ZF 15 minute cu un antreprenor

Care sunt mesajele cheie ale celor circa 100 de antreprenori invitaţi în 2023 la emisiunea ZF 15 minute? Inflaţia şi-a pus amprenta asupra puterii de cumpărare, iar românii sunt mai prudenţi cu cheltuielile

27.12.2023, 12:08 Autor: Cristina Roşca

Anul 2023 a fost marcat de o inflaţie în scădere, dar în continuare mult peste nivelul optim, de dobânzi mari şi de o prudenţă când vine vorba de cheltuieli atât în cazul mediului de afaceri, cât şi în cazul consumatorilor finali. Acestea sunt principalele concluzii ale celor peste 100 de emisiuni din seria ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect ZF şi Alpha Bank.

Spre exemplu, la jumătatea anului, Dan Ostahie, fondatorul Altex România şi unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni, afirma că economia locală nu se află încă într-o criză, însă posibilitatea de a ajunge într-un astfel de punct este mare dacă nu vor exista măsuri şi decizii politice pentru reducerea deficitului bugetar.

„Nu cred că ne aflăm încă în criză, dar absenţa unor măsuri care să limiteze deficitul bugetar ar putea să ne ducă acolo. Anumite decizii politice sunt necesare”, spunea omul de afaceri, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, anticipând discuţiile din această toamnă privind măsurile fiscale necesare.

Fondatorul Altex adăuga că anul 2023 este mai dificil decât precedentul pentru că efectele inflaţiei se resimt mai puternic acum. De aceeaşi părere este şi Radu Timiş Jr, CEO al CrisTim. El afirma şi că deşi inflaţia cunoaşte o reducere, preţurile produselor alimentare cresc în continuare, chiar dacă mai lent.

„Preţurile încep să scadă la raft, dar doar temporar. Nu scad preţurile de listă, declinul vine din ofertele punctuale. A crescut foarte mult faţă de anul trecut rata de promovare. Există investiţii masive în promovare, în reduceri de preţ, dar sunt reduceri temporare, pe care unele companii le păstrează 1 lună, 3 sau 6 luni. Nicio companie nu îşi reduce preţul de listă. Producătorii cresc share-ul de promoţii tocmai pentru a păstra cifrele şi rentabilitatea”, afirma Radu Timiş Jr.

Astfel, inflaţia în continuare ridicată a mâncat încet, dar sigur din puterea de cumpărare a românilor care s-au văzut nevoiţi să îşi schimbe comportamentul de consum. Unii au cumpărat mai puţin, alţii mai rar, alţii mai ieftin. Cert e că 2023 a fost un an cu un consum privat mai anemic.

Consumul de bunuri FMCG, produsele pe care le găsim cel mai des în coşul de cumpărături, scade, însă piaţa de retail creşte în valoare, mai exact vânzările sunt pe plus, iar asta ca urmare a scumpirilor, confirmă şi Marius Căluian, fondator al companiei de cercetare de piaţă Market Vector.

„Piaţa este pe creştere în valoare, estimăm că a ajuns la circa 26 de miliarde de euro, dar în ceea ce priveşte volumul vânzărilor, acesta este pe un trend negativ. Nu toate categoriile scad, deşi majoritatea da. Sunt însă şi unele care cresc în volum faţă de anul trecut, este vorba de carnea proaspătă, articolele de make up (machiaj – n.red.) şi bake off (snacksuri – n.red.). Acestea sunt trei categorii care cresc în volum”, spunea recent Marius Căluian, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Preţurile mari ca urmare a războiului ruso-ucrainean şi ca urmare a problemelor economice ce au urmat acestuia şi pandemiei au dus la o temperare a consumului, oamenii fiind mult mai atenţi pe ce dau banii şi cât cheltuie.

„Consumul s-a temperat, oamenii au devenit mai chibzuiţi şi mai atenţi în ceea ce priveşte formarea coşului de cumpărături”, spune şi Feliciu Paraschiv, proprietarul lanţului de magazine Paco Supermarkets.

În astfel de perioade, ca un fel de barometru, antreprenorul se uită foarte atent la vânzarea articolelor de impuls, mai exact se uită la cum evoluează acest consum. El adaugă că vânzarea produselor de impuls, adică acele articole de care consumatorul nu are neapărată nevoie, a scăzut în ultima perioadă. Oamenii cumpără mai degrabă doar ce au nevoie.

România nu este singura în această situaţie.

Levente Bara, cofondator al Transilvania Nuts, procesator de miez de nucă, ce deţine o fabrică în judeţul Alba, afirmă că, în ţările în care au activitate companiile în care el e acţionar, consumul a scăzut ca urmare a creşterii preţurilor, ceea ce are un impact direct asupra grupului, existând situaţii în care contractele sunt amânate.

„Germania şi SUA au o contracţie a consumului undeva la 30%. Avem clienţi din toată industria alimentară şi toată lumea se plânge de scăderea consumului. Contractele noastre anuale au fost amânate, deci ce trebuia să livrăm în T3 se va livra în T4, iar ce trebuie să trimitem în ultimele trei luni din an, o vom face în primele trei din 2024. Undeva la 25-30% din business este împins. Noi activăm în industria alimentară de 23 de ani şi nu am văzut aşa ceva. În 2008, nu am avut scăderi mai mari de 4-5%, adică nesemnificativ, astăzi declinul se simte în piaţă, în contractele anuale, chiar şi în fabrică”, declara recent Levente Bara.

Astfel, încetinirea economiei în 2023 se simte, iar antreprenorii sunt prudenţi când vine vorba de estimări şi planuri, descurajaţi fiind de evoluţia consumului privat în primul rând, dar şi de o serie de alţi indicatori macroeconomici.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor