ZF 24

Transportatorii îi cer preşedintelui Iohannis să solicite Franţei renunţarea la protecţionism

Transportatorii îi cer preşedintelui Iohannis să...

Autor: Dan Straut

18.08.2017, 14:37 210

„UNTRR solicită Preşedintelui Klaus Iohannis să apere interesul României şi al industriei româneşti de transport rutier cu ocazia vizitei oficiale pe care preşedintele Franţei, Emmanuel Macron, o va realiza în ţara noastră pe 24 august 2017 - întâlnire în cadrul căreia se va aborda subiectul lucrătorilor detaşaţi, care ocupă un loc important pe agenda franceză”, se arată în comunicatul Uniunii.

„Reamintim faptul că Preşedintele francez Emmanuel Macron este iniţiatorul legii Macron, legea protecţionistă prin care Franţa impune plata salariului minim francez şi măsuri administrative împovărătoare transportatorilor români şi estici, în scopul eliminării acestora de pe piaţa franceză şi europeană de transport internaţional”, arată UNTRR.

Comisia Europeană derulează în prezent o procedură de infringement împotriva aplicării „loi Macron” în sectorul transporturilor deoarece creează bariere administrative care împiedică funcţionarea pieţei interne, afectând libera circulaţie a serviciilor şi a mărfurilor.

În acest context, atenţionează UNTRR, „Franţa şi alte state vest-europene sunt extrem de interesate de actualul proces european de revizuire al Directivei lucrătorilor detaşaţi, pe care doresc să o utilizeze ca instrument împotriva angajaţilor şi serviciilor mai competitive din Estul UE”.

„Prin aplicarea abuzivă a acestei Directive în transporturi, s-a ajuns la situaţia în care un şofer român care operează transport internaţional în UE este considerat detaşat în toate ţările vest-europene în care operează pe parcursul unei luni, iar angajatorul său român trebuie să-i plătească salarii diferite în aceeaşi lună conform legilor naţionale din Franţa, Germania sau Austria”, se arată în comunicat. UNTRR solicită, astfel, „excluderea clară a şoferilor profesionişti care operează transporturi rutiere internaţionale din domeniul de aplicare al Directivei detaşării lucrătorilor, având în vedere faptul că transportul rutier este o activitate economică foarte specifică, având un caracter mobil ridicat, care nu poate fi inclusă în cadrul de aplicare al unor reglementări nespecifice sectorului, precum Directiva detaşării lucrătorilor”.

În opinia UNTRR, „România trebuie să se opună ferm protecţionismului francez în transporturi şi preocupării ipocrite a Franţei pentru plata egală pentru muncă egală, aplicată selectiv numai angajaţilor, nu şi firmelor de transport care sunt plătite sub costul de referinţă francez”.

De asemenea, preocuparea Franţei şi a altor state vestice privind plata unui salariu minim pentru şoferii estici „este doar un pretext, obiectivul real fiind creşterea costurilor de operare ale transportatorilor rutieri din Estul UE”. Şoferii români care efectuează transporturi internaţionale în Franţa şi în UE „sunt foarte bine plătiţi, câştigând venituri între 1.800 şi 2000 de euro pe lună, care potrivit statisticilor depăşesc nivelul veniturilor obţinute de 98% din populaţia României. În consecinţă, „acuzaţia de dumping social la adresa firmelor româneşti de transport rutier este nejustificată şi în acelaşi timp, atragem atenţia asupra faptului că veniturile obţinute de transportatorii români sunt cu 30-50% mai mici decât veniturile obţinute de cei francezi. Tarifele mult mai mici plătite transportatorilor români de către clienţii sau expeditorii francezi anulează orice avantaj al transportatorilor români cu costurile salariale, fiind de fapt venituri suplimentare pentru expeditorii francezi, care sunt taxate conform legislaţiei franceze”, menţionează UNTRR.

Potrivit Comitetului National Rutier (CNR) din Franta (www.cnr.fr ), o firmă franceză de transport rutier de marfă nu poate opera sub costul de referinţă de 1,25 euro. În consecinţă, „o firmă franceză este plătită în general cu un tarif de 1,5 euro/km (cost de referinţă CNR + marja de profit), în timp ce o firmă românească de transport rutier este plătită pentru acelaşi serviciu cu un tarif de numai 1 euro/km. În majoritatea cazurilor, clienţii plătesc un tarif de 1,5 euro/km transportatorilor sau expeditorilor francezi, din care aceştia plătesc subcontractorilor români doar 1 euro/km. Pentru profiturile obţinute din această intermediere, firmele franceze plătesc impozite în Franţa”, mai arată reprezentanţii transportatorilor români.

Potrivit UNTRR, „dacă Franţa doreşte aplicarea principiului plată egală pentru muncă egală în acelaşi loc pentru angajaţii estici, conform legii Macron, atunci firmele româneşti trebuie să beneficieze în egală măsură de acelaşi principiu, respectiv aceleaşi tarife pentru aceleaşi servicii în acelaşi loc prin aplicarea simultană a legislaţiei franceze privind costul de referinţă CNR, deoarece doar prin obţinerea aceluiaşi tarif (mai mare) pentru o operaţiune de transport internaţional în Franţa un transportator român poate acoperi costul salarial din Franţa (mai mare) precum şi costurile administrative suplimentare”.

Totodată, UNTRR solicită preşedintelui Klaus Iohannis să mai includă pe agenda întâlnirii oficiale cu preşedintele Franţei Emmanuel Macron, problematica legii franceze care interzice şoferilor profesionişti români să îşi mai efectueze odihna săptămânală normală în cabina camioanelor. O astfel de lege naţională este contrară prevederilor Regulamentului european 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti. Acest regulament european este neschimbat din 2006 până în prezent, iar în tot acest timp a fost interpretat de Comisia Europeană şi de toate statele membre în sensul acceptării efectuării perioadei de repaus săptămânal normale de 45 de ore în cabina autovehiculelor.

„Legea naţională adoptată de Franţa reprezintă o interpretare naţională protecţionistă a Regulamentului European, fiind îndreptată împotriva transportatorilor români şi estici şi nu a celor francezi care în mod evident îşi vor efectua odihna acasă şi nu în cabină. Mai mult, Franţa solicită şoferilor străini să doarmă la hotel, deşi este bine cunoscut faptul că în Franţa, dar şi în întreaga UE, există o lipsă acută de parcări sigure şi securizate, care să poată oferi cazare şoferilor străini în condiţii de siguranţă atât pentru aceştia, cât şi pentru vehiculele lor şi marfa transportată. Mai mult, Franţa nu a comunicat din 2014 încoace o listă de parcări sigure cu spaţii de cazare pentru şoferi. Autorităţile franceze răspund cu întârziere solicitărilor UNTRR, ultimul răspuns primit fiind datorat vizitei Preşedintelui francez în România”, atenţionează Uniunea Transportatorilor.

În fine, vizita Preşedintelui francez în România „reprezintă o oportunitate de a aborda deschis actualele provocări şi de a agrea soluţii de armonizare economică şi socială pe termen lung, renunţând la măsuri naţionale protecţioniste şi construind mai departe, împreună, proiectul european, pentru că Europa este mai puternică şi mai competitivă dacă rămâne unită”. În acest context, UNTRR solicită implicarea activă a preşedintelui României în apărarea industriei româneşti de transport şi a valorilor europene la care România a aderat.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 14.000 de membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi de persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO