ZF 24

Ţările care atrag cei mai mulţi turişti au aceeaşi TVA la cazare şi masă. România, codaşă la numărul de vizitatori, are 9% la cazare cu mic dejun şi 24% la prânz şi cină

Ţările care atrag cei mai  mulţi turişti au aceeaşi...

Autor: Mirabela Tiron

30.09.2014, 16:44 287
Un turist care se cazează la un hotel din România beneficiază de cazare cu mic dejun taxate cu TVA de 9%, în timp ce dacă ar lua masa de prânz sau cina la acelaşi restaurant al hotelului la care este cazat va regăsi în nota de plată TVA de 24% în preţul final.
 
Având în vedere nivelul diferit al acestei taxe, hotelierii s-au  concentrat pe pachetele ce includ cazare cu mic dejun, deşi unii turişti ar alege unităţile de cazare cu servicii cu demipensiune (două mese pe zi) sau chiar pensiune completă (toate mesele incluse), Bulgaria fiind un exemplu de destinaţie care atrage prin pachetele cu pensiune completă.
 
„Ne-ar ajuta foarte mult dacă am avea TVA uniformă de 9%, pentru multe hoteluri care sunt pe break-even ar fi clar o gură de oxigen. Ar încuraja traficul de leisure (turişti veniţi în vacanţă - n.red.). Cei mai mulţi clienţi care se cazează la noi iau micul dejun, la cină mulţi aleg să meargă în afara hotelului. Dacă TVA ar fi uniformă am putea face pa­chete cu prânz şi cină incluse“, a spus Octavian Lazăr, proprietarul complexului hotelier Caro din Capitală.
 
Analistul economic Aurelian Dochia este de părere că nu există argumente pentru o TVA diferenţiată în turism în România.
 
„Nu este normal să existe această TVA diferen­ţiată, apar dificultăţi de implementare, apare eva­ziunea fiscală. Cred că doar din motive politice arată aşa TVA. Părerea mea este că pentru România ar fi bine să avem o TVA mai redusă pentru toate ramurile economice, ar avea un impact favorabil“, explică Dochia.
 
O primă măsură pentru încurajarea cererii pentru servicii turistice în România este ex­tinderea cotei reduse de TVA de 9% la ca­za­rea cu demipensiune sau pensiune completă pentru toate structurile de primire turistică clasificate şi pentru agenţiile de turism licenţiate de Autoritatea Naţională de Turism (ANAT), potrivit Luciei Morariu, preşe­din­tele asociaţiei. „Măsura va avea ca efect atra­gerea unui număr mai mare de turişti români, dar şi străini în vacanţă în România, creşterea consumului de servicii turistice şi a ponderii turismului în PIB“.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO