ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Raul Ciurtin, fondator, Verdino: Cine nu investeşte în această perioadă pentru a deveni mai eficient, va face foarte greu faţă perioadei care urmează

16.01.2024, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Verdino are un portofoliu de 100 de produse alternative la alimentele de origine animală, bunuri care sunt fabricate în cele două unităţi de producţie din România, la Mediaş, judeţul Sibiu şi la Oiejdea, judeţul Alba.

Creşterea costurilor şi problemele economice au pus în aşteptare planurile de investiţii ale multor companii în această perioadă, însă Raul Ciurtin, fondatorul Verdino, producător de alimente pe bază de proteine de mazăre, este de părere că fără investiţii în eficientizarea proceselor, firmele vor trece cu greu peste perioada care va urma.

„Creşterea salariilor conduce la găsirea unor soluţii de eficientizare. Iar asta, de multe ori, înseamnă şi investiţii care, pe logica acestor vremuri, poate ar trebui anulate. Nevoia de a deveni mai eficient te împinge să faci investiţii. Cred că cine nu găseşte soluţia şi resursele să crească această eficienţă, va face foarte greu faţă perioadei care urmează“, spune Raul Ciurtin, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Creştrea costurilor îi afectează şi pe consumatori, nu doar pe actorii mediului de business. Tendinţa conturată anul trecut privind reducerea consumului continuă şi în acest an. Astfel, clienţii caută mai mult promoţiile şi tind să aleagă retailerii care oferă cele mai multe sau cele mai mari reduceri de preţuri. Mai mult, pentru a face faţă costurilor în creştere, consumatorii aleg să renunţe la produsele care nu le sunt necesare, spune Raul Ciurtin, fondator Verdino.

„Probabil, o mare parte dintre consumatori aşteaptă salariul (lună de lună -n. red.). Oamenii sunt foarte atenţi la promoţiile pe care le derulează diferiţi retaileri şi scot din coş bunurile care nu sunt absolut necesare“, explică antreprenorul.

Toate aceste provocări vor continua şi în 2024, însă acesta nu va fi cel mai problematic an, având în vedere că este un an electoral. Raul Ciurtin spune că cea mai mare problemă este că, probabil, în acest an se vor amâna anumite decizii, care vor fi luate până la urmă în 2025. Astfel, acesta din urmă ar putea fi anul scadenţei.

Inflaţia şi scăderea puterii de cumpărare nu sunt probleme cu care se confruntă doar piaţa locală, ci şi alte pieţe din Europa, printre care şi Germania, unde oamenii sunt tot mai atenţi la promoţii.

Unul dintre planurile Verdino pentru acest an ţine de readaptarea activităţii la dimensiunea actuală a businessului.

„Strategic, vom fi foarte conservatori în a creşte businessul pe oricare dintre pieţele în care ne aflăm. Din această perspectivă, nu vrem să continuăm ca până acum, ci mai degrabă încercăm să consolidăm rezultatele pe care le-am obţinut“, explică el.

Compania a început producţia de alimente pe bază de proteine de mazăre la finalul anului 2018, fiind fondată de către Raul Ciurtin şi Eberhart Răducanu. Verdino are un portofoliu de 100 de bunuri alternative la alimentele de origine animală, bunuri care sunt fabricate în cele două unităţi de producţie din România, la Mediaş, judeţul Sibiu şi la Oiejdea, judeţul Alba. Articolele sunt împărţite în mai multe categorii, businessul fiind gândit încă de la început ca unul global.

În România, produsele pe bază de plante sunt cumpărate în special în perioadele de post, numărul de consumatori vegani fiind redus. Cu toate acestea, numărul celor care reduc cantitatea de carne consumată în detrimentul produselor din plante este în creştere, fiind numiţi flexitarieni. Pentru România, produsele plant-based reprezintă o categorie relativ nouă, astfel că piaţa are o valoare de doar 5 mil. euro. Asta înseamnă însă că există foarte mult loc de dezvoltare.

Produsele Verdino se adresează, în special, către două categorii de consumatori, anume veganii şi flexitarienii.

„Dacă vorbim de flexitarieni, în funcţie de ţara europeană analizată, circa 30-60% dintre consumatori se încadrează în această categorie, cu un procent foarte ridicat în zona de nord a continentului“, spune Raul Ciurtin, punctând faptul că îşi doreşte să crească numărul consumatorilor din această categorie care aleg Verdino.

În 2022, ultimul an pentru care există date publice, Verdino a avut o cifră de afaceri de 22 milioane lei şi o pierdere de 19 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Anul trecut, încasările au crescut, dar compania a rămas pe minus. Ţinta pentru 2024 o reprezintă trecerea pe profit, cu menţinerea cifrei de afaceri la un nivel relativ constant. Verdino e prezent pe şapte pieţe mari în afară de România, acestea reprezentând peste jumătate din vânzări.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor