Ce directie vor lua banii de cumparaturi ai bucurestenilor odata cu deschiderea Sun Plaza

3 feb 2010 Autor: Cristi Moga

Inaugurarea mallului Sun Plaza din sudul Capitalei, detinut de austriecii de la Sparkassen Immobilien, in urma unei investitii de 200 de milioane de euro, reprezinta evenimentul anului pe piata centrelor comerciale, urmand sa devina cel mai mare mall din Romania (80.000 mp suprafata inchiriabila).

Deschiderea proiectului Sun Plaza in Piata Sudului din Bucuresti, programata pentru sfarsitul acestei luni, va afecta intr-o prima faza traficul si vanzarile din toate centrele comerciale aflate in sudul orasului, dar ar putea da totodata un dram de optimism retailerilor din proiect, pe fondul emulatiei care se va crea in jurul deschiderii celui mai mare mall de pe piata locala.

Cei mai multi consultanti apreciaza ca deschiderea Sun Plaza va afecta in primul rand activitatea proiectului Grand Arena care, desi a fost deschis de aproape doi ani, nu si-a gasit inca locul pe piata, gradul de ocupare a spatiilor fiind in continuare scazut.

De altfel, surse din piata spun ca numai in ultimele luni au mai fost inchise in jur de 20 de magazine, o parte dintre acestea urmand a se reloca inclusiv in spatiile create de proiectul Sun Plaza.

Tot in aria de cuprindere a Sun Plaza se afla si proiectele City Mall sau Vitantis, astfel ca patru proiecte se vor bate sa atraga circa 80.000 de oameni zilnic spre cumparaturi, intr-o zona cu aproximativ 400.000 de locuitori.

"Sun Plaza este un proiect cu foarte mult potential - primul centru comercial modern din Bucuresti cu acces direct de la metrou, ancorat de chiriasi de top (Cora, Mobexpert, Inditex, GAP, bauMax) si cu o suprafata ce va suplimenta stocul de spatii comerciale din Bucuresti cu peste 12%. Sun Plaza va fi singurul proiect de mari dimensiuni care va fi livrat in Bucuresti in urmatorii 2 - 3 ani", apreciaza Luiza Moraru, head of retail department in cadrul firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko.

"Concurenta" apreciaza insa ca accesul la metrou ar putea avea un impact redus in vanzarile retailerilor cu articole scumpe, ci va avantaja mai mult operatorii de restaurante si fast-food-uri sau cinematograful. Potrivit reprezentantilor Sun Plaza, aproximativ 25.000 de oameni tranziteaza zilnic statia de metrou Piata Sudului, prin care se poate traversa in mai putin de 30 de minute orasul de la sud la nord, pana in Pipera.

"Oamenii cu bani din Romania nu merg cu metroul, astfel ca accesul la statia Piata Sudului cred ca ii va ajuta doar pentru zona de food-court si entertainment. Ne asteptam la o scadere a traficului de 20% in preajma deschiderii, dar cred ca dupa aceea ne vom reveni, iar clientii vor alege unde sa mearga la cumparaturi in functie de proximitate", a declarat Vlad Dragoescu, manager de investitii in cadrul firmei care administreaza proprietatile fondului de investitii Equest, proprietarul centrului comercial Vitantis.

Cele mai importante ancore din Vitantis - Carrefour (food), Praktiker (bricolaj), Technomarket (electrocasnice) si Mobila Bontas - vor avea corespondenti in proiectul Sun Plaza unitati ale retailerilor Cora, bauMax, Flanco si Mobexpert, care vor ocupa mai mult de 30.000 de metri patrati in cadrul proiectului.

Sun Plaza va avea in plus o reprezentare mai buna pe zona de imbracaminte si entertainment, prin aportul unor chiriasi precum Inditex, C&A, GAP sau cinematograful Cinema City.

Vitantis are in momentul de fata un grad de ocupare de 95% a spatiilor, etajul superior al galeriei comerciale avand cele mai multe spatii disponibile, circa 30% din suprafata, potrivit reprezentantilor companiei.

Sun Plaza ar putea afecta insa in buna masura si primul centru comercial modern construit in Romania, si anume Bucuresti Mall, detinut de Anchor Grup, care in perioada 1999-2004 nu a avut concurenta pe piata Capitalei.

"Ca si impact asupra concurentei, credem ca Bucuresti Mall va avea cel mai mult de suferit. Sun Plaza va fi centrul comercial de mari dimensiuni cel mai apropiat de Bucuresti Mall, deschiderea celorlalte doua cu format similar - Baneasa Shopping City si AFI Palace Cotroceni - afectandu-l prea putin datorita distantei relativ mari de fiecare dintre ele. Vor fi afectate cu siguranta si celelalte centre comerciale din zona, doua dintre ele aflandu-se in imediata sa vecinatate: Vitantis Shopping Center si City Mall", apreciaza Roxana Stanciulescu, head of retail department in cadrul firmei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

Pana la ora actuala niciun centru comercial deschis in sudul Bucurestiului nu a "rupt gura targului" in materie de trafic si vanzari, astfel ca Sun Plaza ar putea profita tocmai de pe urma acestui fapt. "Cat va reusi sa atraga din clientii mallurilor din zona este greu de spus - depinde de numarul magazinelor care vor fi inaugurate in ziua deschiderii, de strategia de promovare si de felul in care il vor administra ulterior. Tinand cont de dimensiune, acesta va fi cu siguranta proiectul dominant din zona", spune Georgiana Andrei, care atrage insa atentia asupra faptului ca locuitorii din sudul Capitalei au un nivel al veniturilor mai redus, astfel ca efectele crizei s-au simtit mai acut in aceasta zona.

"O parte dintre centrele comerciale din zona nu au rezultate bune nici in prezent. Important este ca o buna parte din retailerii proiectului Sun Plaza vor avea branduri axate pe profilul locuitorilor din zona respectiva", mai spune reprezentantul Colliers.

Un semn de intrebare ramane in dreptul unor magazine ale retailerului Inditex sau GAP, care comercializeaza produse cu preturi mai ridicate decat C&A, spre exemplu, toate cele trei companii urmand sa se regaseasca sub acelasi acoperis al proiectului Sun Plaza. Diversitatea ar putea fi insa un punct cheie al proiectului. In zona de sud, proiectele Grand Arena si Vitantis nu beneficiaza de cinematograf, astfel ca cele 20 de sali anuntate in Cinema City ar putea reprezenta un puternic element de atractie. Celelalte proiecte vor fi nevoite astfel sa vina cu ceva nou, sa se "reinventeze" dupa cum spune un alt consultant de pe piata.

"Mixul de retaileri internationali propus de Sun Plaza, axat in principal pe segmentul mediu de venit, precum si facilitatile de divertisment oferite vor schimba, probabil, preferintele comerciale si obiceiurile de consum ale populatiei din zona de atractie a mallului, in detrimentul celorlalte centre concurente care va trebui sa se reinventeze pentru a-si putea pastra atractivitatea", apreciaza Aura Voiculescu, head of retail department in cadrul firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Pana in prezent, pe piata Capitalei au fost create doua-trei poluri importante de retail. Astfel, parcul comercial Baneasa, care cuprinde pe langa mallul Baneasa Shopping City si unitati ale retailerilor IKEA, Carrefour, Mobexpert sau Bricostore, acoperind astfel o buna parte a nevoilor de consum ale locuitorilor din zona.

Un al doilea centru de consum important este reprezentat de zona central vestica a orasului - cu proiectele AFI Palace Cotroceni, Plaza Romania si hipermarketul Cora Lujerului cu galeria comerciala, care acopera zona Cotroceni - Drumul Taberei - Militari, in timp ce la iesirea din oras spre Pitesti proiectele Militari Shopping, West Park si zona comerciala din jurul proiectului Carrefour de la Chiajna concureaza pentru banii locuitorilor din vest. "Indubitabil, Sun Plaza, din punct de vedere comercial, va deveni atractia zonei de sud a Bucurestiului, dar nu numai. Cu siguranta va atrage si consumatori din zonele Unirii, Dristor sau Vitan, accesul dinspre aceste zone fiind foarte bun. Chiar daca zona este competitiva, Sun Plaza beneficiaza de un amplasament foarte bun si de un mix de chiriasi superior centrelor comerciale inaugurate pana in prezent in zona respectiva", mai spune Roxana Stanciulescu de la Jones Lang LaSalle. Unul dintre cele mai mari reprosuri aduse la adresa dezvoltarii centrelor comerciale este legat de ingreunarea traficului rutier, in conditiile in care o buna parte dintre vizitatori aleg transportul cu masina in aceste proiecte.

Pe termen lung insa, in conditiile in care traficul in Bucuresti probabil se va inrautati, in lipsa unor lucrari majore de infrastructura, varianta deplasarii cu metroul ar putea fi luata mai mult in calcul.

"Accesul direct de la statia de metrou Piata Sudului in atrium-ul Sun Plaza va reprezenta pe termen lung un avantaj major al acestuia, determinand o extindere a zonei de atractie comerciala a mallului, intrucat sistemul de transport subteran se va impune ca optiunea numarul 1 de deplasare in conditiile unui trafic suprateran aglomerat", conchide Aura Voiculescu de la DTZ Echinox.

Sun Plaza pe scurt

Deschidere: februarie 2010

80.000 mp suprafata inchiriabila

210.000 mp suprafata construita

2.000 de locuri de parcare

2 etaje superioare si 2 in parcarea subterana

Acces: statia de metrou Piata Sudului prin pasaj direct

Ancore principale: Cora, bauMax, Mobexpert, Flanco, Cinema City, C&A

150 de magazine

1.200 de locuri in food-court

200 mil. euro investitie

Dezvoltator: EMCT

Beneficiar: Sparkassen Immobilien

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.02.2010

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
Cuvinte cheie:
piata centrelor comerciale
, Sun Plaza
, Sparkassen Immobilien
Vizualizari:
Printeaza
Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
vreaupresedinte.ro
Inchide