Suplimente

Tehnologia şi lumea automobilului

Tehnologia şi lumea automobilului

Autor: Bogdan Alecu

03.08.2017, 21:29 52

În urmă cu un deceniu viitorul automobilului însemna propulsie electrică sau pe hidrogen şi un design demn de filmele SF. La acea vreme telefonia mobilă însemna doar SMS şi apeluri de voce, iPhone-ul nu exista, iar Facebook nici atât.

Doar de zece ani a fost nevoie pentru ca ideea de automobil al viitorului să se schimbe radical. Automobilele sunt tot mai „inteligente“ şi pline de tehnologii, propulsia electrică este tot în faza de început, însă cel mai mult şi mai mult contează conectivitatea.

Ce impact are acest lucru asupra industriei din România? Mare, deoarece trecerea de la motorul termic la cel electric va revoluţiona de la rădăcini industria. Practic, toate componentele din motor şi cutii de viteze vor dispărea, iar odată cu ele şi fabricile unde sunt produse. În acest moment, una dintre cele mai importante investiţii în România este tocmai fabrica de cutii de viteze a Daimler. Oare ce va fi la Sebeş peste 30 de ani când multe dintre automobilele produse în Europa vor fi electrice şi nu vor avea nevoie de o cutie de viteze?

De partea cealaltă, în luna aprilie a acestui an, mai mulţi reprezentanţi ai BMW Group AG au venit în România pentru a identifica noi şi viitoare colaborări cu firme locale. Dar de această dată nu s-a mai discutat la fel de mult de producători de componente, ci de producţia de software. Spre exemplu, tocmai în România, şi chiar în Bucureşti, compania Harman, cunoscută în special pentru sistemele sale audio, lucrează în acest moment în birourile din Pipera la următoarea generaţie a sistemului iDrive, unul dintre cele mai avansate sisteme de infotainment din industria auto. Dincolo de senzori şi componente, automobilele viitorului vor avea nevoie de mult software care să gestioneze şi să interpreteze informaţiile primite de la senzori. Dacă un telefon inteligent are o problemă de soft, cel mai probabil va primi rapid un update, iar problema în sine va fi doar un inconvenient minor. De partea cealaltă, softul proiectat pentru un automobil trebuie mult mai atent proiectat, deoarece orice eroare poate cauza pierderi materiale sau chiar de vieţi, mai ales că viitorul ne arată că automobilele vor fi autonome în viitor.

În vestul ţării inginerii români de la Continental lucrează deja la sistemele ce vor echipa automobilele lansate peste patru sau chiar opt ani. Iar senzorii pentru sistemele ce vor fi prezentate în anul 2025 sunt deja în teste.

Ce determină avansul IT-ului? Ca orice industrie, aceasta este puternic influenţată de infrastructură. În condiţiile în care autostrada Piteşti-Sibiu îşi va face apariţia după anul 2020, în condiţiile în care şansele să se înceapă construcţia în acest an sunt tot mai mici, Bucureştiul nu are o centură funcţională şi nici nu va avea prea curând, având în vedere că de ani buni tronsoane întregi au nevoie doar de marcaje pentru a fi date în folosinţă, însă acest lucru a fost imposibil de realizat de compania de drumuri.

Dar România are acoperire 4G foarte mare, rare fiind drumurile sau localităţile unde să nu existe reţea de mare viteză, iar când vine vorba de conexiuni fixe, marile oraşe dispun de fibră optică şi se oferă posibilitatea unei conexiuni gigabit, lucru încă de domeniul SF în Franţa sau Germania. Tocmai datorită acestei infrastructuri, dar şi impozitelor mai mici industria de IT a explodat, iar acest lucru a determinat construcţia multor clădiri de birouri şi la final, semnarea unor contracte cu mari companii precum BMW.

Ce ar putea aduce viitorul? Alexandru Petrescu, ministrul pentru mediul de afaceri, anunţa în cadrul evenimentului ZF Auto şi Logistică 2017 din luna mai a acestui an faptul că sunt deja discuţii cu Grupul Volkswagen pentru a iniţia colaborări cu firme de software din România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO