ZF 24

Barurile, cafenelele şi restaurantele vor pierde 80 mil. lei odată cu intrarea în vigoare a legii care interzice fumatul în spaţii publice

În România consumatorii lasă în restaurante, cafenele şi baruri circa 7 mld. lei anual

În România consumatorii lasă în restaurante, cafenele şi baruri circa 7 mld. lei anual

Autor: Cristina Roşca

02.02.2016, 00:08 4845

În prezent, 17 dintre cele 28 de state ale Uniunii Europene interzic total fumatul în spaţiile publice închise, în mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă.

Legea care interzice fumatul în spaţii publice, care va intra în vigoare la jumă­ta­tea lunii martie, va avea un impact de mici dimensiuni asupra businessului res­tau­rantelor, cafe­ne­le­lor, cluburilor şi baru­rilor din România, scă­derile urmând a fi de maximum 5% şi doar pentru două-trei luni.

Astfel, la un total al businessului din domeniu de circa 7 mld. lei anual, scă­derile cauzate de intrarea în vigoare a acestei legi vor fi de 50-80 de milioane de lei, potrivit estimărilor ZF. În ceea ce îi priveşte pe producătorii de ţigări, aceştia nu au ieşit public pentru a face de­claraţii privind această lege şi dacă in­tra­rea ei în vigoare le va afecta bu­si­nessul. Anual românii cheltuie pe ţigări 13-14 mld. lei, în contextul în care circa un sfert din populaţie (5 milioane de oa­meni) fumează. Piaţa este împărţită de trei giganţi - Philip Morris, BAT şi JTI.

„Dacă ne uităm istoric la ce s-a întâmplat pe alte pieţe, impactul intrării în vigoare a unei astfel de legi este mic. Ne aşteptăm să vedem o scădere uşoară a vânzărilor de la bar, însă nu cred că va fi un impact semnificativ. Consumatorul român cred că este pregătit psihologic pentru această lege, dat fiind că se vorbeşte despre ea de mult timp deja şi a durat destul de mult intrarea ei în vigoare“, spune Oprea Bebi, fondatorul Bordello, unul dintre cele mai vechi şi populare baruri din Bucureşti.

În prezent, 17 dintre cele 28 de state ale Uniunii Europene interzic total fumatul în spaţiile publice închise, în mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă. Potrivit legii, fumatul este interzis în „orice spaţiu accesibil pu­blicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un aco­periş, plafon sau tavan şi care este deli­mitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul tem­porar sau permanent“. De ase­menea, legea antifumat interzice fuma­tul în spaţiile de la locul de muncă şi în orice loc de joacă pentru copii, fie că este spaţiu închis sau în aer liber. Inter­dicţia se aplică şi în mijloacele de trans­port în comun, în unităţile sanitare, de învă­ţământ, precum şi cele destinate pro­tecţiei şi asistenţei copilului, de stat şi pri­vate. Fumatul este permis numai în ca­mere special amenajate, exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor inter­na­ţionale, cu respectarea unor condiţii stricte.

„Teoria spune că odată cu intrarea în vigoare a acestei legi va exista o scădere uşoară a consumului pentru că fumătorii vor bea mai puţin. Avantajul sectorului HoReCa este faptul că legea va intra în vigoare după 8 martie, când afară va fi suficient de cald pentru ca fumătorii să poată ieşi afară fără probleme“, adaugă Bebi.

De aceeaşi părere este şi Dragoş Petrescu, cel mai puternic antreprenor din industria restaurantelor, cafenelelor şi barurilor din România, cu afaceri de peste 100 de milioane de lei anul trecut. El deţine în portofoliu branduri precum City Grill, trattoria Buongiorno, Caru’ cu Bere sau Hanul lui Manuc (ultimele două în administrare).

„Vom vedea un impact de două-trei luni în businessul HoReCa, cu scăderi de maximum 3-5%. Unii fumători vor ieşi mai rar sau vor sta mai puţin în oraş, însă nefumătorii vor continua să vină.“ Dat fiind că legea va intra în vigoare din primăvară, fumătorii vor avea posibilitatea să stea pe terase, iar până la iarnă se vor obişnui cu situaţia şi vor ieşi afară atunci când vor vrea să fumeze.

„Aşa s-a întâmplat în toată Europa când s-a introdus această lege. Au existat 2-3 luni cu vânzări în uşoară scădere, iar apoi lucruruile au revenit la normal.“

Oprea Bebi vorbeşte astfel despre posibilitatea de a vedea şi în România ca în Marea Britanie consumatori care stau afară în picioare la o ţigată, un pahar de bere şi un „pahar“ de vorbă.

„Am putea vedea însă şi un revers al medaliei, respectiv am putea vedea că nefumătorii ies mai des în oraş. Orice impact ar putea avea această lege, va fi însă unul temporar, de câteva luni, piaţa urmând să îşi revină“, completează el.

Impactul va fi mai mare asupra cluburilor şi barurilor, decât asupra restaurantelor, cred jucătorii din piaţă. Pentru businessul de restaurante scăderea va fi nesemnificativă, în timp ce pentru celelalte vor exista câteva luni mai slabe.

„Dacă ne uităm ce s-a întâmplat afară, mă aştept să scadă traficul în primă fază. Nu putem spune însă cu certitudine ce se va întâmpla, este o loterie pentru că nu există o uniformitate în reacţie pe toate pieţele. Ne aşteptăm însă la un declin uşor şi de scurtă durată“, spune şi Dani Caramihai, unul dintre acţionarii grupului Fratelli, cel mai puternic business din industria cluburilor.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO