Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Învăţământul liceal tehnologic, învăţământul profesional şi dual: ce le diferenţiază, ce îi învaţă pe elevi şi cu ce certificări rămân ei la final

Educaţie, stil de viaţă şi wellness....

Autor: Ramona Cornea

14.08.2023, 00:07 149

♦ ÃŽnvăţământul liceal tehnologic se finalizează cu examenul de bacalaureat sau cu examenul de certificare a calificării profesionale, pe când învăţământul profesional ÅŸi cel dual se finalizează cu un examen prin care elevii obÅ£in o certificare â™¦ După finalizarea învăţământului profesional, absolvenÅ£ii îşi pot continua studiile în învăţământul liceal, din clasa a XI-a â™¦ Elementul care diferenÅ£iază învăţământul dual este că acele clase se organizează numai dacă există cerere din partea companiilor.

Nevoia de forţă de muncă a com­paniilor de pe piaţa lo­cală s-a accentuat în ulti­mii ani, astfel că învăţă­mân­tul liceal tehnologic, cel profe­sional şi cel profesional dual au început să revină în atenţia angajatorilor şi a autorităţilor.

Cele trei forme de învăţământ sunt similare, toate au drept scop instruirea tinerilor astfel încât la final să ştie o meserie şi să aibă o certificare recunoscută în ţară şi la nivel internaţional. Cu toate acestea, sunt şi câteva elemente care le diferenţiază, precum bursele pe care le primesc elevii, cum se organizează clasele sau cu ce fel de certificări şi diplome rămân elevii după absolvire.

Astfel, învăţământul liceal tehnologic se poate organiza în cadrul liceelor din filiera tehnologică, în funcţie de nevoile pieţei muncii. Învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi pe baza solicitărilor din partea angajatorilor privaţi sau a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pe baza unor contracte de şcolarizare.

Stagiile de pregătire practică de pe parcursul filierei tehnologice se pot organiza la nivelul şcolii şi/sau la companiile ori instituţiile publice cu care şcoala are încheiate contracte pentru pregătire practică sau la organizaţii-gazdă din străinătate, în cadrul unor programe ale Uniunii Europene - componenta de formare profesională iniţială.

ÃŽn învăţământul liceal tehnologic, programul academic este îmbinat cu pregătirea aplicată, se studiază discipline care asigură pregătirea teoretică, iar elevii fac ÅŸi pregătire practică.

Studiile învăţământului liceal teh­nologic se finalizează cu examenul naÅ£io­nal de bacalaureat sau cu o examenul de certificare a calificării profesionale, prin care absolvenÅ£ii dobândesc certificatul de calificare de nivel 4. ÃŽnvăţământul profesional se organizează pentru calificări stabilite de Ministerul EducaÅ£iei,  în funcÅ£ie de nevoile pieÅ£ei muncii pe care instituÅ£ia le identifică în parteneriat cu alte instituÅ£ii publice. 

Învăţământul profesional are două forme de organizare: stagii de pregătire practică cu durata de 720 de ore, organizate după finalizarea clasei a X-a de liceu sau învăţământ profesional cu durata de minimum trei ani, organizat după finalizarea clasei a VIII-a.

Pe parcursul celor trei ani de studiu se par­curg disciplinele pentru învăţământul obligatoriu şi modulele de pregătire de spe­cialitate pentru obţinerea calificării profesionale.

De altfel, elevii din învăţământul profesional primesc şi susţinere financiară în valoare de 200 lei pe lună, fonduri publice, dar pot beneficia şi de susţinere financiară de la compania care are parteneriat cu şcoala.

ÃŽn plus, elevii înscriÅŸi în învăţământul profesional pot beneficia de masă ÅŸi cazare gratuite în cantinele ÅŸi internatele ÅŸcolare.  Acoperirea cheltuielilor pentru cazarea ÅŸi masa lor se poate asigura din bugetele locale sau de la consiliile judeÅ£ene.

Absolvenţii învăţământului profesional primesc un certificat de calificare de nivel 3 al Cadrului Naţional al Calificărilor.

După finalizarea învăţământului profesional, absolvenţii îşi pot continua studiile în învăţământul liceal, din clasa a XI-a.

ÃŽnvăţământul profesional dual este diferit fiindcă se organizează numai la cererea agenÅ£ilor economici. AÅŸadar, ÅŸcolile răspund de asigurarea resurselor umane ÅŸi financiare ÅŸi organizează formarea teoretică tehnică din ÅŸcoală, adică una – două zile de  studiu pe săptămână, iar angajatorul trebuie să ofere resursele umane ÅŸi financiare ÅŸi să organizeze formarea practică, de trei - patru zile pe săptămână.

Învăţământul dual se adresează absolvenţilor clasei a VIII-a, are o durată de cel puţin trei ani şi are o pondere semnificativă a pregătirii practice derulate la operatorul economic: în primul an, pregătirea practică reprezintă aproximativ 20% din timpul total alocat programului, în al doilea an aproximativ 60% din timp este alocat pregătirii practice, iar în anul al treilea aproximativ 72% din timp este alocat pregătirii practice.

Pe parcursul celor trei ani sunt organizate stagii comasate de practică cu o durată totală de 24 săptămâni , 5 săptămâni în primul an, 9 săptămâni în anul doi şi 10 săptămâni în cel deal treilea an.

Învăţământul dual începe să capete tot mai multă popularitate în rândul companiilor de pe piaţa locală ca o soluţie pentru pregătirea viitoarei forţe de muncă. De exemplu, furnizorul de componente pentru industria auto şi pentru producătorii din domeniul energiei eoliene Schaeffler România a investit 500.000 de euro în învăţământul dual în 2022 şi vrea să ajungă la 700.000 de euro în 2023, după cum au transmis reprezentanţii companiei, la solicitarea Ziarului Financiar.

ÃŽn anul 2023, aproximativ 77% din elevii din aceste clase sponsorizat de Schaeffler au fost preluaÅ£i în companie după finalizarea studiilor, în timp ce în anii anteriori rata a fost ÅŸi mai mare: 90% în 2022, 94% în 2021 ÅŸi 98% în 2019. 

Compania din Braşov le oferă elevilor din clasele de la învăţământ dual asigurarea transportului şi a mesei în fiecare zi de practică, abonament la servicii medicale private, echipamente de lucru şi de protecţie, burse lunare, cazare şi masă în cămin, cât şi premii financiare pentru cei care obţin rezultate deosebite.

 

Învăţământul liceal tehnologic:

► Se poate organiza şi pe baza solicitărilor din partea companiilor private sau a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă

â–º Se pot înscrie absolvenÅ£ii clasei a VIII-a cu vârsta sub 18 ani

â–º Programul academic este îmbinat cu pregătirea aplicată

â–º Se studiază discipline care asigură pregătirea teoretică pentru cultura generală ÅŸi pentru cultura de specialitate

â–º Elevii fac ÅŸi pregătire practică, derulată în cadrul ÅŸcolilor sau în cadrul companiilor sau instituÅ£iilor publice partenere

â–º Studiile învăţământului liceal tehnologic se finalizează cu examenul naÅ£ional de bacalaureat sau cu examenul de certificare a calificării profesionale, prin care absolvenÅ£ii dobândesc certificatul de calificare de nivel 4.

 

Învăţământul profesional:

â–º Are două forme de organizare: stagii de pregătire practică cu durata de 720 de ore, organizate după finalizarea clasei a X-a de liceu sau învăţământ profesional cu durata de minimum trei ani, organizat după finalizarea clasei a VIII-a

â–º Se parcurg disciplinele pentru învăţământul obligatoriu ÅŸi modulele de pregătire de specialitate pentru obÅ£inerea calificării profesionale

â–º Elevii din învăţământul profesional primesc ÅŸi susÅ£inere financiară în valoare de 200 lei pe lună, dar pot beneficia ÅŸi de susÅ£inere financiară ÅŸi de la companii 

â–º Elevii înscriÅŸi în învăţământul profesional pot beneficia de masă ÅŸi cazare gratuite în cantinele ÅŸi internatele ÅŸcolare

â–º AbsolvenÅ£ii învăţământului profesional primesc un certificat de calificare de nivel 3 al Cadrului NaÅ£ional al Calificărilor.

 

Învăţământul profesional dual:

â–º Se adresează elevilor claselor a VIII-a, cu vârsta de până la 26 de ani

â–º Clasele pentru o anumită calificare se formează la iniÅ£iativa companiilor interesate, în calitate de potenÅ£iali angajatori

â–º Companiile ÅŸi elevii semnează un contract de parteneriat ÅŸi contracte individuale de pregătire practică

â–º Companiile se angajează să le ofere burse elevilor ÅŸi să le acopere alte cheltuieli care Å£in de formarea lor

â–º Pregătirea practică a elevilor se face în atelierele ÅŸcolii ÅŸi/sau în cadrul companiilor;

â–º ÃŽn clasa a IX-a, pentru elevii din învăţământul dual pregătirea practică reprezintă 20% din anul ÅŸcolar, în clasa a X – a pregătirea practică reprezintă 60%, iar în clasa a XI-a reprezintă 72%

â–º După cei trei ani de pregătire, absolvirea se finalizează cu examen de certificare pentru meserii de nivel 3 de calificare, certificare recunoscută atât în Å£ară, cât ÅŸi în UE.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO