ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Radu Savopol, 5 to go: Vrem să ajungem anul acesta la zece cafenele în Ungaria, unde acum avem patru unităţi. În România, ne consolidăm poziţia în marile oraşe. Cred că în România putem să mergem către 1.000 de cafenele

12.03.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Reţeaua de cafenele 5 to go, fondată în 2015, a ajuns la 520 de unităţi la finalul anului trecut, după ce au fost inaugurate circa 100 de localuri noi în 2023.

Reţeaua de cafenele 5 to go îşi propune să ajungă la zece unităţi în Ungaria, ţară în care businessul românesc operează deja patru localuri. Radu Savopol, cofondatorul companiei HoReCa, vrea să dezvolte piaţa vecină, motiv pentru care are în plan deschiderea unei entităţi juridice locale.

Momentan, cafenele 5 to go din Ungaria sunt administrate de un partener ce deţine masterfranciza.

„În Ungaria, suntem prezenţi cu patru cafenele, iar în această primăvară vom mai deschide încă două. Am mutat la Budapesta o echipă din România deoarece am simţit că masterfrancizatul maghiar are nevoie să venim lângă el. Urmează să înfiinţăm şi o companie acolo. Dorim să operăm din Ungaria şi în ţările vecine“, spune Radu Savopol, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Experienţa din piaţa vecină a venit şi cu câteva lecţii, spune antreprenorul. Iniţial, preţurile listate în cafenelele 5 to go din Budapesta erau semnificativ mai mari decât cele practicate pe piaţa locală, ceea ce dus la vânzări mai mici.

„Ne-am dat seama ulterior că ne-am poziţionat prost. Maghiarilor nu le plac lucrurile ieftine şi preferă să plătească mai mult aşa că, prin prisma relaţiei pe care o avem cu mastefrancizatul, am zis să poziţionăm brandul mai sus decât e în România. Am revenit asupra preţurilor şi le-am dus în jos. Ca urmare a acestei mutări, au început să crească vânzările, dovadă că eram scumpi“, spune Radu Savopol.

Antreprenorul are în plan extinderea şi către alte pieţe din regiune, însă pentru a face acest pas este nevoie de o analiză foarte atentă a fiecărei ţări în parte, dat fiind că diferă puternic consumul de cafea.

„De fiecare dată când mă duc într-o ţară străină în care aş putea să deschid o cafenea, realizez cât de diferită este cultura cafelei, cât de diferiţi sunt oamenii. Unii nu au obişnuinţa de a merge cu un pahar de carton în mână, spre exemplu. Sunt lucruri la care nu te gândeşti niciodată“, adaugă el.

Spre deosebire de piaţa locală, în Ungaria, oamenii obişnuiesc să bea foarte multe băuturi energizante în detrimentul cafelei. Astfel, consumul de profil este mult sub media din România. Un român con­sumă, în medie, într-un an, 2,5 kilo­grame de cafea, echivalentul a 300-400 de espresso, respectiv o astfel de băutură pe zi.

În termeni de consum, similari cu românii sunt bulgarii, însă aceştia din urmă nu au cultura cafelei to go, ci mai degrabă a celei savurate în cafenele sau acasă, mai spune Radu Savopol. Businessul românesc a avut până acum două încercări de a intra în piaţa din Bulgaria, însă nu s-au concretizat.

Extinderea businessul în afara ţării depinde astfel şi de specificul fiecărui stat. Spre exemplu, Polonia este o piaţă mai mare decât România şi mai puternică eco­no­mic, însă consumul de cafea este scăzut, mai ales pentru zona de to go. Antre­prenorul este de părere că ţările în care zona de vending a ocupat un loc important în piaţa cafelei sunt şi cele unde băuturile calde to go sunt în obişnuinţa de consum.

„Cred că vendingurile, care la noi sunt prezente încă din anii ’90, au creat un trend. Aceste aparate au fost percursorii pieţei actuale. Oamenii au fost obişnuiţi să meargă cu cafeaua pe stradă. Ce am făcut noi a fost că am luat nişte consumatori care plăteau 1-2-3 lei şi i-am adus la 5 lei acum nouă ani. Apoi, unii dintre ei s-au dus către specialty coffee. Noi, la rândul nostru, am fost o punte“, explică el.

Pe lângă planurile de expansiune în afara graniţelor, antreprenorul îşi doreşte consolidarea businessului în marile oraşe din ţară. „Cred că în România putem să mergem către 1.000 de cafenele. Ne-am dus deja mult în oraşele mici. Aşa cum marile lanţuri nu reuşesc în anumite ţări, aşa avem şi noi zone în care probabil am pornit cu stângul. Am fost în Suceava şi nu ne-am simţit confortabil, ne dorim să revenim acolo. Totodată, vrem să consolidăm oraşele mari precum Cluj şi Iaşi“, adaugă el.

Radu Savopol mai spune că majorarea costurilor din ultima perioadă a dus la o scădere a bonului mediu. Deşi oamenii sunt prezenţi în cafenele, nu mai consumă la fel de mult ca înainte.

Reţeaua de cafenele 5 to go, fondată în 2015, a ajuns la 520 de unităţi la finalul anului trecut, după ce au fost inaugurate circa 100 de localuri noi în 2023. Pe lângă Ungaria, 5 to go are prezenţă şi în Franţa cu trei unităţi, deschise în parteneriat cu Donuterie (o afacere locală – n.red). La nivel de întreagă reţea, 5 to go a obţinut în 2023 afaceri de circa 41 mil. euro, cu apro­ximativ 37% mai mari decât anul anterior, conform calculelor ZF pe baza datelor existente şi a celor comunicate recent.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor