ZF 24

Gabriel Ioniţă, fondator şi CEO Axionet : Subventionarea achizitiei de produse este o măsură greşită. Trebuie să păstrăm banii în economia locală

Gabriel Ioniţă, fondator şi CEO Axionet :...

Autor: Roxana Rosu

29.02.2024, 11:23 112

Subventionarea achizitiei de produse şi echipamente pentru electrificare şi energie verde este o măsură gresită, pentru că ar trebuie să găsim o variantă prin care să păstrăm banii în economia locală, a declarat Gabriel Ioniţă, fondator şi CEO Axionet  în cadrul conferintei ZF Power Summit 2024.

”Subventia la achizitie e foarte bună, dar nu e bună pe tot lantul. Aceste subventii, prin Casa Verde sau Rabla Plus, ar trebui directionate spre costurile operationale din companii, nu spre echipamente. Să nu mai dăm bani doar pentru panouri, ci şi pentru montatori, sustinând resursa locală. Aşa nu ne mai pleacă oamenii. Doar subventionarea produsului este o măsură gresită. Trebuie să păstrăm banii în economia locală. Sunt multi furnizori care livreaza servicii pentru a mentine in functiune la statiile de încărcare, dar ulterior nimeni nu mai vrea să plătescă pentru operare, intretinere, piese de schimb, call-center, etc”.

Gabriel Ionită a dat ca exemplu Franta, care finantează achizitiile doar daca componentele sunt produse în UE.

Ce a mai declarat Gabriel Ionită:

La Casa Verde, la statiile de încărcare de pe stradă cele mai mari costuri nu sunt echipamentele, ci costurile operationale ulterioare şi cele umane. Ar trebui să finantăm aceste segmente, nu achizitiile. Mediul privat are puncte de vedere, dar nu este ascultat.

La Casa Verde s-a discutat de defectiunea programului: bateria. El îşi pune panouri, dar nu are baterie să stocheze ce produce. În Vest deja se face asta. Clientii nu sună la minister, sună la montator când vede că nu beneficiază real de investitia lui.

Sunt în piată 8-10 operatori de retele de electoromobilitate, cu platforme şi solutii. Clientul trebuie să aibă 10 aplicatii când caută o statie. AFM si Ministerul Energiei trebuie să lucreze la legislatie pentru a facilita o interconectare între operatori.

Pentru a muta economia de la combustibili fosili la electricitate este nevoie de infrastructură. E vorba de numărul de statii de încărcare şi localizarea lor. Depindem de distribuitorul de energie şi uneori costurile sunt mai mari decât echipamentele. Poate ar fi utilă o strategie privind locatiile, pe autostrăzi de exemplu.

A explodat pretul la energie în urmă cu 2 ani. Ministerul a dat ecotichete, dar noi am închis statiile pentru că la noi nu era plafonat pretul. Omul se ducea şi încărca maşina acasă, unde pretul la energie era plafonat.

 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO