ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Cătălin Mahu, proprietar La Mama: Clienţii cheltuie mai cu grijă, oamenii ies mai rar la restaurant. Este un an al precauţiei

06.04.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Anul 2022 a fost mai bun pentru lanţul de restaurante La Mama decât 2019, când cifra de afaceri a companiei a fost de 20,9 milioane lei.

Cătălin Mahu, proprietarul restaurantelor La Mama, spune că oamenii sunt mai atenţi la cheltuieli şi aleg să iasă mai rar la restaurant, având în vedere creşterea costurilor şi scăderea nivelului de trai.

„Ceea ce văd eu este că, în general, clienţii cheltuie mai cu grijă, pentru că oricât de mulţi bani ar avea, oricât de bine ar sta financiar, au crescut ratele la bănci, a crescut valoarea coşului de la supermarket. Astfel, au dispărut banii pentru plăceri, aşa că nu mai ies la restaurant“, spune Cătălin Mahu, în  cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Ca urmare a acestei tendinţe, antreprenorul are în plan o expasiune a reţelei de restaurante, însă dezvoltarea o va face cu foarte multă precauţie. Cătălin Mahu îşi doreşte deschiderea a cel puţin unui restaurant în acest an, însă spune că va fi mult mai atent la locul pe care îl va alege pentru amplasarea noului local. În prezent, reţeaua La Mama numără cinci restaurante. Dacă în urmă cu 15 ani deschiderea unui local nu reprezenta un risc, astăzi există acest risc pentru operatorii de restaurante, mai ales că oamenii au devenit mult mai selectivi când ies în oraş.

„E foarte important ca locul în care voi deschide să fie premium. Fiecare actor din business trebuie să îşi pună brandul în poziţia cea mai bună ca să merite să deschidă un restaurant. Astăzi este un risc să deschizi un restaurant, clienţii nu mai stau la intrare, nu mai sunt clienţii mulţumiţi cu orice le dai, consumatorul a devenit sofisticat“, spune el.

Mai mult, deşi piaţa de restaurante din Bucureşti este cea mai mare şi mai diversificată din ţară, din totalul populaţiei Capitalei, doar circa 10% ies la restaurant, este el de părere.

Cătălin Mahu consideră că acest an se aseamănă cu 2008, când a început criza financiară anterioară, ţinând cont de falimentele bancare din America, dar şi de o reducere a nivelului de trai. Antreprenorul spune că, în prezent, oamenii ies mai puţin la restaurante decât înainte de criza financiară din 2008-2009. Totuşi, spre deosebire de perioada aceea, prânzul în corporaţii este comandat încă din restaurante.

„În 2009, foarte mulţi prieteni de-ai mei, care erau în zona corporatistă, începuseră să îşi aducă pachet de acasă, un lucru care nu credeam că se va mai întâmpla în România modernă. Acest lucru nu se întâmplă încă astăzi, dar există acest risc. Atunci va scădea inevitabil consumul la restaurant“, explică el.

Antreprenorul susţine că preţurile au crescut mult mai puţin decât majorările costurilor suportate de antreprenorii din HoReCa în ultimul an. Cu toate acestea, anul 2022 a fost mai bun decât 2019 pentru business, creşterea încasărilor fiind susţinută de un apetit foarte mare al oamenilor de a ieşi în oraş, după ce timp de doi ani au stat mai mult în case. În 2019, compania care administrează lanţul de restaurante La Mama a avut afaceri de 20,9 milioane lei, conform datelor Ministerului de Finanţe. Mahu nu spune cât din creşterea din anul trecut a venit din inflaţie. Însă, după un an 2022 foarte bun, 2023 a venit cu o temperare a consumului.

„Dacă în 2019 un cuplu ieşea la restaurant de cinci ori în două săptămâni, cred că acelaşi cuplu iese astăzi de trei ori în două săptămâni“, precizează el.

Antreprenorul a închis în ultimii ani două restaurante, cel din Centrul Vechi al Capitalei, unde nu are de gând să revină prea curând, şi pe cel din zona Universităţii, unde spaţiul în care activa restaurantul a fost păstrat. Acest local din urmă nu poate fi deschis din lipsă de personal.

Cătălin Mahu a avut activităţi şi pe litoral, însă lipsa personalului l-a determinat să renunţe.

„Toată lumea zice să aducem asiatici, dar ei vin în România ca să fugă în restul Europei. Circa 80% dintre asiatici pleacă, dar cei care rămân sunt bine integraţi. Iniţial există probleme cu limba, cu obiceiurile, dar acestea se rezolvă dacă omul respectiv vrea să se integreze“, explică el.

În grupul La Mama lucrează doar doi asiatici, numărul străinilor veniţi să lucreze în lanţul de restaurante a fost mai mare, însă o parte dintre aceştia au plecat către vestul Europei.

 

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor