ZF 24

Oamenii de afaceri speră că situaţia e conjuncturală şi vom vedea o revigorare în semestrul al doilea

Foto Shutterstock

Autor: Claudia Medrega, Cristina Roşca, Ioana David

02.07.2013, 20:37 493

Comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a adus semnale descurajatoare, revenind în luna mai în teritoriul negativ, dar oamenii de afaceri cred că evoluţia este conjuncturală, având în vedere vacanţa de Paşte şi 1 mai, şi îşi exprimă speranţa că vom vedea o revigorare a consumului în a doua parte a anului.

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a scăzut în mai cu 3,3% faţă de aceeaşi lună de anul trecut, pe serie ajustată. Declinul s-a datorat scăderii co­merţului cu carburanţi pentru autovehicule în magazine specializate (-11,9%) şi diminuării vânzărilor de produse nealimentare  (-0,1%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tu­tun au crescut cu 0,3%. Şi comparativ cu aprilie, afacerile din comerţ au înregistrat în luna mai un declin de 3%. Scăderea consu­mului vine după ce în aprilie afacerile din co­merţul cu amănuntul se întorseseră în teritoriul pozitiv, însă nu datorită ascensiunii vânzărilor de produse alimentare pentru sărbătorile pascale, ci graţie reviri­mentului semnificativ al co­merţului cu produse nealimentare. Pe an­sam­blul primelor cinci luni comerţul cu amă­nuntul a stagnat la nivelul din acelaşi interval din 2012. Evoluţia a fost influenţată de creşterea şomajului, declinul salariilor reale, în condiţiile inflaţiei ridicate şi faptului că în­cre­derea consu­ma­torilor nu s-a mai îmbunătăţit.

În primul trimestru economia a crescut cu 2,2% faţă de perioada similară a anului trecut, ascensiunea datorându-se exportului net.

„Deteriorarea performanţei vânzărilor cu amănuntul a început în ultimul trimestru al anului 2012 şi a continuat în T1 din 2013 în condiţiile în care nu a găsit susţinere din partea salariilor reale (care au fost în declin în condiţiile inflaţiei ridicate). În plus, încrederea consumatorilor nu s-a mai îmbunătăţit în prima parte a anului 2013 , în timp ce cele mai recente date privind şomajul indică o creştere la 7,5% în luna mai“, susţine Cătălina Molnar, economistul-şef al UniCredit Ţiriac Bank. Ea anticipează o posibilă redresare graduală a comerţului cu amănuntul, mai târziu, în cursul anului, odată cu îmbunătăţirea salariilor reale pe fondul scăderii inflaţiei.

Dragoş Mihai Petrescu, unul dintre cei mai importanţi proprietari de restaurante din România, care deţine lanţurile City Grill, Trattoria Buongiorno şi Hanu Berarilor, spune că prima jumătate a lunii a fost mai dificilă pentru că oamenii au plecat în vacanţă de Paşte şi de 1 mai. Totuşi, după prima jumătate de an businessul său este pe creştere cu 11% în termeni comparabili.

„În restaurantele noastre nu s-a simţit o scădere a consumului, după primele şase luni avem un avans de 11% al vânzărilor în termeni comparabili. În retail în principal prima jumătate a lunii mai a fost moartă pentru că Paştele a picat aproape de 1 mai şi oamenii şi-au luat vacanţă. Per ansamblu însă cred că în primele şase luni consumul a crescut şi trendul se va menţine şi a doua jumătate a anului.“

La rândul său Liviu Sfrija, executivul care a condus timp de şase ani operaţiunile locale ale Henkel, şi care acum se află în fruntea Terra Bisco, o companie de distribuţie de ali­mente desprinsă din cadrul Vel Pitar, este opti­mist. „Se simte o presiune în piaţă în încer­carea de a se relansa economia. Dacă se vor lua măsuri concrete am pu­tea vedea o creştere a gradului de optimism în rândul populaţiei. Totuşi, avem nevoie de 1-2 ani pentru a deveni iar o piaţă predictibilă. Acum şi un weekend prelungit poate afecta businessul“.

Sfrija explică faptul că el conduce un business care a lansat doar produse noi pe piaţă aşa că nu şi-a putut da seama de evoluţia consumului. În piaţă însă el spune că s-a simţit o scădere în luna mai. ìSperanţa este că este doar o situaţie conjuncturală, ce poate fi pusă pe seama Paştelui şi a sărbătorii de 1 maiî.

ìPuterea de cumpărare a scăzut, iar din punctul de vedere al şomajului poate că un tablou adevărat este greu de stabilit, ceea ce ne îngrijorează. Nu neapărat s-a consumat mai puţin, ci s-a făcut trecerea la produse mai ieftine. Preţul mediu a scăzut în această perioadă, ceea ce arată clar că banii disponibil s-au diminuat. Nu cred că în afară de situaţia în care Guvernul va reuşi să atragă investiţii care să genereze creştere economică, situaţia se va îmbunătăţi. România a fost uşor defazată în primii ani ai crizei, când aceasta se întâmpla în Europa. Acum suntem spre finalul ei şi suntem într-o perioadă greaî, a spus Dan Muntean, directorul general al producătorului de vin Halewood.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 03.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO