ZF 24

Craiova şi Alba Iulia primesc în a doua jumătate a anului cele mai mari proiecte de retail dezvoltate local

Craiova şi Alba Iulia primesc în a doua jumătate a...

Autor: Roxana Rosu

31.07.2023, 10:30 2757

Dezvoltatorii au livrat în prima jumătate a anului patru proiecte de retail modern, cu o suprafaţă totală de 30.000 metri pătraţi, în Giurgiu, Călăraşi, Dej şi Vaslui, în timp ce în al doilea semestru oferta nouă va fi mult mai consistentă, cu aproape 260.000 metri pătraţi de spaţii ce sunt programate a fi finalizare până la sfărşitul anului, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Funshop Park Vaslui (10.000 metri pătraţi) dezvoltat de Scallier, Retail Park Dej (7.000 metri pătraţi) aparţinând grupului Cometex (deţinut de retailerului electro-IT Altex), Shopping Park Giurgiu (7.000 metri pătraţi) deţinut de Square 7 Properties & Mitiska şi Irimia Shopping Center (6.000 metri pătraţi), investiţie realizată de un om de afaceri local, sunt cele patru proiecte finalizate în prima jumătate a anului. 

Stocul spaţiilor de retail modern din România totalizează 4,23 milioane de metri pătaţi, fiind a treia piaţă din Europa Centrală şi de Est, după Polonia (stoc de 16 milioane metri pătraţi) şi Cehia (4,5 milioane metri pătraţi).

“După doi ani şi jumătate în care dezvoltatorii au livrat în special proiecte de retail cu suprafeţe de până în 10.000 de metri pătraţi şi în oraşe de dimensiuni mai reduse din punct de vedere al populaţiei, începând cu a doua jumătate a acestui an, investiţiile se vor concentra deopotrivă şi către scheme de peste 20.000 metri pătraţi, în oraşe mari, precum Craiova, Sibiu, Iaşi, Piteşti, Arad, Alba Iulia sau Braşov. Astfel, în prezent sunt anunţate mai mult de zece proiecte de retail de peste 20.000 de metri pătraţi, parte dintre acestea fiind deja în construcţie sau în faze avansate de autorizare, ceea ce indică angajamentul pe termen lung al dezvoltatorilor faţă de România în general şi faţă de piaţa de retail în special, în ciuda presiunilor inflaţioniste şi a celor legate de comprimarea consumului”, a comentat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Livrările din a doua jumătate a anului sunt semnificativ mai consistente: zece proiecte, cu o suprafaţă de aproape 260.000 metri pătraţi, patru din acestea fiind de peste 25.000 metri pătraţi, respectiv Promenada Craiova (78.500 mp – centru comercial, parc de retail şi un magazin Dedeman) dezvoltat de NEPI Rockcastle, Prima Shopping Center (70.000 mp) dezvoltat de Oasis Consulting la Sibiu, Alba Iulia Mall (29.000 mp), investiţie a Prime Kapital – MAS REI, şi AFI Park Arad (29.400 mp), dezvoltat de AFI Europe. Promenada Craiova şi Alba Iulia Mall vor reprezenta cele mai mari proiecte dezvoltate în cele două oraşe.

Mai mult de jumătate din spaţiile de retail ce vor fi livrate în a doua parte a anului (60%) sunt în parcuri de retail, restul fiind în format de centre comerciale de tip mall.

Anul 2023 va marca un nivel record de livrări de spaţii de retail din 2008 până în prezent, ceea ce ar duce la depăşirea pragului de 4,5 milioane de metri pătraţi la finalul acestui an stoc de spaţii de retail la nivel naţional.

Chiria headline a unui spaţiu de 100 - 150 de metri pătraţi situat într-un centru comercial dominant din Bucureşti atinge nivelul de 75 - 80 €/mp/lună, în vreme ce în proiecte similare din principalele oraşe regionale, precum Timişoara, Iaşi, Cluj - Napoca sau Constanţa, chiria pentru astfel de spaţii atinge valori de 50 - 65 €/mp/lună, respectiv 30 - 35 €/mp/lună în cazul aceloraşi spaţii din oraşe secundare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO