Producţia de mobilă nu a traversat fără urmări perioada de criză, scăderea consumului de pe piaţa internă determinând printre altele reducerea numărului de firme, de la 5.000 în 2008 la aproape 4.300 anul trecut.
„Concurenţa a fost acerbă. Au rezistat şi au crescut companiile construite să dureze, companii cu principii corecte de business. Piaţa s-a împărţit din acest motiv altfel decât era înainte“, a spus Alexandru Rizea, directorul general al Lemet.
Practic au rezistat firmele care au învăţat să se adapteze situaţiei şi care au reuşit să orienteze o parte importantă a producţiei spre export.
„Firmele cu activitate bazată pe comenzi externe în cea mai mare parte au rezistat mai bine decât cele profilate numai pe activitate pentru intern“, a spus Aurica Sereny, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR).
Ea a precizat că activitatea industriei mobilei a fost orientată către export în perioada 2008-2013, consumul pe piaţa internă scăzând cu jumătate.
Schimbarea de strategie s-a văzut şi în evoluţia afacerilor producătorilor. Astfel de la 1,92 miliarde de euro în 2008 cifra de afaceri cumulată a companiilor din producţia de mobilă (pentru birouri şi magazine, saltele şi somiere şi alte categorii de mobilă) a urcat la două miliarde de euro anul trecut.
„Sunt cel puţin doi factori care pot fi corelaţi cu această diferenţă. Pe de o parte, întrucât piaţa din România s-a prăbuşit din cauza crizei, multe dintre companii s-au orientat către export, unde s-a înregistrat o creştere masivă. Pe de altă parte, în retailul din România s-au vândut produse cu preţuri mai mici, fie din cauza campaniilor de reduceri, unori agresive, fie pentru că produsul considerat «mediu» a ajuns să fie unul mai ieftin decât înainte de criză“, a mai spus Alexandru Rizea.