Profesii

Recrutarea pe baza de success fee, in stadiul de Cenusareasa la nivel local

Recrutarea pe baza de success fee, in stadiul de Cenusareasa la nivel local

Compania condusa de Florin Ochiana lucreaza exclusiv pe baza de success fee sau taxa de succes

16.06.2008, 17:53 297

"Se poate spune ca in Romania nu exista o piata a recrutarii pe baza de success fee. Acest lucru se intampla pentru ca piata fortei de munca este lipsita de maturitate. Totul pleaca de la companiile-client, pentru ca nu isi analizeaza cu atentie resursele interne, fie ca este vorba de cele umane sau de cele financiare", declara Florin Ochiana, country manager al Grafton Recruitment, firma de recrutare care ofera servicii bazate exclusiv pe success fee sau taxa de succes. Acest lucru inseamna ca firma incaseaza bani de la client doar atunci cand un candidat propus este angajat. Practica este destul de raspandita pe pietele occidentale, insa in Romania companiile de recrutare bazate exclusiv pe success fee sunt extrem de putine, anumite voci indicand ca firmele care lucreaza exclusiv pe success fee reprezinta sub 5% din totalul jucatorilor din piata.
Se intampla frecvent ca angajatorul care a solicitat serviciile unei firme de recrutare care lucreaza pe baza de success fee sa promoveze o persoana din interior ori sa inchida pozitia respectiva. In Cehia, tara in care Grafton are headquarter-ul pentru operatiunile desfasurate in Europa Centrala si de Est, numarul firmelor care obtin venituri exclusiv din success fee este mult mai mare, acest lucru si pentru ca angajatorii sunt mai educati in aceasta privinta, afirma Ochiana. "In cazul nostru au fost cateva situatii in care anumite companii au renuntat la serviciile noastre nu o singura data, ci de doua ori consecutiv. Pana la urma, acestea sunt riscurile si trebuie sa invatam sa le facem fata", mentioneaza Ochiana.
Oficialul firmei de recrutare spune ca ceea ce se intampla in piata romaneasca a fortei de munca afecteaza companiile de profil care lucreaza pe baza taxei de succes.
"In Romania exista un deficit clar pe piata fortei de munca. Am discutat cu partenerii din Cehia si mi-au spus ca si ei au traversat o perioada similara. Astfel ca dupa un excedent de personal pe piata fortei de munca de acolo, a urmat o perioada caracterizata de deficit. Totul a durat insa 2-3 ani, dupa care lucrurile s-au stabilizat. Mi-au spus ca, inevitabil, acelasi lucru se va intampla si in Romania", subliniaza Ochiana.
Una dintre cauzele deficitului de personal din Romania este slaba pregatire a absolventilor institutiilor de invatamant superior si chiar a absolventilor de liceu. Ochiana crede ca repatrierea romanilor care lucreaza in strainatate nu ar fi o solutie pentru rezolvarea crizei de personal, pentru ca celor care muncesc peste hotare ar trebui sa li se acorde salarii similare celor pe care le primesc in strainatate ca sa revina, insa acest lucru este putin probabil.
"Anul trecut s-a cam sarit calul in ceea ce priveste cresterile salariale. Sunt destule situatii in care la nivel de top si middle management salariile din Romania sunt comparabile cu cele din statele din regiune sau chiar cu tari din Europa de Vest. Pe entry level insa suntem mult sub ceea ce se plateste in alta parte", spune Ochiana. Pe entry level se inregistreaza cea mai mare fluctuatie de personal, printre cele mai expuse pozitii fiind cele din call centere si vanzari. Angajatii din pozitiile de entry level aleg sa isi schimbe des locul de munca pentru ca angajtorii coreleaza nivelul salarial cu salariul mediu pe economie.
"Exista o problema la nivel economic, iar pana nu se va remedia, lucrurile vor ramane la fel pe entry level", crede Ochiana.


Un comision bun ajunge la 6.000 de euro
Chiar daca situatia de pe piata fortei de munca din Romania este destul de dificila, Grafton a reusit sa plaseze in companii in jur de 300 de candidati pana in prezent. "Ideal ar fi sa obtinem, in medie, un comision de 2.000 de euro pe pozitie permanenta", spune Florin Ochiana, care adauga ca un comision "bun" ajunge la 6.000 de euro.
Pentru anul in curs, compania irlandeza, prezenta in Romania din 2006, mizeaza pe o cifra de afaceri de 680.000 de euro, in crestere cu 70% fata de 2007.
Asteptarile financiare ale Grafton in Romania au la baza numarul mare de angajari care vor avea loc in 2008, in principal in domenii ca retail, financiar-bancar sau IT&C. Din cauza investitiilor derulate in 2007, firma nu a inregistrat profit.
La sfarsitul anului trecut, Grafton Recruitment a dus in Romania si brandul SpenglerFox, care se axeaza doar pe executive search, adica recrutarea pentru pozitii de middle si top management. In prezent, Grafton si Spengler au in Romania 10 angajati, divizia de executive search numarand trei consultanti.
"Pentru 2008 - 2009 ne propunem sa ajungem la 10-12 angajati, doar pe Grafton, fara Spengler", spune Bogdan Ochiana, country manager al firmei de recrutare. Printre planurile Grafton Recruitment in Romania se numara deschiderea unui al doilea birou la nivel national, pe langa cel din Bucuresti.
"Ne gandim sa mergem acolo unde avem un portofoliu important de clienti. Ca perioada, luam in calcul intervalul 2008 - 2009, iar ca locatii ne gandim la orase cum ar fi Iasi, Craiova si eventual Cluj", afirma Ochiana. Pentru deschiderea unui nou birou la nivel national investitia preconizata este de 50.000 de euro.
In noua locatie, Grafton va angaja intre 5 si 10 persoane.


Grafton Recruitment, pe scurt

La nivel global, compania avea la sfarsitul lui 2007 o cifra de afaceri de 200 de milioane de lire sterline (253 mil. euro) si 800 de angajati

In Romania are 10 angajati si a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de 680.000 de euro

La finele lui 2007, compania avea 76 de birouri, in 19 tari, iar pentru 2008 si-a propus sa creasca numarului locatiilor la 130.


Cariera

iulie - decembrie 2004: trainer, Lugera & Makler - Timisoara
decembrie 2004 - februarie 2007: director punct de lucru, Lugera & Makler - Timisoara
februarie 2007 - noiembrie 2007: national key account,
Lugera & Makler - Timisoara
noiembrie 2007 - prezent: country manager, Grafton Recruitment

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO