Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Un nou „coleg“ îşi face loc în birourile corporatiştilor: terapeutul

galerie foto

galerie foto

Autor: Ramona Cornea

13.03.2023, 00:07 1115

„Beneficiile unui proces terapeutic se regăsesc şi în activitatea profesională, de cele mai multe ori este chiar prima arie din contextul de viaţă al unei persoane în care se văd îmbunătăţiri“ „Pentru că de trei ani angajaţii trec prin diverse frici provocate de crizele din jurul nostru, schimbări privind modul de lucru, nesiguranţa jobului sau provocări financiare, a crescut şi numărul celor care se confruntă cu anxietate, depresie sau epuizare“ Un sondaj al Asociaţiei Americane de Psihologie (AAP) arată că 81% dintre indivizi au spus că vor căuta locuri de muncă care să susţină sănătatea mintală atunci când caută oportunităţi de muncă viitoare.

Anii de pandemie în care sute de mii de angajaţi din România au lucrat de acasă au condus la „nor­malizarea“ unui beneficiu extrasalarial puţin întâlnit în companii: sesiunile de terapie online. Odată cu revenirea la birouri, cel puţin în regim hibrid, companiile au început să orga­nizeze şi sesiuni de terapie „faţă în faţă“, iar această tendinţă internaţională devine tot mai frecvent întâlnită şi în România.

Pe măsură ce luptele pentru sănătatea min­tală ale a angajaţilor câştigă atenţie, compa­niile caută noi mo­da­lităţi de a răs­punde la aceste nevoi. Astăzi, mulţi angajatori oferă abo­na­mente la site-uri de terapie on­line sau la aplicaţii de meditaţie, iar urmă­torul pas ar putea fi ca orga­nizaţiile să ofere consiliere în persoană, la faţa locului, cu terapeuţi sau antrenori, oferind angajaţilor un loc pentru a discuta problemele legate de muncă, precum şi de problemele personale. Astfel, angajaţii vor fi încurajaţi să-şi ia timp de terapie din ziua lor de muncă, pe banii companiei.

„Acum câţiva ani, interesul exprimat în cererile angajatorilor era dat de cele mai multe ori de dorinţa îmbunătăţirii perfor­manţelor. În ultima perioadă, atenţia acestora, atât a managerilor de echipe, a liderilor, cât şi a persoanelor responsabile cu „starea de bine“ din organizaţie, s-a îndreptat într-un mod sănătos către un echilibru psihoemo­ţional care să creeze şi să susţină acti­vitatea angajaţilor. Această atenţie se manifestă prin diferite abordări, iniţiative şi solicitări la nivel de individ sau de grup. Una dintre cele mai noi iniţiative, dar şi cu rezultate vizibile, este punerea la dispoziţia angajaţilor posibilitatea de a lucra cu un psihoterapeut, fie în sesiuni faţă în faţă, fie online“, spune Cristina Predoiu, psihoterapeut psihanalist şi fondator al clinicii Mental Care.

Rezultatele unui sondaj din 2022 al Asociaţiei Americane de Psihologie (AAP) arată că 81% dintre indivizi au spus că vor căuta locuri de muncă care să susţină sănătatea mintală atunci când caută oportunităţi de muncă viitoare, potrivit The Wall Street Journal.

Mai mult, rezultatele sondajului AAP citat arată că şapte din zece angajaţi (71%) cred că angajatorul lor este mai preocupat de sănătatea mintală a angajaţilor acum decât în trecut.

„Am fost surprinsă atunci când directorul de resurse umane al unei companii cu care colaborăm în zona de coaching mi-a solicitat sprijinul psihologic pentru angajaţii care întâmpinau dificultăţi în viaţa lor personală, care afectau evident şi performanţa. Interesul însă era autentic, pentru persoană, şi asta cred că este un nivel de grijă pentru angajaţi care merită felicitat. Un aspect important care trebuie luat în considerare în cazul acestui demers este confidenţialitatea şedinţelor şi capacitatea terapeutului de a consolida un cadru sigur şi o relaţie potrivită cu fiecare angajat. Obiectivul principal este starea de bine a persoanei. Nu am întâmpinat însă niciodată situaţii în care în această triangulaţie una dintre părţi să încerce să spargă limitele stabilite şi să solicite informaţii cu caracter confidenţial“, a mai explicat Cristina Predoiu.

Ea a subliniat că grija şi susţinerea sănătăţii mintale nu mai sunt opţionale, ci au devenit priorităţi pentru companiile care doresc să reţină şi să atragă talente.

„Beneficiile unui proces terapeutic se regăsesc şi în activitatea profesională, de cele mai multe ori este chiar prima arie din contextul de viaţă al unei persoane în care se văd îmbunătăţiri. Persoana care investeşte în sesiunile de terapie ajunge să aibă o mai bună cunoaştere de sine, dar şi o mai bună înţelegere a celorlalţi, dezvoltă stimă de sine şi autenticitate, are astfel mai multă lejeritate în a lua decizii, a seta limite, comunica mai asertiv şi colaborează astfel mai bine“, a concluzionat ea.

Sorina Faier, managing partner al companiei de recrutare Elite Searchers, spune şi ea că există şi în România companii care le oferă terapie angajaţilor lor.

„Companiile multinaţionale sunt din ce în ce mai deschise să ofere astfel de beneficii angajaţilor, având în vedere că echilibrul psihic şi bunăstarea emoţională contează enorm. Pentru că de trei ani angajaţii trec prin diverse frici provocate de crizele din jurul nostru, schimbări privind modul de lucru, nesiguranţa jobului sau provocări financiare, a crescut şi numărul celor care se confruntă cu anxietate, depresie sau epuizare. Aşadar, terapia este un beneficiu apreciat de către majoritatea angajaţilor, mai ales că am observat că tot mai mulţi angajaţi au început să discute deschis şi să ceară ajutor specialiştilor în aceste probleme, ceea ce este un lucru foarte bun pentru că aşa îşi vor putea gestiona şi înlătura fricile, care aproape întotdeauna le afectează şi viaţa profesională, dar şi cea personală. Iar dacă acest sprijin este susţinut sau facilitat de companie, este un beneficiu valoros“, a spus ea pentru ZF.

Cu toate acestea, există totuşi o nevoie de îmbunătăţire a mediului de lucru din companii. Datele din raportul AAP arată că problemele de sănătate mintală sunt asociate cu o serie de probleme la locul de muncă, cum ar fi salariile care nu reuşesc să ţină pasul cu inflaţia, monitorizarea electronică a angajaţilor, anumite grupuri care se confruntă cu discriminare şi simt o lipsă de acceptare şi unii angajaţi chiar se confruntă cu medii de lucru toxice sau abuzive. Mai mult, cei care lucrează în muncă manuală şi servicii pentru clienţi nu au aceeaşi experienţă ca cei care lucrează în birouri. Prin urmare, angajatorii ar trebui să caute oportunităţi de a face îmbunătăţiri şi să asculte feedback-ul pe care-l primesc din partea angajaţilor lor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO