ZF 24

Topul celor mai valoroase zece branduri româneşti. Dacia se află în fruntea clasamentului, cu o valoare de 1,2 mld. euro

Topul celor mai valoroase zece branduri româneşti....

Autor: Simona Tatu

29.08.2017, 10:03 3914

Producătorul românesc de automobile Dacia este considerat cel mai valoros brand românesc din anul 2017, estimat la o valoare de 1,2 miliarde de euro, arată o analiză a companiei de evaluare şi strategie de brand Brand Finance. Autorii clasamentului susţin că piaţa distribuţiei produselor de larg consum (FMCG) are o valoare de brand semnificativă în România.

”Modelul de evaluare a valorii brandurilor aplicat cuprinde în principal analiza şi estimarea veniturilor financiare aferente brandului respectiv, forţa acelui brand, dar şi aplicarea altor metode de evaluare financiară conform standardelor internaţionale”, se arată în raportul Brand Finance.

Cele mai valoroase zece branduri româneşti însumează o valoare de aproximativ 2,6 mld. de euro, conform calculelor ZF pe baza informaţiilor companiei Brand Finance. Topul celor mai valoroase zece branduri româneşti includ companii din domenii diverse precum auto, retail, bănci, IT sau telecom.

“Valoarea brandului raportată la valoarea întregului business variază destul de mult, atât între industrii, cât şi în interiorul fiecărei industrii. Valoarea brandului este într-adevăr semnificativă în FMCG , dar şi în industriile care au o proporţie mare de active necorporale, cum ar fi tehnoligia, asigurări sau media”, a spus Mihai Bogdan, managing director, Brand Finance Romania. 

Sursă foto: Brand Finance

Brandul eMAG este al doilea cel mai valoros brand românesc, cu o valoare de 361 de milioane de euro. eMag este cel mai mare retailer online de pe piaţa locală care a avut anul trecut afaceri de 2,4 mld. de lei (550 mil. de euro), în creştere cu 45% faţă de anul 2015.

Pe poziţia a treia în top se află tot un brand din sectorul de retail, anume Dedeman, lanţul românesc de magazine de bricolaj. Brandul Dedeman a fost evaluat la o valoare de 206 milioane de euro.

”În cazul României, există companii care creează valoare în acest mod, iar acest prim clasament le prezintă pe cele care au creat cele mai valoroase astfel de branduri. De remarcat că, deşi există în clasament şi branduri care au moştenit bucăţi din averea uriaşă a statului, cele mai multe sunt branduri noi, create şi dezvoltate de antreprenori după 1989, şi acest lucru este încurajator pentru dinamismul economiei româneşti”, a spus Mihai Bogdan.

Următoarele două poziţii sunt ocupate de compania perolieră Petrom, cu o valoare de 162 milioane de euro şi Digi (RCS & RDS), evaluată la 130 mil. de euro, conform aceleiaşi surse citate.

”Digi (RCS&RDS) este pe locul 5, cu o valoare de 150 milioane euro, fiind în acelaşi timp cel mai puternic brand de telecom. Brandul a crescut atât organic, cât şi prin fuziuni şi achiziţii, având o prezenţă publică discretă până la listarea recentă la Bursa de Valori Bucureşti”, se explică în analiza Brand Finance.

Banca Transilvania ocupă poziţia şase în top zece cele mai valoroase branduri din România, având o valoare estimată la 130 de milioane de euro.

Cu o valoare de 112 mil. euro, pe poziţia şapte se află compania de soluţii de securitate IT Bitdefender. Companie ale cărei soluţii de securitate IT sunt utilizate la nivel global de aproximativ 500 de milioane de utilizatori a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 453 de mil. de lei, depăşind  astfel pentru prima oară pragul de 100 mil. euro.

Printre brandurile cu o valoare mai scăzută se numără două companii din sectorul bancar, BCR şi BRD, ale căror branduri au fost estimate la 111 mil. de euro, respectiv 103 mil. de euro.

În final, poziţia zece din top este ocupată de compania de Electrica, care are o valoare estimată la 80 de mil. de euro.  

Un alt studiu global facut de Brand Finance arată că în 2017 valoarea activelor necorporale a depăşit 50% din totalul activelor economiei globale.

”În asemenea condiţii, este aproape de neconceput ca dezvoltarea unui business să se poată face ignorând această valoare. Având în vedere de asemenea ca standardele contabile şi de raportare financiară actuale nu permit în general includerea în bilanţ a activelor necorporale cum ar fi brandurile, devine şi mai vital ca aceasta valoare semnificativă dar <invizibilă> din acest punct de vedere să fie adusă la lumină, pentru a putea fi urmarită şi gestionată în sensul creşterii”, a mai explicat Mihai Bogdan.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO