Autostrăzile la raport

Şantierele de autostrăzi de pe Coridorul IV înaintează şi cu 12-13% pe lună, iar Suplacu de Barcău-Borş face progrese de doar 0,3%

5 sep 2012 Autor: Andreea Neferu

Cele mai importante zece şan­tiere de autostrăzi din Ro­mânia au avansat în medie cu aproximativ 5% în intervalul 1 iulie-1 august, una dintre cele mai bune perioade ale anului pentru lucră­rile de construcţii, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor transmise de Compania Na­ţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Ritmul cu care au înaintat aceste şantiere este similar celui înregistrat în luna iunie, dar este sub cel din ultima lună de primăvară, mai, când autostrăzile înaintau, în medie, cu circa 7%.

Este pentru a şaptea oară în ultimele luni când ZF monitorizează evoluţia celor mai importante zece şantiere de autostrăzi din România, în încercarea de a oferi o im­a­gine cu privire la modul în care înaintează lucrările.

Cel mai important avans în luna iulie a fost înregistrat de primul lot al autostrăzii Ti­mişoara-Lugoj, construit de firma româ­nească Spedition UMB (Dorinel Umbră­rescu) alături de italienii de la Carena. Astfel, acest tronson de autostradă a înaintat cu 13,4%, fiind finalizat în proporţie de aproape 62% la începutul lunii august. Re­pre­zentanţii constructorului Spedition UMB spuneau recent că vor să deschidă circulaţia pe aceşti 9,5 kilometri de autostradă în jurul datei de 10 septembrie, cu aproape 8 luni înainte de termenul contractual.

De asemenea, şi pe autostrada Deva -Orăştie, la care lucrează austriecii de la Strabag şi firma românească Straco Grup (controlată de Alexandru şi Traian Horpos), avansul a fost unul important: aproape 12% în luna iulie, astfel că la 1 august autostrada de circa 32 de kilometri era pe jumătate gata. De altfel, CNADNR susţine că în luna octom­brie a acestui an circulaţia ar urma să fie deschisă pe acest tronson, iar în februarie anul viitor autostrada ar trebui să fie finalizată integral.

Şi tronsonul Cernavodă-Medgidia, care face parte din Autostrada Soarelui, a înain­tat în perioada 1 iulie-1 august cu circa 8%, fiind finalizat în proporţie de 70%. Minis­terul Transporturilor a deschis în iulie circu­laţia pe acest tronson la o bandă pe fiecare sens de mers, însă este foarte probabil ca această autostradă să fie gata complet mai devreme decât se menţionează în termenul contractual, adică ianuarie 2013. De altfel, constructorii, italienii de la Astaldi şi nemţii de la Max Boegl, şi-au asumat să finalizeze complet acest tronson în noiembrie.

Pe de altă parte, există şi şantiere care s-au mişcat în ritm de melc chiar şi în luna iulie, considerată propice pentru lucrările de construcţii. Este cazul autostrăzii Suplacu de Barcău-Borş, ultimul tronson care va mai fi construit de americanii de la Bechtel, care a înaintat cu doar 0,3% în luna iulie. Consi­derat unul dintre cele mai păguboase con­tracte încheiate de statul român, proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania produce şi va produce în continuare efecte pe lista de plăţi a CNADNR.

Numai în primele şase luni ale acestui an americanii de la Bechtel, care s-au ocu­pat de autostrada Transilvania începând din 2003, au încasat circa 325,7 mil. lei (75,7 mil. euro) pentru Suplacu de Barcău-Borş. Suma totală plătită de CNADNR pentru acest tronson se ridică la 268,3 mil. euro. Probleme sunt şi pe autostrada Nădlac-Arad, lot 1, cons­truită de Romstrade (controlată de Nelu Iordache) şi de portughezii de la Mon­teadriano Engenharia e Construcao: acest şantier a înaintat cu doar 1,4% în perioada 1 iulie-1 august şi are un stadiu fizic de execuţie de puţin peste 6%, deşi ar trebui finalizată în aprilie anul viitor. De asemenea, pe şantierul autostrăzilor Bucureşti-Moara Vlăsiei şi Moara Vlăsiei-Ploieşti lucrările nu au înaintat deloc în luna iulie. Cu toate acestea, lucrările sunt finalizate în proporţie de 99% pe ambele tronsoane, mai puţin pe porţiunea de 6,5 kilometri care se întinde între Capitală şi centura Bucureştiului (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos), unde lucrările se află la un stadiu de 8%. La polul opus, tronsoane de pe Cori­dorul IV pan­european precum Orăştie-Si­biu (toate cele patru loturi aflate în cons­trucţie) au înaintat cu circa 10% în luna iulie. Ziarul Financiar a demarat în octom­brie 2011 o campanie de monitorizare a celor mai importante zece şantiere de auto­străzi din România. Procentele privind sta­diile de execuţie nu indică în mod direct câţi kilo­metri de autostradă sunt gata (cu alte cu­vinte, dacă o autostradă de 10 km este fina­lizată în proporţie de 50%, nu înseamnă nea­părat că 5 km sunt finalizaţi şi pot fi deschişi traficului), însă sunt suficiente pentru a arăta realitatea din teren. Calculul ZF privind avansul mediu al autostrăzilor în cele două pe­­rioade este unul simplist şi a fost realizat ca o medie aritmetică pe baza diferenţelor în­tre stadiile de execuţie de la finalul, res­pectiv începutul perioadelor luate în considerare.



Autostrada Suplacu de Barcău-Borş

Autostrada Suplacu de Barcău-Borş, construită de americanii de la Bechtel, a avansat cu circa 0,3% în luna iulie după ce nu a avansat nici măcar cu un centimetru. Dacă în perioada noiembrie 2011 - ianuarie 2012 stadiul fizic avansase cu aproape 8%, până la peste 49%, după lunile de iarnă ritmul a încetinit puternic. Lucrările pe această autostradă ar urma să fie gata la finalul anului viitor, potrivit celor mai recente informaţii furnizate de CNADNR. În urmă cu câteva luni, instituţia susţinea că în noiembrie 2012 vor fi finalizaţi 18 kilometri din cei 60,2 ai autostrăzii, urmând ca restul să fie gata în 2013. Bechtel a încasat până în prezent circa 268,3 milioane de euro pentru autostrada Suplacu de Barcău - Borş, iar pentru ceilalţi 52 de kilometri de autostradă pe care i-a construit până acum a încasat alte circa 1,2 miliarde de euro.

Autostrada Deva-Orăştie

Autostrada Deva - Orăştie (32,5 kilometri) a înregistrat unul dintre cele mai puternice avansuri în luna iunie, de aproape 12%. Potrivit CNADNR, în luna octombrie a acestui an circulaţia ar urma să fie deschisă pe acest tronson, iar în februarie anul viitor autostrada ar trebui să fie finalizată complet. Astfel, CNADNR îşi schimbă estimările de finalizare după ce anterior compania de drumuri anunţa că tronsonul Simeria-Orăştie (aproape 18 kilometri) ar urma să fie pus în circulaţie în august, iar lucrările pe tronsonul Simeria - Deva (aproape 15 kilometri) ar urma să fie finalizate complet în februarie anul viitor. Constructorii autostrăzii sunt austriecii de la Strabag şi firma Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos. În prezent se lucrează la terasamente la 19 din cele 20 de poduri şi pasaje, la podeţele tubulare din beton şi din metal.



Autostrada Cernavodă-Medgidia

Autostrada era construită în proporţie de 70% la începutul lunii august, potrivit datelor furnizate de CNADNR. Astfel, în a doua lună de vară acest sector a înaintat cu circa 8%. De altfel, avansul acestui şantier este cel mai spectaculos din ultima perioadă, având în vedere că firmele de construcţii care lucrează pe porţiunea Cernavodă-Medgidia (20,5 kilometri) au înaintat cu 32% în luna mai şi cu 8% în iunie. Constructorii şi-au asumat să finalizeze complet acest tronson în noiembrie, cu două luni mai devreme decât termenul contractual. Ministerul Transporturilor a deschis pe 19 iulie circulaţia pe acest tronson, însă la o bandă pe fiecare sens de mers. În prezent, se află în curs de finalizare lucrările de terasamente şi la infrastructura viaductelor. Acest tronson s-a aflat în mijlocul unui adevărat scandal anul trecut, când Ministerul Transporturilor a decis să rezilieze contractul cu firma constructoare Colas. Ulterior, construcţia acestui tronson a fost atribuită consorţiului Max Boegl-Astaldi.

Autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei

Lucrările la autostrada Bucureşti - Moara Vlăsiei au stagnat în luna iulie. Pe porţiunea de 6,5 kilometri care se întinde între Capitală şi centura Bucureştiului (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos), lucrările se află la un stadiu de 8%, similar cu începutul lunii iulie. Ceilalţi 13 kilometri dintre centură şi Moara Vlăsiei sunt gata în proporţie de 99%. Pe această autostradă lucrează firmele italieneşti Pizzarotti şi Tirrena Scavi.

De altfel, acest tronson a fost deschis circulaţiei pe 19 iulie, însă există restricţii de viteză, neputându-se circula de cât cu maximum 100 de kilometri/h. Tronsonul cuprinde 3 poduri, 3 pasaje pe autostradă şi 4 pasaje.

Este singurul sector de autostradă din ţară care are trei benzi pe fiecare sens de mers.


Autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti

Autostrada Moara Vlăsiei - Ploieşti construită de firmele Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu), Euro Construct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu) - a rămas în iulie la acelaşi stadiu, fiind gata în proporţie de 99%.

De altfel, în data de 19 iulie autostrada a fost deschisă circulaţiei (inclusiv nodul rutier de la Snagov). Pentru această autostradă, ca şi pentru tronsonul Bucureşti-Moara Vlăsiei au fost anunţate de-a lungul timpului mai multe termene de finalizare.

Momentan, deşi circulaţia este deschisă pe acest tronson, se circulă cu restricţii de viteză de maximum 100 km/h.

Autostrada Nădlac-Arad, lot 1

Deşi are ca termen estimativ de finalizare luna aprilie a anului viitor, primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad (22,2 kilometri) înaintează foarte greu: doar 1,4% în luna iulie, iar stadiul fizic general se ridica la începutul ultimei luni de vară la doar 6,1%. Autostrada este construită de firma Romstrade (controlată de omul de afaceri Nelu Iordache) alături de portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao.

Până în prezent au fost finalizate activităţile de proiectare, lucrările de deminare, iar în curs de finalizare se află lucrările de arheologie şi cele pregătitoare. În aceasta vară, premierul Victor Ponta vorbea chiar de o suspiciune de fraudă în ceea ce priveşte această autostradă.



Autostrada Nădlac-Arad, lot 2

Autostrada Nădlac-Arad este împărţită în două loturi, pe ambele fiind deja deschise şantierele. Cel de-al doilea lot, cu o lungime de 16,6 kilometri, este construit de austriecii de la Alpine şi este realizat pe jumătate, în creştere de la 43,6% la începutul lunii iulie.

Până în prezent au fost finalizate lucrările de proiectare, de deminare, de arheologie. Au început de asemenea diverse lucrări precum cele de la terasamente sau de la infrastructurile de poduri şi pasaje.

Lucrările la podeţele prefabricate din beton sunt realizate în proporţie de 100%, la fel şi decopertarea terenului vegetal în zona nodurilor rutiere.



Autostrada Timişoara-Lugoj, lot 1

Tronsonul de autostradă Timişoara-Lugoj, lotul 1 (9,5 kilometri), ar urma să fie finalizat în jurul datei de 10 septembrie, sau cel puţin constructorul acestei şosele, firma românească Spedition UMB, susţinea acest lucru recent. La 1 august stadiul fizic de construcţie al tronsonului Timişoara-Lugoj era de circa 61,8%, potrivit datelor CNADNR, însă este foarte posibil ca şoseaua să fie gata mai devreme decât termenul contractual, aprilie 2013, având în vedere că are o lungime destul de mică. CNADNR a plătit până la 1 iulie circa 22,6 milioane de euro din contractul de circa 50 de milioane de euro pentru această autostradă. Alături de Spedition UMB, firmă controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, pe acest tronson lucrează şi italienii de la Carena.

Autostrada Lugoj-Deva, lot 1

Italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi Cossi Costruzioni, care construiesc primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, nu au realizat decât 14,2% din această şosea la 1 august deşi au primit un sfert din banii din contract.

Autostrada ar urma să fie gata în aprilie 2013, sau cel puţin acesta este termenul contractual. La începutul lunii august erau finalizate activităţile de proiectare, de deminare, precum şi organizarea de şantier.

La aceeaşi dată se aflau în execuţie aprovizionarea cu materiale în baza de producţie, săpăturile de debleuri, umpluturile rambleurilor de la terasamente, lucrările la podeţe, forarea de coloane şi descărcarea arheologică.

Varianta de ocolire a Constanţei

Varianta de ocolire a municipiului Constanţa la standard de autostradă a avansat cu circa 3% în luna iulie.

Centura este construită de spaniolii de la FCC Construccion, în asociere cu italienii de la Astaldi, iar lucrările ar urma să fie finalizate integral la 30 noiembrie, potrivit CNADNR.

Valoarea contractului pentru acest tronson se ridică la peste 100 milioane de euro, iar până acum CNADNR a plătit circa 97 de milioane de euro pentru lucrările realizate pe acest şantier. La 19 iulie a fost deschis circulaţiei un tronson de curca 11 kilometri din această şosea, între nodul rutier de la Ovidiu şi nodul rutier de la intersecţia cu DN 3.


*Plăţi furnizate anterior de CNADNR valabile la finalul lunii august.

Notă: sumele au fost transformate din lei în euro la un curs mediu de schimb de 4,3 lei/euro. În cazul unora dintre tronsoane (Cernavodă-Medgidia, Bucureşti-Moara Vlăsiei, Moara Vlăsiei-Ploieşti, centura Constanţei) a fost deschis traficul, dar există restricţii de viteză, pentru că lucrările nu sunt finalizate complet. Avansul din iulie se referă la progresul în procente al stadiului fizic de execuţie al autostrăzii respective în perioada 1 iulie-1 august. Plăţile realizate sunt valabile pentru 1 august 2012.

Surse: CNADNR, informaţii ale ZF

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.09.2012

 
Cuvinte cheie:
Şantiere
, autostrăzi
, Coridorul IV
, construcţii
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 8 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (8):
ervfr - 05 septembrie 2012, 19:51

Despre construirea de autostrazi am citit sute de articole. Dupa mine e foarte simplu. Multi bani in joc, bani ai statului, adica ai nostrii ai cetatenilor acestei tarii, bani care se joaca intre stat si cateva firme existente pe piata si prezente la licitatii. Cred ca Bechtelul a primit autostrada Bors - Targu Mures ca si cadou din partea statului roman pentru ajutorul dat de catre cineva din Bechtel cuiva din cadrul statului roman. Ei vor tremina lucrarea, desi au primit cred ca majoritatea banilor, prin anul 2020, daca bineinteles vor acest lucru. Am impresia ca contractul este facut in aceasta maniera. Restul autostrazilor au fost impartite catorva firme importante din extern, care bineinteles in Romania lucreaza cu subcontractori romani. Lucrarile sunt realizate sub standardele europene deoarece sunt acceptate de catre CNADR. E normal ca pe aceasta tema sa se bata atata moneda. Cineva castiga, fara sa faca prea mult, o gramada de bani. Alti baieti destepti. Ce nu inteleg eu e ca noi…

marian - 05 septembrie 2012, 18:00

Cind aud de romstrade , ma urc pe pereti.
Niste hoti, mina in mina cu Basulescu (consilierul lui Silaghi de la Ministerul transporturilor.
Ne mai miram de ce UE ne acuza de frauda?

toto - 05 septembrie 2012, 14:59

Oprescu si Romstrade ( Nelu Iordache) blocheaza sudul Bucurestiului cu santierul abandonat - pasajul Mihai Bravu - Splaiul Unirii. Nelu Iordache un mafiot bagat in multe si caruia o sa i se infunde curand .

Nicolae - 05 septembrie 2012, 14:56

Consider ca ar fi pertinent din partea ZF sa arate si ce datorii are statul fata de acesti constructori. De regula statul nu plateste si are pretentia ca firmele constructoare sa cumpere materialele si sa plateasca oamenii din banii lor. Firmele se imprumuta la banci si practic profitul lor ajunge la banci sub forma de dobanzi la credite pe care ar fi trebuit sa le faca statul. Astfel cardasia stat-banci umple buzunarele bancherilor.
Nu cred ca cineva (nici redactorii ZF) isi construieste casa sau zugraveste apartamentul pe banii zidarilor sau ai zugravilor.

Cornel - 05 septembrie 2012, 12:51

De ce nu precizati nimic din faptul ca tronsonul al 2-lea din ocolitoarea Sacele, care este finalizat 95%, mai trebuie doar asfaltat, sau sistat lucrarile? cum sa sistezi lucrarile la un drum construit 95% ??? bataie de joc, zona Brasov, a fost tot timpul lasata de izbeliste, mai bine sa faca in alta parte decat in centrul turistic al tarii. Hotie!

adrian - 05 septembrie 2012, 11:23

De ce nu reface licitatia pentru lotul 1 Nadlac-Arad, cel al lui romstrade?
Romstrade a luat banii pt. 25 pct din lucrare si nu lucreaza nimic.
Un alt jaf.

popa - 05 septembrie 2012, 10:46

de ce nu se intreaba nimeni de ce Romstrade pe lotul 1 Nadlac-Arad, nu lucreaza nimic, dar in schimb a primit banii in avans pentru 20 pct din lucrari?
se datoreaza cumva legaturilor existente din ministrul Silaghi si aceasta firma?

Gigi - 05 septembrie 2012, 09:17

Si toate bucatile astea de autostrada nu valoreaza cat cei 13 km de autostrada suspendata ai lui Oprescu...

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide