Supliment ZF Retail

În perioadele de incertitudine economică şi de consum mai prudent, mai vin branduri noi în România?

12 apr 2023 Autor: Cristina Roşca

Există interes din partea unor nume noi din modă şi home & deco originare în special din Europa Centrală şi de Sud-Est şi active în segmentul mediu de preţ Mai mult, retailerii deja prezenţi reiau expansiunea.

România are unul dintre cele mai dinamice şi compe­titive sectoare de retail de modă şi cosmetice din regiune, actorii mari din toată lumea punându-şi piaţa locală pe hartă datorită apetitului crescut al consumatorilor pentru trenduri şi pentru tot ce e nou şi în vogă.

Din dorinţa de a arăta bine, românii sunt dispuşi să aloce o pondere mai mare din salariul lunar pentru a-şi cumpăra haine, pantofi şi produse cosmetice compara­tiv cu polonezii, cehii ori ungurii. Deşi toţi aceştia din urmă au salarii medii mai mari decât românii, ei sunt mult mai prudenţi în abor­dare.

Tocmai această deschi­dere către modă a consuma­torilor locali a încurajat brandurile să vină în România, indiferent de contextul economic, social şi sanitar. Chiar şi în pandemie au fost mărci care au deschis aici primele magazine. Nici perioada actuală, marcată de incertitudine economică şi de prudenţă în consum, nu pare să schimbe ceva.

„Retailul continuă să fie dinamic şi România rămâne o piaţă atractivă pentru branduri noi, mai ales că devin sesizabile aşteptările publicului în materie de noutăţi, de mărci interna­ţionale cu care a interacţionat în afară şi pe care le doreşte aproape. Am asistat anul trecut la intrări interesante şi, cu siguranţă, vor fi altele şi în 2023“, spune Oana Diaconescu, head of leasing în cadrul grupului IULIUS, care cuprinde mai multe centre comerciale şi proiecte mixte.

Executivul adaugă că grupul va primi şi anul acesta branduri noi în proiectele din portofoliu, premiere regionale sau concepte „new entry“ pe piaţă.

„De exemplu, în Palas Iaşi, având în vedere maturitatea proiectului, dar şi rezultatele acestuia, vor deschide în 2023 magazine nume precum Hugo Boss, Calzedonia, Intimissimi Donna, Intimissimi UOMO, Obsentum, Nuba şi Fashion Drop. Iar acestea nu sunt singurele branduri puternice care intră în premieră în regiunea de nord-est sau care fac primul pas în afara Bucureştiului în Palas Iaşi.“

Anul trecut, grupul IULIUS a avut la nivel de reţea aproximativ 80 de noi intrări, relocări şi remodelări de magazine, iar în 2023 se va menţine ritmul.

„Vedem interes din partea unor branduri noi pentru a intra pe piaţa locală, mai ales pe segmentul mediu de preţ. E vorba de nume active pe piata de fashion sau home & deco, cei mai multi dintre aceşti jucători fiind originari în Europa Centrală şi de Sud-Est. De remarcat însă, vedem o reactivare a unor retaileri deja prezenţi în România, care au început să fie interesaţi să îşi extindă reţelele, după o perioadă de câţiva ani în care şi-au concentrat atenţia pe consolidarea şi eficientizarea magazinelor deschide deja“, spune şi Dana Radoveneanu, head of retail agency în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Reluarea expansiunii vine şi în contextul în care sunt pe listă mai multe inaugurări de centre comerciale mari. Anul 2022 a fost marcat de puţine livrări de noi proiecte moderne de retail. În ceea ce priveşte centrele comerciale de mari dimensiuni, NEPI Rockcastle va livra spre sfârşitul anului Promenada Mall Craiova, ce măsoară circa 64.000 de metri pătraţi, acesta fiind cel mai mare proiect inaugurat în România în ultimii ani. De asemenea, AFI Europe va deschide în acest an porţile unui proiect la Arad, în timp ce Prime Kapital merge cu un mall la Alba Iulia. Există şi extinderi ale unor proiecte deja existente, precum IULIUS Mall Suceava.

„Planul nostru de investiţii nu a suferit modificări, în ciuda contextului volatil din ultimii ani. În plină pandemie, am construit şi inaugurat două proiecte de retail de proximitate, Family Market Miroslava şi Family Market Bucium, ambele în judeţul Iaşi, precum şi Palas Campus, cea mai mare clădire de birouri din ţară, pe care o inaugurăm curând, care include şi o componentă de retail (54.000 mp închiriabili office şi 6.000 mp închiriabili retail)“, spune Oana Diaconescu.

Focusul în acest an este pe investiţia de peste jumătate de miliard de euro de la Cluj-Napoca, cea care valorifică fosta platformă Carbochim şi o transformă într-un proiect mixt de mare amploare, adaugă ea.

„Proiectul nou aduce în piaţă cea mai mare zona de retail din ţară (peste 115.000 mp), un hub de arte performative, dar şi componente de rezidenţial, office, parc şi centru de sport în aer liber. Totodată, toate proiectele pe care le operăm sunt sau vor intra în scurt timp în varii procese, fie de reorganizare a unor anumite zone ñ e cazul la Palas Iaşi, fie de upgrade-uri ale tenant mix-ului sau modificări necesare pentru a acomoda noi retaileri - la Iulius Town Timişoara şi Iulius Mall Iaşi, fie de extindere, cum este cazul Iulius Mall Suceava, cu 14.000 mp adiţionali, după o investiţie de peste 14 mil. euro.“

Dezvoltările vin în contextul în care consumatorul român s-a confruntat cu crize succesive în ultimii ani, experienţe care l-au maturizat, responsabilizat şi l-au învăţat să acceseze mecanisme de protecţie, adaugă executivul român.

„În mod cert, în prezent, românii ştiu mai bine cum să optimizeze procesul de cumpărături şi vor continua să o facă. Sunt mai conştienţi şi au posibilitatea de achiziţionare a unor multiple branduri, de la cele mai accesibile, până la cele high-end, din ţară, din străinătate, din online, astfel că decizia de cumpărare are în prim-plan raportul calitate-preţ.“

Oana Diaconescu spune că românii nu vor renunţa la shopping, dar vor şti să se bucure de cumpărături într-un mod eficient. De aceeaşi părere este şi Camelia Gheorghe, brand director al Khiels, marcă din portofoliul grupului L’Oreal.

„Urmărind comportamentul consumatorilor, observăm tot mai clară aplecarea acestora spre a cumpăra produse care răspund nevoilor lor şi au rezultate dovedite. Majoritatea clienţilor sunt mai bine informaţi decât erau în trecut, acordă mai mult timp studierii diverselor tipuri de ingrediente active, pun mai multe întrebări experţilor, petrec mai mult timp pe paginile de produse din magazinul online“, explică executivul brandului de cosmetice ce operează 10 unităţi fizice în România.

Astfel, consumatorii continuă să facă shopping, doar că mai prudent, mai eficient. Chiar şi aşa, brandurile noi se uită către piaţa locală, iar cele deja existente se uită să se dezvolte în continuare în România.

Parteneri: