ZF 24

Care este diferenţa majoră între cumpărătorul român şi cel croat

Care este diferenţa majoră între cumpărătorul român...

Autor: Cristina Roşca

10.05.2014, 16:11 1331

Retailul modern local a fost iniţiat şi continuă să fie dominat de companii străine, românii asociind brandurile de afară cu ceva de calitate, o situaţie complet diferită de cea din Croaţia şi Polonia de exemplu, unde antreprenorii locali îşi menţin poziţia de lideri pe piaţă. 

„Croaţii sunt mai patrioţi, la fel şi polonezii, ei preferând să cumpere mai degrabă branduri locale decât străine. La polul opus, românii asociază brandurile străine cu ceva de calitate", spune Mar­celo Mihai, senior analist în cadrul com­paniei de consultanţă în management Geva & Company.

El menţionează totuşi că în cazul croaţilor trebuie precizat şi faptul că în timpul comunismului a existat o mai mare deschidere către businessul privat comparativ cu România, astfel că antreprenorii au avut timp să pună bazele unor afaceri, să strângă fondurile necesare pentru dezvoltare şi, de ce nu, să înveţe în acelaşi timp cu germanii, spre exemplu, ce înseamnă comerţ modern.

În România istoria comer­ţului modern a început să se scrie în 1996, odată cu venirea Metro Cash&Carry.

La polul opus, pe piaţa din Croaţia un business antreprenorial reuşeşte să îşi păstreze poziţia de lider, ţinându-i la distanţă pe nemţii de la Kaufland şi Lidl (următorii clasaţi în topul retailerilor). Cu o reţea de peste 700 de super­marketuri şi vânzări anuale de circa 2,7 mi­liarde de euro, lanţul Konzum este vizitat zilnic de peste 650.000 de clienţi, potrivit site-ului propriu. 

Konzum face parte din grupul Agrokor care controlează pe lângă această reţea mai multe lanţuri de retail şi de magazine angro (în Serbia, Bosnia şi Herţegovina şi Croaţia), businessuri în agricultură şi unităţi de producţie în domenii cheie precum ulei, carne sau apă şi alte băuturi.Agrokor este cea mai mare companie privată din Croaţia, potrivit site-ului propriu, cu o cifră de afaceri totală de circa 4 mld. euro.

Similar, în Polonia, cel mai mare jucător din retail, cu afaceri de 7 mi­liarde de euro, de trei ori mai mari decât ale următorului concurent, a fost fondat de un om de afaceri local, supranumit astăzi „Regele Midas“ datorită dezvoltării pe care a cunoscut-o afacerea creată de el acum mai bine de 18 ani.

În cazul României, cel mai mare retailer - Kaufland - are afaceri de 1,63 mi­liarde de euro anul trecut.

De-a lungul anilor, mai mulţi antreprenori români au încercat să îşi diversifice portofoliul şi să se bată cu giganţii străini din retail, însă unii s-au retas, iar alţii au rămas doar în liga mică. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO