ZF 24

Mişcarea surprinzătoare a unui retailer din top 3: Grupul francez Carrefour îşi face propria cooperativă agricolă în România

Mişcarea surprinzătoare a unui retailer din top 3:...

Autor: Roana Rotaru

28.03.2017, 17:59 90857

Carrefour, al doilea cel mai mare retailer din România după cifra de afaceri, şi-a înfiinţat propria cooperativă agricolă, denumită Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăşti, care cuprinde la început 80 de familii de producători agricoli, care vor livra în jur de 5.000 tone de legume, recoltate de pe o suprafaţă de 60 de hectare, potrivit reprezentanţilor companiei.

„Poiectul iniţiat de grupul Carrefour în România aduce mai aproape producătorii agricoli cu experienţă şi consumatorii care apreciază produsele româneşti de calitate”, se arată în invitaţia la conferinţa de lansare a Cooperativei Agricole Carrefour Vărăşti.

Iniţiativa Carrefour vine în contextul în care legea „51% produse româneşti pe raftul supermaketurilor” ar urma să fie modificată astfel încât să poată fi aplicată în rândul tuturor comercianţilor de produse agroalimentare, potrivit preşedintelui Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaţilor. În momentul prezent, România se află în prima etapă a unei proceduri de infringement din cauza acestei legi, Comisia Europeană acuzând România de încălcărea principiului liberei circulaţii a mărfurilor.

Înfiinţarea unei cooperative agricole ar permite lanţului de magazine Carrefour să se aprovizioneze local fără să aibă grija colectării legumelor din mai multe surse, în contextul în care cooperativele agricole funcţionează după modelul unui centru de colectare, care permite fermierilor să îşi valorifice mai bine producţiile. 

Reticenţa producătorilor de a se asocia în cooperative este una dintre principalele provocari din agribusinessul românesc, în contextul în care doar 1% din totalul producăto­rilor agricoli din România sunt orga­ni­zaţi în prezent în cooperative, potrivit datelor publice.

Din cele aproape 200 de coope­ra­ti­­ve agricole care au reuşit să aibă ru­la­je în 2015, cele mai mari vânzări to­ta­le le-a înregistrat cooperativa agri­colă Dobrogea Sud, formată din 43 de mem­bri, un business de peste 15 mil. eu­ro care a tranzacţionat 50.000 de to­ne de cereale şi oleagi­noa­se în 2015.

În contrast, BayWa, cea mai ma­re cooperativă din Germania deţine un busi­ness de 15 mld. euro anual, cât reprezintă întreaga valoare a producţiei agricole a României în 2016.  BayWa tran­zac­ţionează însă 25 mil. tone de cerea­le şi seminţe oleaginoase într-un sezon, de 500 de ori mai mult decât cea mai mare cooperativă din România.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO