ZF 24

Site-urile de joburi de nişă încep să „fure“ din cota de piaţă a celor generaliste

jobinmarketing.ro, portfolios.ro şi posturi.gov.ro sunt câteva dintre site-urile create în ultimii ani pentru a răspunde nevoii angajatorilor de a se adresa numai candidaţilor specializaţi în anumite domenii

jobinmarketing.ro, portfolios.ro şi posturi.gov.ro sunt câteva dintre site-urile create în ultimii ani pentru a răspunde nevoii angajatorilor de a se adresa numai candidaţilor specializaţi în anumite domenii

Autor: Corina Mirea

10.11.2013, 18:43 5719

Marketing, IT, industrii creative, financiar-bancar sau joburi în străinătate – acestea sunt doar câteva dintre domeniile din care tot mai mulţi „intermediari“ ai proceselor de recrutare online au ales să îşi facă un business. Dacă înainte de criză angajatorii care voiau să îşi ocupe posturile vacante într-un timp foarte scurt apelau la site-urile de recrutare generaliste (eJobs, BestJobs sau MyJob, spre exemplu), în ultimii ani nivelul aplicanţilor veniţi dinspre aceste platforme a scăzut semnificativ. Paradoxal, şi costurile companiilor cu recrutarea s-au majorat, ponderea aplicaţiilor viabile primite de angajator (din orice domeniu) fiind de maximum 50% (adică din numărul total de CV-uri primite, doar jumătate, în cel mai bun caz, se potrivesc cerinţelor jobului).

Principalul motiv pentru care site-urile tradiţionale de recrutare online nu mai garantează calitatea resursei umane este numărul mare de şomeri care îşi caută în prezent un loc de muncă şi care aplică aproape pentru orice post, indiferent de cerinţe.

„Nişarea site-urilor de recrutare este deja o nevoie a pieţei, în străinătate, spre exemplu, există această specializare de foarte mult timp. Este mult mai uşor atât pentru angajator, care poate fi sigur că pentru posturile pe care le scoate la concurs vin numai oameni pregătiti în domeniul de activitate al companiei, dar şi pentru candidaţi, care nu mai trebuie să caute printre sutele de angajatori prezenţi pe platforma unul pentru care ar vrea să lucreze. Este o strategie de viitor care va uşura foarte mult munca re­cruiterului, în special“, este de părere Cristina Săvuică, country manager al firmei de recrutare şi muncă temporară Lugera – The People Republic, cu afaceri de peste 40 de milioane de euro anul trecut.

Nevoia pieţei muncii de specia­lizare a celor care fac recrutare sau care o intermediază a simţit-o şi Marius Dascălu, fondatorul agenţiei web 2Fresh, care deţine site-ul de joburi din domeniul industriilor creative (fotografie, design, pictură, arhitectură etc.) - portfolios.ro (în­fiinţat în urmă cu şase ani). El spune însă că a intrat cu acest business pe piaţa locală prea devreme, având în vedere că abia în ultimii 2-3 ani atât angajatorii, cât şi cei care lucrează au început să îşi dea seama că au nevoie de un astfel de serviciu.  „Deşi piaţa este încă destul de mică, nu sunt atât de multe companii care postează joburi în domeniul acesta sau designeri şi artişti care cunosc serviciul, cererea exista de mult şi continuă să crească. Motiv pentru care lucrăm deja la o altă versiune a site-ului pentru a răspunde mai bine cererilor. Avem şi avantajul că cei care îşi caută un loc de muncă primesc alerte de fiecare dată când apare un nou job în domeniul pe care şi l-au selectat, iar angajatorii îşi aleg candidaţii în funcţie de portofoliul acestora, unde văd ce experienţă au şi cum lucrează“, explică Marius Dascălu. În prezent, pe site-ul portfolios.ro postează anunţuri peste 500 de companii şi există în jur de 600 de oferte de muncă valabile, iar printre companiile care au scos la concurs joburi pe platformă se numără producătorii de jocuri video Electronic Arts, Gameloft şi Ubisoft, retailerul Cel.ro, agenţia de publicitate Saatchi & Saatchi România sau dezvoltatorul local de produse software Softwin.

Printre site-urile de recrutare online de nişă pre­zente pe piaţa locală se mai numără şi jobinmarketing.ro deţinut de Head Idea SRL din Iaşi (unde sunt postate oferte de muncă pentru absolvenţii de studii în marketing, comunicare, relaţii publice sau publicitate), joobs.ro (dedicat sectorului IT) şi Tjobs.ro fondat, în Târgu-Mureş, de antreprenorul Călin Ştefănescu (unde sunt publicate locuri de muncă vacante în străinătate). De asemenea şi pentru cei care vor un job la stat există un site specializat, www.posturi.gov.ro, unde Guvernul centralizează toate joburile scoase la concurs în administraţia publică din Monitorul Oficial şi de la instituţiile publice.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO