ZF 24

Brandul românesc de modă Etic vrea două magazine noi şi triplarea businessului

Brandul românesc de modă Etic vrea două magazine noi...

Autor: Cristina Roşca

20.07.2014, 17:08 4127
Brandul românesc de modă Etic a apărut pe piaţă acum 15 ani şi a ajuns astăzi la şapte magazine şi afaceri de 1,1 mil. euro. Acţionarii com­pa­niei, an­tre­pre­norii români Ana Maria Coman şi Costin Strim­beanu, vor să se mai ex­tindă în acest an cu două uni­tăţi şi anul viitor cu alte două, ofe­rind clienţilor cu venituri medii haine „made in Romania“.
 
„La începutul acestei toamne vom deschide un nou magazin în Craiova şi până la finalul anului ne dorim încă un magazin în zona de nord a Bucu­reştiu­lui. Pentru 2015, avem în plan alte două unităţi“, spune Ana Maria Coman.
 
În prezent compania deţine şase magazine în Bucureşti - dintre care un outlet în Grand Arena - şi unul la Constanţa. Primul magazin Etic Lady’s Fashion a fost des­chis în 1999 în complexul comercial Big Berceni, mă­surând la momentul acela doar 10 mp. Ulterior au urmat magazinele din Pavilionul H din zona Herăstrău (care a fost transformată în berărie) şi Cocor.
 
„Am deschis apoi, în 2003, în Unirea Shopping Center, iar patru ani mai târzi am mers în Galeria co­mercială a hipermarketului Cora Pantelimon.“ În primul an de criză au fost inaugurate două unităţi noi - în centrul comercial  Orhideea  şi  în centrul comercial Tom din Constanţa. Iniţial brandul a mers  în special pe spaţii în centre comerciale care se adresează persoanelor cu venituri medii. Înce­pând cu 2012 s-a orientat şi către malluri, respectiv Bu­cureşti Mall şi AFI Cotroceni. Pentru acest an este planificată expansiunea în nordul Capitalei unde sunt amplasate mallurile Pro­me­na­da şi Bă­neasa Shopping City. Reprezentanţii Etic nu preci­zează unde va fi amplasat magazinul din această zonă a Capitalei.
 
Odată cu expansiunea în spaţii mai mari din centre comerciale şi malluri, compania a decis să închidă magazinele mici cu care a pornit la drum. „Am căutat întotdeauna cele mai bune oportunităţi pentru business. Zona contează foarte mult, dar şi ten­dinţele pieţei. Acum zece ani nu erau în Bu­cureşti atât de multe centre comerciale importante, însă odată cu apariţia lor a fost nevoie să regândim strategia.“
 
Ana Maria Coman spune că brandul Etic merge în centre comerciale şi malluri pentru că aici este traficul. Mai mult, în afară de Calea Victoriei, adaugă ea, nu există zone tradiţionale de shopping stradal, aşa cum se întâmplă în străinătate. Calea Victoriei a atras jucătorii din industria de lux, la fel şi Calea Dorobanţilor, retailerii mass-market orientându-se spre malluri.
 
Ana Maria Coman a intrat în acest business când avea 19 ani, şi nu avea experienţă în domeniu. Partenerul său de business lucrase însă ca agent de vânzări pentru o companie care vindea accesorii pentru industria textilă. Aşa şi-a creat primele contacte cu fabricile locale.
 
„Eram pasionată de modă şi era destul de greu să găsesc haine care să-mi placă, la un preţ accesibil. Nici nu mai ţin minte ce branduri erau atunci în România, dar cu siguranţă piaţa nu oferea prea multe alternative. De aici a început totul.“ Brandurile mari precum Zara, H&M sau C&A au venit în România în perioada 2004-2011, dar Ana Maria Coman spune că businessul nu a fost afectat. „Multe afaceri au suferit în ultimii ani, însă, din fericire, noi nu am fost printre cei afectaţi (de criză sau de expansiunea agresivă a străinilor, n.red.).“
 
Brandul Etic se bate pe acelaşi segment de preţ cu H&M, Bershka (brand din grupul Inditex din care face parte şi Zara) sau New Yorker, adresându-se în principal persoanelor cu venituri medii, cu vârste cuprinse între 20 şi 55 de ani. „Avem în magazine atât piese de bazăşi ţinute clasice, office, cât şi haine în ton cu cele mai noi tendinţe. Lucrăm cu fabrici mari, cu care lucrează şi marile branduri.“
 
Hainele Etic sunt produse în proporţie de 98% local, în parteneriat cu subcontractori români. „Lucrăm cu fabrici din România şi apelăm la materiale sau la fabrici din străinătate doar dacă este vorba de piese pe care nu le putem produce local.“
 
Acest model de business a dus cifra de afaceri a companiei la 4,8 mil. lei (1,1 mil euro) anul trecut, triplă faţă de 2012. Ana Maria COman estimează o triplare a afacerilor şi în acest an, până la 3,2 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO