Turnurile au invadat Bucurestiul: 24 in ultimul an. Au suficiente locuri de parcare?

5 mai 2010 Autor: Cristi Moga

In ultimul an au fost finalizate in Bucuresti 24 de blocuri de locuinte sau imobile de birouri cu cel putin 15 etaje fiecare. Pentru aceste proiecte au fost totodata construite peste 4.000 de locuri de parcare. Sunt suficiente sau sufoca si mai mult orasul?

Cate locuri de parcare ar trebui sa aiba cladirile de birouri si blocurile cu locuinte si cate au de fapt? "Pe segmentul de birouri se practica o medie de un loc de parcare la 50-75 de metri patrati", spune Horatiu Florescu, presedinte al firmei de consultanta imobiliara The Advisers Knight Frank.

Ce inseamna acest lucru? In conditiile in care spatiul mediu alocat unui angajat pe piata birourilor din Bucuresti este in jurul a 10-15 metri patrati, ar trebui ca unul din cinci angajati din cadrul cladirilor de birouri sa aiba un loc de parcare garantat.

Unde parcheaza angajatii fara loc de parcare

De cele mai multe ori ei sunt nevoiti sa parcheze pe strazile din imprejurimi. Acesta este unul dintre principalele motive pentru care strazile si trotuarele din zonele centrale din Bucuresti sunt invadate in timpul zilei de masini, restrictionand atat traficul rutier, cat si pe cel pietonal.

Unul dintre proiectele de birouri cu cel mai mare numar de locuri de parcare, raportat la suprafata inchiriabila, este ansamblul City Gate, construit in Piata Presei Libere, unde au fost realizate peste 1.000 de locuri de parcare - un loc la circa 43 de metri patrati.

Cu toate acestea, mare parte din angajatii firmelor din Bucuresti sunt nevoiti sa parcheze pe strada, in conditiile in care si parcarile publice sunt insuficiente in interiorul orasului.

"In zona centrala a Capitalei, dupa ora 10.00 nu exista locuri de parcare libere. Daca vrei sa parchezi, ori o faci «ilegal», pe trotuar sau blocand alte masini. Mai este o varianta cu firmele care au amenajat parcari pe terenuri unde trebuia sa fie proiecte imobiliare. In acest caz, pretul unei ore de parcare poate varia intre 2 si 5 lei, mai mari decat in parcarile primariei unde costa 1,5 lei ora", spune Constantin A., un angajat din centrul Bucurestiului.

La bloc, platesti amenda si ai scapat

In ceea ce priveste proiectele rezidentiale noi, ar trebui ca fiecare locuinta sa aiba prevazut cel putin un loc de parcare, in timp ce apartamentele cu suprafete mai mari de 120 de metri patrati ar trebui sa aiba cate doua locuri de parcare.

"Mai exista si posibilitatea sa platesti o amenda la momentul finalizarii in cazul in care ai facut mai putine si poti scapa", spune Valentin Ilie, CEO al companiei de consultanta imobiliara Coldwell Banker Affiliates of Romania.

In proiectul cu 616 apartamente Doamna Ghica Plaza, spre exemplu, au fost realizate insa mai putine locuri de parcare fata de numarul de apartamente: 570 de unitati in parcarea subterana a proiectului, pentru proprietari, si alte 40 de locuri exterioare, destinate vizitatorilor si operatorilor spatiilor comerciale de la parterul blocului.

Unii cumparatori de apartamente nu mai au bani si de parcare

Cu toate acestea, cel putin pentru moment parcarea nu este o problema, in conditiile in care o parte dintre cumparatorii de locuinte nu au mai avut buget si pentru parcare, renuntand astfel la achizitie, in timp ce altii nu au deocamdata nevoie.

"Am vandut din locurile de parcare, dar nu era o obligatie pentru cumparatorii de apartamente, astfel ca am avut si cazuri de persoane care au cumparat garsoniere si nu au nevoie de parcare, deoarece nu au permis de conducere. Pentru apartamentele mari pe care le mai avem putem oferi si doua locuri de parcare", spune Corina Dordoi, sales manager al ansamblului Doamna Ghica Plaza.

Initial, dezvoltatorii imobiliari solicitau 10.000-15.000 de euro pentru un loc de parcare. Pe masura scaderii vanzarilor, unele companii au inceput sa le ofere cadou, in timp ce altii au ales sa scada pretentiile financiare pana la jumatate.

In ciuda constructiilor realizate in ultimul an in Bucuresti, traficul rutier s-a pastrat in aceiasi parametri datorita scaderii vanzarilor de masini si a economiilor facute la benzina. Ce se intampla dupa ce trece criza?

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.05.2010

 
Cuvinte cheie:
blocuri de locuinte
, Bucuresti
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide