ZF 24

NASA a descoperit cea mai tânără gaură neagră observată vreodată - VIDEO

NASA a descoperit cea mai tânără şi mai apropiată gaură neagră observată vreodată - VIDEO

Autor: Radu Racu

15.11.2010, 19:48 147

Telescopul Chandra X-ray Observatory, cel mai performantinstrument orbital de receptare a razelor X, a decoperit ceea ce arputea fi "cea mai tânără gaură neagră observată vreodată" auanunţat experţii NASA, într-o conferinţă de presă organizată luniseara. Gaura Neagră veche de doar 30 de ani oferă astronomiloroportunitatea unică de a observa acest fenomen cum se dezvoltă.

Gaura Neagră s-a format din SN 1979C, o stea din galaxia M100care a evoluat într-o supernovă, la o distanţă de aproximativ 50 demilioane de ani lumină de pământ. Datele colectate de telescopulChandra X-ray Observatory şi alte două telescoape europene auindicat o sursă stabilă a razelor X emise de supernovă în perioada1995-2007, ceea ce sugerează că obiectul este o gaură neagră.

"Dacă interpretarea noastră este corectă, este cel mai apropiatexemplu unde este observată naşterea unei găuri negre până acum", adeclarat Daniel Patnaude, de la centrul de astrofizicăHarvard-Smithsonian, directorul proiectului de cercetare. "Aceastaeste prima dată când observăm cu se formează acest fenomen", spuneşi Abraham Loeb, de la acelaşi institut de cercetare.

Oamenii de ştiinţă spun că fenomenul a fost descoperit primadată de un astronom amator, în anul 1979, când o stea de 20 de orimai mare ca soarele nostru s-a prăbuşit.

NASA - agenţia aerospaţială americană- a anunţat o conferinţă depresă pentru luni, ora 12:30: (19:30, ora României) pentru a oferidetalii despre un "obiect excepţional" descoperit în spaţiul cosmicdin apropierea Pâmântului.Obiectul a fost descoperit de cătreObservatorul Chandra, considerat unul dintre cele mai bune dinlume, conform Gândul

Chandra X-ray Observatory este al treilea mare satelit al NASA,alături de Hubble şi Compton, lansat în anul 1999, în onoareafizicianului Subrahmanyan Chandrasekhar, conform Wikipedia.Telescopul are o putere de 100 de ori mai mare decât orice receptorde raze X precedent. Atmosfera pământului absoarbe majoritateaemisiilor de raze X, nedetectabile de instrumente amplasate peplanetă, astfel că observaţiile mai profunde necesită un telescoporbital.

Găurile negre sunt fenomene cosmice care se formează după"moartea" unei stele "bătrâne". După ce centrul unei stele masiveşi bătrâne încetează să mai genereze energie prin fuziune nucleară,ea poate suferi un colaps gravitaţional brusc devenind steaneutronică sau gaură neagră, conform Wikipedia.