ZF 24

În timp ce investiţiile de acasă scad, firmele poloneze pentru care piaţa internă a devenit prea mică se extind în străinătate chiar şi prin preluarea concurenţilor

În iunie, la o conferinţă internaţională la care au participat aproape 500 de politicieni, oficiali şi experţi, premierul polonez Mateusz Morawiecki a încurajat firmele mici din Polonia să-şi extindă afacerile şi să se aventureze în străinătate.

În iunie, la o conferinţă internaţională la care au participat aproape 500 de politicieni, oficiali şi experţi, premierul polonez Mateusz Morawiecki a încurajat firmele mici din Polonia să-şi extindă afacerile şi să se aventureze în străinătate.

Autor: Bogdan Cojocaru

19.07.2018, 00:07 231

În urmă cu un deceniu businessul polonez era cunoscut în exteriorul Poloniei mai ales prin exporturi şi prin investiţiile pentru extindere ale companiilor mari de stat, axate de cele mai multe ori pe exploatarea materiilor prime. Acum a devenit ceva firesc ca o firmă poloneză să încerce să cucerească o piaţă străină nu doar prin exporturi, ci şi prin producţie şi achiziţii de active acolo, inclusiv prin preluarea concurenţilor.

În iunie 2017, Axxia GmbH, unul dintre cei mai mari furnizori de macarale şi construcţii din beton din Germania, a devenit parte a Protea Group, un  producător de echipament de ridicat din Polonia. 

Tot anul trecut, producătorul polonez de remorci Wielton a cumpărat concurentul german Langendorf, aceasta după ce polonezii s-a extins tot prin achiziţii pe piaţa franceză şi italiană.

În 2013, Nowy Styl, un producător polonez de mobilă, a cumpărat concurentul german Rohde & Grahl. În 2011, compania a preluat subsidiara germană a Sato Office din Grecia. De atunci, Nowy Styl a achiziţionat şi un concurent elveţian.

De asemenea, firma de resurse umane Work Service s-a extins în Germania preluând un concurent local. Cu active cumpărate în străinătate, Work Service a intrat şi pe piaţa elveţiană, maghiară, cehă şi slovacă.

Cu astfel de achiziţii, Protea, Nowy Styl şi alte companii poloneze îşi extind oferta de produse şi portofoliul de clienţi, pătrunzând mai adânc pe pieţe străine. Cele mai multe companii poloneze cu afaceri în străinătate s-au orientat către Germania, ţara în urmbra căreia economia poloneză a crescut pentru a deveni cea mai mare din Europa de Est. Germania este şi cea mai mare economie din Uniunea Europeană, adică o piaţă uriaşă cu multe oportunităţi.

În 2016 circa 1.700 de companii comerciale cu capital polonez operau în Germania, potrivit datelor oficiale. Cele mai mari dintre acestea sunt producătorii de chimicale Ciech şi Boryszew, grupul de minerit KGHM, furnizorul de echipamente de minerit Kopex şi compania de rafinare PKN Orlen. Unele dintre acestea figurează de altfel printre cele mai mari companii poloneze.

Germania este o ţară la fel de obişnuită pentru investiţii poloneze cum este Europa de Est. Însă businessul polonez se extinde şi mai departe în Europa. Spre exemplu, zilele trecute operatorul listat de restaurante AmRest a lansat o ofertă angajantă pentru cumpărarea cu 3,7 mili­oane de euro a unui lanţ de restaurante fast-food din Barcelona şi Madrid, Spania. Grupul de rafinare PKN Orlen analizează posibilitatea extinderii operaţiunilor upstream în Canada, piaţă pe care este prezent de mult timp. Gigantul PGNiG vrea să profite de boom-ul global al gazelor naturale lichefiate şi să se extindă ca trader în acest sector la nivel mondial. Polonia are un terminal de regazificare la Swinoukscie, unde primeşte GNL din America. De asemenea, compania a investit în exploatări de gaze în Norvegia şi vrea să-şi extindă activele de exploatare străine.

Amica, producător de electrocasnice, şi-a cumpărat în 2015 un distribuitor britanic şi anul trecut un distribuitor francez. Franţa este a treia cea mai mare piaţă din UE pentru electrocasnice.

OT Logistics, compania specializată pe transport pe ape interioare, şi-a majorat anul trecut pachetul de acţiuni deţinut la operatorul portului croat Luka Rijeka. Mutarea i-a adus companiei poloneze dreptul de a opera acest port. OT Logistics se orientează de obicei către pieţele vestice, având în vedere că în Polonia cele mai multe canale fluviale sunt greu de navigat.

Kruk, recuperator polonez de creanţe prezent şi în România, a făcut achiziţii în Spania şi Italia pentru a profita de numărul mare de credite neperformante de acolo.

Producătorul de medicamente Adamed Group a depăşit graniţele Europei achiziţionând în 2017 o participaţie care-i dă controlul com­paniei farma vietnameze Dat Vi Phu. Este una dintre cele mai mari investiţii făcute în sud-estul Asiei de o companie poloneză.

Anterior,  Adamed a cumpărat patru firme din cehia şi Slovacia.

Un studiu din 2016 arată că un sfert din companiile listate pe bursa de acţiuni de la Varşovia sunt implicate în proiecte străine şi că 72% dintre acestea au în vedere continuarea expansiunii în străinătate. 

Agenţia Poloneză pentru Investiţii şi Comerţ, care şi-a început activitatea în actuala formă în 2017, a primit anul trecut 600 de cereri privind posibile achiziţii în străinătate. 

Valoarea investiţiilor străine directe (ISD) făcute de companiile poloneze anual creşte notabil de când ţara a intrat în UE în 2004. În 2016, ISD-urile poloneze au depăşit 4 miliarde de euro, faţă de 300 de milioane de euro în 2003, potrivit poland-today.pl. Circa 70% din aceste investiţii au fost făcute în ţări UE. Între 2014 şi 2016, valoarea ISD-urilor companiilor poloneze s-a dublat, potrivit datelor UNCTAD, preluate de Reuters.

Spre comparaţie, ISD-urile în Polonia s-au redus de la 14,3 miliarde de dolari în 2014 la 11,4 miliarde de dolari în 2016.

Anul trecut, Polonia a avut un surplus comercial de 400 de milioane de euro. Însă în primele cinci luni ale anului curent surplusul s-a transformat într-un deficit de 348 milioane euro. În ultimii zece ani, ritmul de creştere al exporturilor poloneze a fost de 7%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO