atunci cand iti creezi propriul brand coincide cu prima regula adoptata de noi - trebuie sa fii autentic.





Exista capcane in a-ti crea propriul brand?





Spre exemplu, in publicitate, cea mai mare greseala pe care o sesizez sunt ad-urile (print-urile) create doar de dragul de a crea. Cred ca acest fenomen este prezent si in alte parti ale lumii, dar in Romania vezi foarte multe ad-uri care sunt create doar de amorul artei si pentru a distra publicul. Cred ca toate acestea sunt cauzate de faptul ca asistam la o "aglomerare" in ceea ce priveste domeniul media, iar cei care creeaza aceste ad-uri simt ca singurul mod in care se pot evidentia este realizarea unor ad-uri neobisnuite, haioase sau excentrice. Problema este ca aceste ad-uri nu sunt relevante pentru brand, iar relevanta este un atribut necesar daca vorbim despre autencitate. Dupa parerea mea, scopul acestor ad-uri este sa fie memorabile, ceea ce nu e rau - insa nu ajuta cu nimic brandul clientului.



Cred ca aceasta regula se aplica si in cazul construirii unui brand personal. Atunci cand iti cladesti o cariera, nu incerca sa exagerezi acele lucruri care nu sunt relevante cerintelor angajatorului sau eventualelor sale nevoi. Pana la urma, toate acestea se inscriu in capitolul "afacere", asa ca ceea ce trebuie sa faci este sa arati cuiva ce poti face ca sa ajuti. Toate celelalte lucruri pot fi dragute, insa nu te vor ajuta sa obtii job-ul.



Cineva m-a intrebat: "Ce este cel mai dificil in dezvoltarea unui brand <de la radacina> si cum se aplica regulile atunci cand brandul pe care doresti sa-l creezi este unul personal?".



Cel mai dificil lucru atunci cand incepi sa creezi un brand de la inceputuri si pana la sfarsit este sa depistezi unde doreste clientul sa fie pozitionat peste cinci sau zece ani pentru ca, mai pe urma, sa potrivesti aceasta pozitionare cu mesajul pe care il transmiti in prezent.



Sfatul pe care l-as da cuiva care isi dezvolta brandul propriu este acelasi pe care l-as da unei persoane care detine un brand nou: nu gandi pe termen scurt, ci gandeste-te la faza de debut. Gandeste-te unde vrei sa fie brandul in viitorul indepartat - stabileste-ti obiectivele si incearca sa mergi descrescator pe firul acestora.



Eu citesc fiecare CV primit si am adoptat un procedeu pe care il folosesc intotdeauna. Atunci cand incep sa citesc un CV, daca observ vreo greseala de ortografie sau gramaticala, il arunc la gunoi fara sa clipesc; nici nu ma mai obosesc sa continui sa il citesc. Ideea e ca daca persoana respectiva nu a putut sa acorde acestui text important nici macar cinci minute din timpul sau pentru a-l verifica, nu vrem ca el/ ea sa lucreze la noi. Daca CV-ul nu contine greseli de ortografie sau gramaticale, atunci este mutat intr-un dosar si este trimis mai departe pentru a fi evaluat de catre sefii de departamente. Daca, spre exemplu, imi dau seama ca un CV a fost scris special pentru a se potrivi cu cerintele impuse de catre un anumit job disponibil, atunci ii telefonez personal respectivului/ respectivei pentru a discuta mai pe larg. Am primit recent o scrisoare de la o persoana care a citit un text de-al meu referitor la industria publicitatii. Bazandu-se pe cele scrise de mine, ea ajunsese la concluzia ca firma ar putea beneficia de pe urma unei persoane cu aptitudinile sale. Am discutat despre aceste aptitudini si despre cum le poate folosi daca ar fi angajata. Astazi, face parte din echipa noastra.



Iata, din nou, ca ajungem la relevanta, care - atat timp cat ai acel ceva ce poate fi folosit pentru a-ti duce la bun sfarsit munca - iti va deschide multe porti. O data ce ai trecut de aceste porti, vei vedea ca noi cautam oameni care sunt insetati sa invete, oameni care au un apetit crescut pentru informatie, oameni care sunt responsabili si care au initiativa.



Din pacate, ca si in arta, aceste atribute sunt greu de definit - dar cu totii ne dam seama de ele atunci cand le vedem.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO