Profesii

Respectarea deadline-urilor, cea mai mare problema a angajatilor romani

30.11.2008, 16:26 1375

O cultura noua nu poate fi experimentata fara o oarecare doza de soc. Este ca si cum ai incerca sa inoti fara apa. In ceea ce inseamna cultura de business locala, specialistii sunt de parere ca socul pe care il resimt expatii care vin sa lucreze in companii prezente la nivel local este dat de faptul ca angajatilor romani le este foarte greu sa lucreze cu deadline-uri sau sa se tina de promisiuni.

"Socul pe care il au expatii cand vin in Romania este dat de faptul ca lucrurile nu se intampla atunci cand se asteapta ei sau cand li se spune ca se vor intampla. Din acest motiv, atunci cand ajunge in Romania, singurul lucru pe care un expat poate sa il faca este sa invete sa fie foarte flexibil si sa isi redefineasca notiunea de timp", explica Ismar van Hilten, executive partner al companiei The Partners in Relocation Group (Pirgroup), care ofera servicii de relocare, avand operatiuni in tari ca Bulgaria, Polonia, Lituania, Ucraina sau Romania.
Pe de alta parte, lucrul pe care ar trebui sa il invete romanii este sa-si schimbe mentalitatea si sa isi asume ducerea la bun sfarsit a angajamentelor pe care le fac.
"De fiecare data cand ma aflu in Romania observ ca toata lumea este foarte ocupata, chiar si in conditiile in care angajatii au anumite proiecte pe care le-au inceput de cateva luni. Problema este ca ei au tendinta de a lasa totul pe ultimul moment si, de multe ori aleg varianta cea mai complicata de rezolvare a unei probleme. Este recomandabil ca angajatii sa planuiasca mai bine lucrurile, sa fie mai logici si sa invete sa lucreze cu deadline-urile", mai spune Hilten, care detine o vasta experienta internationala.
Pirgroup lucreaza in prezent la un proiect in urma caruia vor fi relocati in tara aproximativ 500 de straini anul viitor si 10-15 pana la sfarsitul acestui an. Venirea acestora ar urma sa aiba loc in urma inchiderii unei fabrici a unei companii internationale, din cauza crizei economice, si a relocarii acesteia in Romania.
"Acest lucru va avea un efect pozitiv pentru Romania care va inregistra o crestere semnificativa, insa alte economii vor fi afectate negativ", a mai mentionat Hilten, adaugand ca decizia companiei de a se dezvolta mai mult pe plan local tine de faptul ca aici exista angajati cu o inalta pregatire profesionala. Ea a mai observat ca in zona de est a Europei angajatii detin, de obicei, cate doua-trei diplome, chiar si de master, in timp ce in partea de vest este un lucru obisnuit ca oamenii sa aiba o singura diploma. De asemenea, un alt lucru care a contat in alegerea Romaniei este si faptul ca tara noastra face parte din Uniunea Europeana.
Lucrul cu angajatii romani poate avea si anumite avantaje, date in special de entuziasmul acestora. "Am observat ca echipele din Romania, in comparatie cu cele din Letonia sau Polonia, spre exemplu, sunt mult mai motivate si mai pline de entuziasm. Aceasta energie este un lucru bun, insa ar trebui sa existe o stimulare continua, iar angajatii trebuie sa fie sustinuti si sprijiniti prin intermediul mentoringului", crede Hilten, care apreciaza faptul ca romanii sunt curiosi si dornici sa faca lucruri noi. Cu toate acestea, astfel de lucruri s-ar putea pierde in situatia in care nu exista programe de mentoring bine puse la punct.
Cat priveste expatii carora li se propune sa se relocheze in Romania, acestia au initial o oarecare reticenta in a se muta in tara noastra. Principalul motiv este faptul ca nu stiu foarte multe lucruri despre aceasta. "Problema este ca Romania nu are un PR bun. Nu este vazuta nici ca un obiectiv turistic, nici ca un loc foarte atractiv pentru dezvoltarea afacerilor. Trebuie ca Guvernul sa lucreze la acest lucru si sa trateze tara ca pe o companie", considera Hilten, care precizeaza ca este esential ca tara noastra sa isi gaseasca un "unique selling point", adica un element care sa o diferentieze de restul lumii. In acest fel, ar disparea misterul in ceea ce priveste si strainii nu vor mai face presupuneri, de multe ori gresite.
Unul dintre lucrurile care ar putea accelera dezvoltarea tarii noastre este ca aceasta sa se axeze pe o singura linie de business, la care sa incerce sa exceleze pentru a fi recunoscuta intr-o anume directie. "Romania ar putea fi o tara castigatoare, ar putea ajunge sa fie un punct fierbinte pe harta Europei. Daca invata sa lucreze cu deadline-uri si sa se tina de promisiuni, angajatii romani ar putea sa o transforme intr-o economie miracol", considera CEO-ul Pirgoup.
Inainte de a construi toate acestea, un lucru foarte important care le lipseste romanilor este increderea. In mod cert, acestia nu sunt la fel de increzatori ca angajatii din SUA, unde, mai ales in contextul actualei crize financiare, exista multe companii care au dat faliment, dar care continua sa o ia de la capat. "Romanii au crescut intr-o cultura in care erau invatati sa nu aiba incredere in nimeni", spune Hilten, referindu-se la perioada comunista prin care a trecut Romania. De-acum inainte, romanii trebuie sa invete sa aiba incredere intr-un sistem si in productivitatea de care sunt capabili. Ceea ce este insa foarte important este faptul ca romanii nu au o filozofie negativa, cum o au cei din nordul Europei, spre exemplu. "Angajatii romanii isi spun: 'Nu stiu cum o sa facem, dar se rezolva'. Cu toate acestea, ei ar trebui sa lucreze mai mult la acel 'cum'", crede Hilten.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO